kimf
Hej,

Vi tilläggsisolerade vår 60-tals villa sent i höstas. Har inga mätvärden sedan före isoleringen. Men vinden är väldigt fin i övrigt, inga tecken på mögeltillväxt någon stans.

Jag vill nu hålla ett extra öga på vinden, mest för att föregå eventuella problem som kan uppstå i och med det förändrade klimatet på vinden, och i så fall åtgärda detta i tid.

Jag mäter luftfuktigheten och temperaturen uppe på vinden (loggas löpande), just nu loggar jag inte utetemperatur och luftfuktighet ute, men tänkte jag skulle göra det också för att ha som referenspunkter.
Men vad är det egentligen jag ska titta efter, vad för värden bör jag reagera på?

RF på 85-100% när tempen är runt 0C lär väl knappast vara någora problem (inget som växer då ändå?).

Nu har jag inga direkta mätpunkter just nu, men kommer mäta (och logga värdena) tills vidare, för att kunna följa det genom alla årstiderna och under alla förhållanden.
Graf som visar luftfuktighet (lila linje) och temperatur (röd linje) på en vind över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: kanske uppenbart, men för tydlighetens skull
Lila: RF
Röd: Temp
 

Bästa svaret

Mogelriskdiagram.png
 
  • Gilla
helrob och 4 till
  • Laddar…
kimf
Grymt @etompau , exakt infon jag eftersökte
 
  • Gilla
Martin 22222
  • Laddar…
kimf
  • Gilla
andreasthn
  • Laddar…
Men vill påpeka att det är svårt att mäta exakt RF på vind med en sensor, det kan vara högre RF upp vid nock och det kan ske kondensering mot kall råspont/masonit som man ej fångar upp.
 
  • Gilla
Nicklas V233 och 1 till
  • Laddar…
kimf
S johd01 skrev:
Men vill påpeka att det är svårt att mäta exakt RF på vind med en sensor, det kan vara högre RF upp vid nock och det kan ske kondensering mot kall råspont/masonit som man ej fångar upp.
Såklart, kan inte ta alla mätvärden så exakt, vinden är stor, 200kvm, och har bara en ända mätpunkt. Och RF är också svår att mäta, och ändras mycket med temperaturen.
Och till sist men inte minst är så klart inte förhållandena för mögelpåväxt exakta, kan så klart bildas utan för gränsvärdena, liksom det inte är garanterat att det bildas infan för dem.
 
kimf
skulle bara uppdatera, nu när jag fått lite mera data.
Är inte så orolig längre.

Överlag ser värdena bra ut, nedan är en graf där mörkgrön är temperaturen och ljusgrön är RF.
Snuddar vid "risk för mögel" linjen vid ett fåtal tillfällen. Bland annat runt 26:e mars och 7:e april.
Har även en otäck peak vid ca 87% RF och 8 grader C den 17:e feb. Men alla dessa är väldigt korta punkter. Ligger överlag med god marginal under gränsvärdena för hög luftfuktighet. Och nu när värmen börjar komma ser det väldigt bra ut. Vilket klart är väntat.
Graf som visar temperatur (mörkgrön linje) och relativ fuktighet (ljusgrön linje) över tid från februari till april.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har lite åtgärder att göra i huset också, en dusch saknar pax-fläkt t ex. Som bör minska påverkan ännu mer där uppe.

Håller ni med mig, inget att ojja sig över dessa värden eller?
 
Jag funderar på vilken utrustning du använder för att mäta? Är nämligen på väg att skaffa mig möjlighet att mäta temp och fuktighet på vid + källare.

Jag skulle inte vara oroligt för dina mätvärden!
 
Visst är vinden ventilerad precis som huset? Varför mäter man då? Hög luftfuktighet ute, såklart höjd på vinden också
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Visst är vinden ventilerad precis som huset? Varför mäter man då? Hög luftfuktighet ute, såklart höjd på vinden också
Jo, för utomhus är det helt OK att det växer mögel, svamp och annat smått, trägnagare och andra insekter som lever på dött trä.
Men om det samma skulle växa inne i huset kan det vara katastrof.
Därför vill man ha koll på temp + fuktighet, för att se om värdena ligger på fel sida om gränsen, och det kan påverka byggnaden.
Det är ju inte samma temperatur inne på vinden som ute, även om fuktigheten är den samma.
Och när en vind, som är nedfuktad till 99% RH fått utfällningar av vatten på träkonstruktioner plötsligt värms upp en solig dag till 30°C, så kan det börja växa otrevligheter.
Därför vill man ha koll.

PS
Har själv en s.k. klimatvind, med isolering, men utan ventilation (utom ibland när vi ställer upp ett vindsfönster.
Där har vi nu 25,2°C, RH 41%. Ute är det 14,8°C, RH 78%.
Det känns rätt bra att inte ha 78% fuktighet på vinden nu halv två på fredagsnatten :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Detta diagram tycker jag är bra!
[bild]
[länk]
Från [länk]
Jag har nyligen ställt upp en avfuktare på min kallvind, om jag ställer in den att hålla sig under 70 i luftfuktighet under vinter, vår och höst så är det ingen risk för mögelproblem. Stämmer det? Låter som en enkel o bra fix för fuktig luft som letar sig upp från boendeytan i sådana fall.
 
Det är driftkostnaden som är problemet med din lösning....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är driftkostnaden som är problemet med din lösning....
Än så länge har den inte stigit mycket. Får hålla ett öga vecka för vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.