Ramnemark Ramnemark skrev:
Ja det måste vart knepigt. Det är ju så torrt så plattan sög väll ur allt vatten ur spacklet. Man kanske skulle för-vattnat plattan?
Ja kanske, jag hade strukit på primer. Den skulle hindra att plattan sög alt vattnet.

Nu har jag slipat ner åsarna som blev i skarvarna. Syns en del märken från tandspacklen där jag varit för långsam.
Nyligen slipad betongplatta med synliga skarvar och märken från tandspackel i ett halvskuggat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Öyivind
  • Laddar…
jag var smart nog att stänga alla skjutdörrarna på natten, så i morse ran det vatten på insidan av dörrarna. :oops:
Borde förstått att det skulle bli lite kondens när man hällt ut typ 90 l vatten.
 
Som vanligt är det alltid lätt att vara efterklok , hoppas inte nått blev skadat av vattnet.
 
S spendera skrev:
Som vanligt är det alltid lätt att vara efterklok , hoppas inte nått blev skadat av vattnet.
det tror jag inte, så mycket var det inte. Det torkar nog upp. Får se till att ha det ordentligt öppet de närmsta dagarna.
 
  • Gilla
spendera
  • Laddar…
Dagens träningspass i värmen: köpa 600 kg klinkers.
Två pallar med klinkerplattor och en säck byggmaterial på en stenlagd mark vid en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Nu har jag insett att jag inte längre kan vänta på bättre byggväder då semestern börjar lida mot sitt slut.
Så idag började jag med golvet:
Pågående läggning av stora gråa plattor på ett golv med hjälp av röda nivelleringskilar under semesterns slut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tar sin tid att lägga plattor.
Vakuum lyften var ett bra köp! Den underlättade mycket när man ska lägga ner dessa 10kg plattor men precition. :D
 
  • Gilla
maah och 3 till
  • Laddar…
Nu är alla plattorna på plats, bara fogning kvar!
Nyinstallerade mörkgrå plattor på ett uterumsgolv utan fog, med stora fönster och en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erfors och 7 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Nu är alla plattorna på plats, bara fogning kvar!
[bild]
Hur stora är plattorna?
 
  • Gilla
Larjac
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Hur stora är plattorna?
60cm
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
60cm
De var inte helt enkelt att lägga dessa stora plattor, de väger mycket och det är svårt att få de jämt.:sweat:
Plast kilarna var mycket bra att ha. Antar att profs inte behöver sådana, men för en glad amatör som jag så var de helt nödvändiga. :D

Jag misslyckades att få två av plattorna att fästa ordentligt, så jag var tvungen att ta upp dem, knacka bort all fix och lägga på ny, sen blev det bra. Tror jag misslyckades räkna till 4 när jag blandade den omgången fix, för den blev mycket fastare än de andra jag blandade.
En 15kg säck fix räckte till typ 12 plattor.

Sista raden mot huset tog lång tid, typ alla plattor skulle figursågas. :sweat:.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hallå Nefrum!
Jag håller precis på och ritar ett uterum och sprang på ditt bygge.
Det är nästan identiskt förutom att mitt inte sticker ut bredvid huset och det ska fasas ihop med taket på huset då vi har ett enplanshus. Måttet är 4,25x6m, höjden har jag inte riktigt bestämt än. Mitt första utkast på stomme är med en tak vinkel på 17 grader men funderar på att gå upp till 22 grader då vi har det på både huset och garaget. Det skulle kanske bli lite mer enhetligt. Både garage och uterum syns samtidigt om man tittar från baksidan och då kanske det ser bättre ut med samma taklutning... :)
Ritade du hela konstruktionen i sketchup?
Sitter precis och försöker att få ihop något vettigt i sketchup men tycker att det är lite lurigt med dimensioneringen av stommen. Fick du hjälp med någon beräkning eller körde du lite på känn?
Har du några bra tips där?

//Micke
 
  • 3D-ritning av hus med garage, uthus, och uteplats i ett designprogram.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.