Sensommarens projekt blir alltså att färdigställa trappan med tillhörande rabattkant intill altanens inklädnad på något vis. Jag tänker att jag ska gräva ur och sätta kantsten hela vägen men blir inte klok på hur jag ska hantera nivåskillnaderna riktigt. Tänker att man antingen kör nån sorts ”slänt” ner bara, eller så gräver man ur rabattkanten så det blir marknivå, men då krävs väl nån sorts mur/stöd för att hålla kvar massorna så inte plattgången sjunker med tiden? Vi pratar alltså om avståndet mellan den tilltänkta nya stentrappan (enligt Mazens skiss) och altanens inklädnad. :thinking:

Uppgrävd kant i trädgården bredvid en stentrappa och plattgång, redo för anläggning av ny rabattkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gårdsplan intill trappa och altan före renovering; grävd rabattkant och altanens inklädnad syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis byggd stentrappa nära en träklädd altan med synlig jord och nivåskillnader som förbereds för kantstensarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
dedsi dedsi skrev:
Sensommarens projekt blir alltså att färdigställa trappan med tillhörande rabattkant intill altanens inklädnad på något vis. Jag tänker att jag ska gräva ur och sätta kantsten hela vägen men blir inte klok på hur jag ska hantera nivåskillnaderna riktigt. Tänker att man antingen kör nån sorts ”slänt” ner bara, eller så gräver man ur rabattkanten så det blir marknivå, men då krävs väl nån sorts mur/stöd för att hålla kvar massorna så inte plattgången sjunker med tiden? Vi pratar alltså om avståndet mellan den tilltänkta nya stentrappan (enligt Mazens skiss) och altanens inklädnad. :thinking:

[bild] [bild] [bild]
Snyggt värre. Bara en fundering, eftersom trappan ner mot parkeringen är ganska smal kanske du skulle skippa blommor och köra trappa hela vägen. Då kan du köra några krukor istället och anpassa val av växter efter säsong.
 
  • Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Snyggt värre. Bara en fundering, eftersom trappan ner mot parkeringen är ganska smal kanske du skulle skippa blommor och köra trappa hela vägen. Då kan du köra några krukor istället och anpassa val av växter efter säsong.

Tack!
Lockande tanke med full bredd på trappan. Jag har funderat på det med, två saker om man gör så

1) det blir en ganska så rejäl extra yta på så vis a’la förlängd uppfart, snudd på osymmetriskt utseende är jag rädd (skulle förvisso bli en exemplarisk parkering för Vespan)

2) anslutningen mot kanten på gräsmattan blir inte i linje med slutet på denna nya yta, man får hitta på nåt för att lösa det..

Stannat upp lite nu pga dessa funderingar.. kanske Mazen kommer med nån dräpare snart som gör mig lycklig igen:crysmile::strong:
 
  • Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
"Raka linjer och stilrent".
"huset har charm och potential".
 
jag hade gjort rabatten rak mot husets hörn och breddat trappen. Rabatten till vänster hade jag delat av med sten så jag fick två nivåer och som ovan föreslog lagt nån form av stenar/grus och satt krukor.

edit: till höger
 
Redigerat:
  • Gilla
dedsi
  • Laddar…
altenativt hade jag gjort en triangel ned mot altanhörnet om jag inte hade behov av bredare trapp eller inte ville göra jobbet. Jag hade då behållt slänte men grävt ut och som i förra förslaget lagt markduk och nån form av lös sten i, kanske även med någon belysning om det inte redan finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.