Bevattningssystem gräsmattan
Efter mycket tankearbete och massa planerande och inte minst budgetförhandlande så var det äntligen dags att gå ifrån ord till handling.

Nu ska det byggas bevattningssystem! :cool:
Eftersom min gräsmatta i princip består av 6st rektangelformade ytor med ganska lite buskar och annat som är i vägen så bestämde jag mig ganska tidigt att det blir 6st Gardena OS140 spridare.

Mät och planera, mät igen!:geek:
Mätte flödet i vattenutkastaren och konstaterade att det inte riktigt räckte till att köra alla spridare samtidigt så behövdes det ventiler och styrsystem. (Mät vattenflödet mha av 20L hink och klocka. Sen räkna om det i L/min. Exempel, det tar 30sek att fylla 20L då är flödet 40L/min...)
Slang, hur mycket kan det gå åt? MASSOR! På min lilla tomt så blev det runt 90m, jag har några stumpar kvar av dom totalt 100m som jag beställde.
Handritad skiss över ett planerat bevattningssystem för en trädgård, med noteringar och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Styrning, ska det verkligen vara så struligt?:surprised:
Ventilerna är ett kapitel i sig, jag konstaterar att det finns en hel hög med olika lösningar. Allt ifrån att köpa kinasaker på ebay till onödigt dyra lösningar... Jag valde 3st Gardena 24v AC ventiler monterade i en V3 box, en snygg och praktisk lösning. Enkelt att montera och montera loss för vinterförvaring.
Styrningen genomför jag via min befintliga hemautomation VeraPlus och "Telldus Z-Wave Plug-in switch" som driver varsin "Tufvassons Nätadapter (AC) 24 V 7,2 W".
Anledningen till att jag driver varje 24v nätadapter med en plug-in switch är att jag vill inte låta nätadaptern stå med ständig el på. Man skulle kunnat spara en del på budgeten igenom att använda en 24v RGB styrning och en 24v AC adapter men då ska 24v adapetern vara ständigt strömsatt och jag har för mig att RGB styrningar inte fungerar med AC...

Äntligen, dags att beställa!:p
Så delarna är valda och styrningen är planerad, då gäller det bara att hitta allt till ett bra pris... Gardena sakerna finns på Bauhaus men det skulle höja budgeten med minst 30% så jag har letat på ebay, prisjakt m.m för att hitta bästa pris. Bygghemma, Conrad och ComputerSalg blev dom butiker som fick leverera kopplingar m.m medans rören beställdes ifrån Rinkabyrör. Lite saker kommer ifrån kjell, inet, biltema, classes och jula också.
Totalt hamnade budgeten på strax under 10 000:-

Montering... så lång tid kan det väll inte ta?:confused:
Okej, det tog typ dubbelt upp... Men det var en hel del runtomkringsaker som brände tid. Ex att rörleveransen var försenad så det gick en halvdag på att hämta dom på frakt firmans central... Minst en dag gick till att gräva upp, rensa och fixa med täckstenen som ligger närmast huset (bilder)... något som verkligen behövdes!
Grön gräsmatta med bevattningsspridare och trädgårdsslang nära husgrund och dräneringsgrus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsprocess för bevattningssystem med synliga rör och kopplingar längs ett hus på en gräsmatta i återhämtning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att gräva sig under en gjuten gång är inte helt enkelt om man inte har en högtryckstvätt... Att spola ett hål var ganska enkelt och tog bara någon timme!
Högtryckstvätt kopplad till en vattenslang på en stensatt gång omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyligen grävd gräv i en gräsmatta som visar en del av installationen av ett bevattningssystem nära stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gräva i stenhård torkad lerjord är inte helt enkelt heller, men en stor vinkelkap med stor stenkapskiva är fantastisk, den sparade massor med tid och bankande med en spade... (tänk på andning och ögonskydd, det dammar och sprätter i alla riktningar!)
Trädgård under anläggning av bevattningssystem med jord högar, grävd diken och trädgårdsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slaghammarborrmaskinen tillsammans med en rejäl mejsel har varit otroligt bra för att luckra upp stenhård jord, speciellt där spridarna ska ner längre i marken. En helt vanlig planteringsspade är perfekt för grävarbetet.
En högtryckstvätt och en förlängningssladd på en gräsmatta, del av ett bevattningssystemsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänk på att inte gräva onödigt mycket, slangen behöver inte komma hela vägen ner, den kan vara grundare emellan sprinklers.
Över eller under? Igenom naturligtvis, borra lite större bara, det lönar sig senare...
Träaltandäck med öppen sektion som avslöjar jord och rör under, bredvid en högtryckstvätt och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pem slang är ett helvete att hantera, den blir mycket mjukare och medgörlig om den får ligga i solen ett tag och värmas upp innan... Spola den med varmvatten fungerar tydligen också men det behövde jag inte testa.
Irrigation hose laid out on a lawn for a sprinkler system installation process.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags för styrningen!
Så äntligen är sprinklers och rör nedgrävda i gräsmattan, dags för styrsystemet. Eftersom jag redan har en VeraPlus så bestämde jag mig för att styra det den vägen istället för via Gardenas egna datorer. Så tre st z-wave uttag med AC trafos så ventilerna matas med 24V AC när dom ska vara öppna, i övrigt stängda och strömlösa.
Installation av bevattningssystem med Gardena sprinklerventiler och slangar längs en nyskött gräsmatta och jordkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Programmeringen av öppning och stängning av ventilerna har jag fått greja med en del för att det ska vara stabilt och fungerande.

Försök 1 (1st jobb)
Start
19:00 öppna ventil 1
vänta 60min
stäng ventil 1, öppna ventil 2
vänta 60min
stäng ventil 2, öppna ventil 3
vänta 60min
stäng ventil 3
Slut

Det fungerade inte alls:lying:, lite osäker på varför men det var för många steg på något sätt.

Försök två (3st jobb)
Start.
19:00 öppna ventil 1
vänta 60min
stäng ventil 1
Slut

Start.
20:00 öppna ventil 2
vänta 60min
stäng ventil 2
Slut

Start.
21:00 öppna ventil 3
vänta 60min
stäng ventil 3
Slut

Det fungerar ganska bra några dagar men så upptäcker jag att både ventil 1 & 2 var öppna samtidigt… Inte helt lysande för det räcker inte vattentrycket till.:thinking:

Jag konstaterar att “vänta 60min” inte fungerar. Om Veran startar om eller på något sätt tappar pågående jobb/kod så blir det ingen stängning av ventilen. Måste bygga en mer robust kod som är mer felsäker.

Försök tre (4st jobb)
Start.
19:00 öppna ventil 1
Slut

Start.
20:00 öppna ventil 2, stäng ventil 1
Slut

Start.
21:00 öppna ventil 3, stäng ventil 2
Slut

Start.
22:00 stäng ventil 3, 2, 1
Slut

Sista jobbet är typ en säkring som stänger alla ventiler om mot förmodan något av dom andra jobben missat att stänga av dom.:)

Funderar på att som ytterligare en säkring lägga in en stängning till av alla ventiler vid 23:00, men det har inte behövts ännu.:thinking:

(y)Hur har det fungerat?
Det har fungerat lysande bra dom senaste veckorna och spåren efter grävningen är på väg att försvinna. Sprinklerna som är ganska stora och lite färggranna men dom göms ganska fort av gräset runtomkring. Dom gräsbitar som legat och torkat lite för länge har inte ännu återhämtat sig.
En Gardena OS140 sprinkler delvis synlig i en gräsmatta omringad av klippt gräs och mindre växter, indikerar installationen av ett bevattningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nedsänkt Gardena OS140 sprinkler i en gräsmatta med synlig grävningsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd smal ränna i gräsmatta med installerad bevattningsspridare, synlig från uteplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Btw, använd solskydd... det gjorde inte jag första grävdagen...:beer:
Närbild på en person som visar en solbränd nacke som pekar på behovet av solskydd under utomhusarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lindhultt2250 och 43 till
  • Laddar…
Häftigt! (y):strong:
 
Snyggt och föredömligt skrivet! Tack för infon måste man passa på att säga också!:ok::strong:
 
Skoj projekt, la själv ner ett system på 13st spridare, lite blandat mellan T380 och OS140 samt en en droppbevattning för 120m häck och lite micro drip för planteringar i stenmurar. Har du även satt dräneringsventiler eller kommer du blåsa rent systemet?
 
  • Gilla
knutars
  • Laddar…
Väldigt intressant att läsa! Framförallt då jag själv i detta nuet googlar och letar efter precis samma prylar som dig! Har en tomt som är väldigt lik din, och har därför också bestämt mig för just os140. Är du nöjd med dom? Du får allt bjuda på ett videoprov när dom är igång så man får se.... :)

Var köpte du dom till sist? Har letat på eBay och Tyskland har väl för typ 350kr så det är ingen jätteskillnad.

Tänker också köra med ventiler från gardena samt Pem slang från rinkabyrör. Använde du gardena kopplingar till rören eller vad köpte du där?

Kommer troligen köra med gardenas styrning, helst den där du kan koppla mobilen. Men får se vad det blir. Springer ju lätt iväg!

Föresten, ang os140. Hur många sådana kan du köra i samma slinga med ditt tryck? Har letat efter en tabell för att veta vad mina utkast klarar men hittar ingenting om vad spridarna kräver för flöde och tryck?
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Håller med crazytok...det skulle ju vara rätt intressant att se spridarna "in action". Om inte med video, i alla fall lite bilder. (y)
 
  • Gilla
knutars och 3 till
  • Laddar…
Kul med extern styrning och inte en köpt produkt. Kag blir lite orolig för att du grävt lite ytligt?
 
  • Gilla
Fli
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Föresten, ang os140. Hur många sådana kan du köra i samma slinga med ditt tryck? Har letat efter en tabell för att veta vad mina utkast klarar men hittar ingenting om vad spridarna kräver för flöde och tryck?
I en pdf på http://www.hyrep.se/filer/Vattenflode.pdf som jag hittade efter massa googlande så ser man att OS140 gör åt med 550l/h vid 2 bars tryck och 800l/h vid 4 bars tryck.

Jag hade en pump som levererade ca 60l/min = 3600l/min (kommer inte ihåg tryck etc) och jag satte 3st på en slinga, det blev totalt flopp, min hund pissar längre. Åkte till Rinkaby rör och köpte deras värsta https://www.rinkabyror.se/artikel/jet-30-t-pump/
Då är det bra flås med 160l/min = 9600l/h. Om jag har t.ex. två slingor igång samtidigt blir det dock för dålig täckning på mattan.
I mitt fall är det en tryckhöjd på 3m och det ligger nästan 100m slang från pump ut till den sista spridaren på den längsta slangen. 100m 25mm slang ger ca 3.7kg i tryckförlust....
Körde med vanlig PEM-slang och Gardenas kopplingar för dom är extremt smidiga! Köpte nästan allt från https://www.bewaesserung.edingershops.de/ då var iof euron betydligt billigare än idag.
Har kört ventilerna manuellt tills nu men beställde precis en controller från https://greeniq.com/ på tyska Amazon.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
H
Snyggt och bra bilder och välskrivet
 
Mycket snyggt. Jag har nog inte ägnat för mycket tankar åt en självbevattning förens jag såg denna tråden. Känns som om att det blir ett framtida projekt :love:(y)

En fråga till TS samt alla andra.
Hur gör man på vintern? Tänker med vatten i slangarna osv, tömmer man det på någotvis?
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Intressant beskrivning. Har någon hittat någon uppgift på nätet hur många liter i timmen respektive spridare kräver exempelvis gardenasT380. Det står på spridaren, men har inte det på nätet. Kanske letat dåligt?
 
Hej alla, kul med all uppmärksamhet och hoppas ni också blir inspirerade att bygga eget system!

Försöker svara på lite frågor som har kommit...
Jag har inte installerat dräneringsventiler planen är att montera ut sakerna och blåsa rent med tryckluft. (btw om man vill använda dräneringsventiler, det är typ halva priset på Hornbach och dom är mycket lika Gardenas...)

Os140 är jag mycket nöjd med, det blir lite avrundat i hörnen men det är ganska förväntat. Ska försöka fixa video, det ser rätt kul ut när dom poppar upp...

Först köpte jag ett "start" kitt med en spridare och massa andra delar som man behöver och andra delar på ComputerSalg dom var överlägset billigast men hade inte allt i lager. Resterande sprinklers beställde jag ifrån Bygghemma. Conrad var billigast på gardena kopplingarna så nästan alla dom kommer därifrån...

Jag använde gardena kopplingar för att gängorna är så speciella, jag köpte en 90G vinkel som inte var gardena. Den var sjukt mycket svårare att montera, så när det gäller monteringen så är gardenas saker grymt mycket lättare att arbeta med.

Med mitt tryck så kan jag köra 2 eller 3st samtidigt, jag valde att dela upp så jag fick dom i par, det passar så bra med min trägård oxå. Det är liksom 3st olika zoner med olika sol och förutsättningar...

Trycket i ledningarna är jag lite missnöjd med, det ändras ganska mycket så hur noga jag än ställer in sprinklerna så ändras det. Jag funderar på att sätta in en tryck reducerare för att normalisera trycket, men det kostar ca1000sek i delar, så jag vill helst låta bli. Det är ganska många kubikmeter vatten för dom pengarna.

Ang ytliga rör, jo jag funderade en del på det men eftersom det kommer vara tomt på vatten när det är minusgrader så är inte frysning en risk... Då kvarstår risken att man ska gräva sönder rören, det borde inte vara ett problem eftersom jag vet vart rören går... Kvar är olika trädgårdsmaskiner men tex vertikalskäraren kommer inte ner så djupt, dom ligger iaf minst 1dm ner, men sprinklerna ligger på 25-30cm typ...

Gissa om jag fick hicka när jag insåg att jag grävt över fiberanslutningen, men tack och lov så gick den djupare... *hua* Så ett tips som kan bli dyrt, håll koll på alla ledningar som går där ni ska gräva...

Lycka till med era egna projekt!
 
  • Gilla
VillaAnna och 1 till
  • Laddar…
Intressant projekt! Hur mycket vatten räknar du med att systemet kommer förbruka? :rolleyes:
 
Tjena, har inte kollat på vattenförbrukningen, ska kolla på vattenmätaren före och efter nästa bevattningspass ... Återkommer altså, är ganska nyfiken oxå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.