Hej!

Har satt igång med mitt staketbygge och undrar nu vilken typ av skruv man bör ha? Vill helst ha rostfri skruv men upplever att dessa är väl mjuka. Bor på Gotland och här är ju virket, som bekant, hårt som cement och skruvar har en tendens att böja sig och gärna gå av.

Finns det olika kvalité eller är det tjockast möjliga som gäller. Har bara testat byggmax varianter.
 
Åsa Lund
Testa Essve
Det är skillnad på skruv och skruv
 
Du har åxå bra skruv i Grabber och Heco's sortiment. Själv skulle jag aldrig använda B-max sortiment..

Dimension på skruv beror på vilken dragkraft som krävs, om det är stommen vi pratar om säger jag 5mm och till staketeibborna är mitt förslag trallskruv 4.2x57 alt 70.
 
Min personliga åsikt är att Essve inte är bättre än någon annan skruv som finns i bygghandeln.

Den rostfria kommer fungera fint vid montering då den är mjuk och kommer töja sig när du drar i den. Det är värre om du vill skruva ur den. Då är det 90% chans att den går av (eller att skallen mjölar till sig så den inte går att skruva ur)

Har jobbat hos ett flertal kunder där jag rivit altaner/entréer utav cumaru, då vill kunden ofta spara virket för att det är dyrt. Samtliga har varit skruvade med rostfria skruv.
Dock vart omöjliga att demontera utan kofot.
 
Mazen Mazen skrev:
Du har åxå bra skruv i Grabber och Heco's sortiment. Själv skulle jag aldrig använda B-max sortiment..

Dimension på skruv beror på vilken dragkraft som krävs, om det är stommen vi pratar om säger jag 5mm och till staketeibborna är mitt förslag trallskruv 4.2x57 alt 70.
Tror byggmax säljer Heco va?
Men byggmax räknar inte jag in som en bygghandel i mitt föregående inlägg. Utan jag menar Beijer/optimera och liknande
 
M Mattias_Eson skrev:
Tror byggmax säljer Heco va?
Men byggmax räknar inte jag in som en bygghandel i mitt föregående inlägg. Utan jag menar Beijer/optimera och liknande
Vet inte om dom har Heco, pratar mer om deras "no name" sortiment. Och nej B-max är ingen bygghandel bara en nödlösning :D
 
Heco är skit ta för guds skull inte det märket.
Vad är det för virke?
 
T Polos skrev:
Heco är skit ta för guds skull inte det märket.
Vad är det för virke?
Virket är 1x4 skruvat på 4x4-stolpar. Ett staket med liggande spjälor som är rätt vanligt här på Gotland.
 
Mazen Mazen skrev:
Vet inte om dom har Heco, pratar mer om deras "no name" sortiment. Och nej B-max är ingen bygghandel bara en nödlösning :D
Duger xl-bygg?
 
Det finns två Heco. Den ena är gjord av mjukost och gjord för att lura okunniga. Den andra tillverkas av SFS Intech och är bland det bästa som finns.

Wurth har bra skruv.

"Jetting" skulle jag prova i hårt trä. Den har fräsande spets.

https://www.vsbyggskruv.se/varumarken/jetting-screws/
 
R Robert-san01 skrev:
"Jetting" skulle jag prova i hårt trä. Den har fräsande spets.

[länk]
Västsvensk byggskruv säljs hos xl-bygg. Ska nog ta en titt där imorgon.
 
S Sota skrev:
Duger xl-bygg?
XL är vad jag vet lokala bygghandlare som gått samman under ett namn, likt Bolist.
För mig har Heco skruv funkat men har dock ingen erfarenhet av deras rostfria så gör en pudel där.

Du får helt enkelt prova dig fram till en som passar och funkar för dig.

Hittar du Würth så köp den..
 
E
T Polos skrev:
Heco är skit ta för guds skull inte det märket.
Vad är det för virke?
Vad är problemet med Heco skruv menar du mer specifikt?
 
S
Jag håller på att lägga om taket och har satt 25x50 ströläkt med trallskruv 4.8x55 från VSB. Nu när vi satte bärläkten 28x70, köpte jag 5x100 från både Heco och Essve bara för att testa. Heco köpte jag från Byggmax av en vän som jobbar där. Ett 500 pack skruv kostade mig 386 kronor med rabatt. Sen har jag konto hos XL med bra rabatt och köpte ett 600 pack Essve skruv för 570 kronor. Jag har nu testat både märkena och jag tycker Heco skruven drar riktigt fint, faktiskt bättre än Essve.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
E
Jag har skruvat närmare 1500 st 6,0x120 samt 5,0x100 i sommar och har inte haft några som helst problem. Skulle aldrig betala dubbla eller pengen för en stapelbar ask och guldfärgad skruv (essve).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.