Hej,
Jag har ett rum längst in i mitt garage där det står en högtryckskompressor. Denna har en motor på 5.5kw och genererar en hel del värme. Som ni ser på bilden så har den insuget fram, och utblåset bak för kylning. Problemet är att rummet är lite för underdimensionerat och för lite luftflöde så den blir varme och varmare och till slut måste den stängas av. Idag finns det en fläkt upptil i hörnet (cirka 1.5 meter från kompressorn) som suger ut luft (1000m3/h) men det hjälper inte. Jag skulle behöva sätta in mer ventilation för att få ett högre flöde.

Vad är bäst i detta scenario. En till, större fläkt som suger ut värme, eller en som trycker in friskluft utifrån?
Jag tänker mig att en som suger sätts längst upp vid taket, och den som trycker in sätts långt ner? Värme stiger uppåt.

Rummet:
1. Kompressorn
2. Innerdörr
3. Garagedörr
 
  • Blå högtryckskompressor med frontinsug och bakre utblås, placerad i litet rum.
  • Planritning av ett garage med position för en högtryckskompressor (1), innerdörr (2) och garagedörr (3), samt luftflödesriktningar.
Luften du blåser ut måste ersättas nånstans ifrån, så det behövs en rejäl tilluftventil. Det kanske går att placera den så att den hamnar vid insuget för kompressorns fläkt?
 
Frånluft med ordentliga tilluftventiler som useless skrev är vad som behövs, nån tilluftsfläkt ska inte behövas. Sen så har jag en undran som inte har nånting med frågan att göra, vad gör du med kompressorn som gör att den går så mycket? Jag förstår att det inte angår mig men jag har ett märkligt intresse för kompressorer, har själv en 2hk samt en 10hk för att driva verktyg.
 
Som sagts tidigare så borde det räcka med en rejäl kanalfläkt och t.ex. ett 200-300mm rör/hål ut från väggen om det är möjligt. Vad är det för väggmaterial? Är det en trävägg?

En t.ex. väggfläkt från t.ex östbergs borde duga för att ventilera ut 6kW. (Givet att du släpper in lika mycket förstås genom en stor ventil eller öppen garagedörr)

(Jag gissar på fyllning av dyktuber eller så...)

Edit: T.ex. KVFU 315 C som ska dra ut 1800m3/h. Dock känns det märkligt att din nuvarande fläkt som enl utsago ventilerar 1000m3/h inte borde räcka för 6kW. Har du då tillräcklig tilluft?
 
tommib
Eftersom det är en högtryckskompressor så gissar jag också på dyktuber.

För att tänka lite lateralt, går det inte att ha kompressorn utomhus? Eller bygga ut garaget lite med ett kompressorrum där du har betydligt större hål i väggarna än vad du skulle ha i ett vanligt. Med fördel kan du ha möjlighet att täcka över dessa på vintern.
 
Ber om ursäkt för lite off-topic men efter lite snabb googling så inser jag att denna kompressor levererar flera hundra bar och om det gäller att fylla en dyktub så tar det rätt många minuter per tub så nu förstår jag varför den går så mycket.
 
Om möjligt borde man ju placera den i anslutning till en öppning så att den själv blåser ut sin kylluft direkt ut ur byggnaden. Hur praktuskt detta är är en annan fråga iofs.
 
Värmen är fin att ha kvar på vintern i garaget också, så borde finnas vinter/sommarläge...
 
Först behöver man ha lika mycket frånluft som tillluft för att få en bra kylning.

Sedan är det nog enklast att leta reda på i manualen/fråga tillverkan hur mycket värme energi som maskin avger och sedan planera kylning utifrån detta.

1000 m3/h medför att du kan vädra ut ca 2 kwh värme om man max accepterar 5C skillnad i rumet mot omgivande temp (1000*0,0004*5=2 kwh)
 
Tack för alla svar! Har varit på resande fot så har inte kunnat svara.

Ni har väldigt rätt i att det är en HP kompressor som används för dyktuber. Att flytta den utomhus eller dyl är inget alternativ. Att flytta den alls är inget alternativ :)

Det är en stålvägg med trä-klädd insida. Tänk container :)

Jag har hittat en annan kompressortillverkare med lika stor motor och de sa 1500 m3/h så det är ju ett bra riktmärke. Problemet är att denna kompressor som jag har, lyckas (enligt egen gissning) ta sin egen kylningsluft efter kylning (som är varm) och dra in tillbaka, och då blir det en ond cirkel. Kanske sätta ett rejält frånluftsdon direkt bakom kompressorn för att suga ut den direkta värmen som kommer från kylningen?
 
Det är klart en fördel om du kan installera frånluft nära där den varma luften kommer från kompressorn. Antar det mesta bildas av motorn och kompressorblocket.

Observera att när du har så här stora flöden av luft drar du in stora mängder flygburna föroreningar med tilluften.

Det kommer på sikt bli problem om du inte har filter på tilluften , som i sin tur kräver skötsel.

Jag hade faktiskt övervägt en AC eller motsvarande som komplement istället för att fläkta järnet.
 
AC hade varit bäst men jag har inte kräm så det räcker för en AC nog stor för detta ändamål.

Tilluften till själva insuget för kompressorn / luften som komprimeras har redan filter som sköts om, den tar inte inluften från samma som kylningen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.