Lösningen är SmartIPTV med fem prenumerationer, alternativt en/ett par prenumerationer som man delar mellan alla rum och får turas om med vem som tittar vart.

Kostar ca. 750kr/år per abonnemang och om du inte har nätverkskabel i varje rum går det att köra via trådlöst. Har du inte en TV med möjlighet för SmartIPTV kan du köpa boxar för en mindre slant. Billigare blir det inte. Alla kanaler ingår.
 
Lösningen är SmartIPTV med fem prenumerationer, alternativt en/ett par prenumerationer som man delar mellan alla rum och får turas om med vem som tittar vart.

Kostar ca. 750kr/år per abonnemang och om du inte har nätverkskabel i varje rum går det att köra via trådlöst. Har du inte en TV med möjlighet för SmartIPTV kan du köpa boxar för en mindre slant. Billigare blir det inte. Alla kanaler ingår. Tror man får mängdrabatt om man startar fler abonnemang.
 
Ibland finns det gamla telejack som ingen använder. Dessa kan man dra koax i istället.
 
tommib
SmartTV är inte heller en lösning för TS, som frågar om det går att distribuera coax-signalen utan att dra kablar.
 
N niklassthlm skrev:
Lösningen är SmartIPTV med fem prenumerationer, alternativt en/ett par prenumerationer som man delar mellan alla rum och får turas om med vem som tittar vart.

Kostar ca. 750kr/år per abonnemang och om du inte har nätverkskabel i varje rum går det att köra via trådlöst. Har du inte en TV med möjlighet för SmartIPTV kan du köpa boxar för en mindre slant. Billigare blir det inte. Alla kanaler ingår. Tror man får mängdrabatt om man startar fler abonnemang.
Låter intressant. Vart beställer/hittar man mer info om det. Ingår allt?
 
  • Gilla
Janus den förste
  • Laddar…
J
tommib tommib skrev:
Varför skulle man ha det? De flesta ställen där jag har bott har det funnits ett eller max två uttag för kabel-TV.

Frågan var ju just hur man får signalen till andra rum utan att dra kabel. Svaret på den frågan, lite förenklat, är att det får man inte. Det finns workarounds och man kan ev tänka sig något liknande din HdHomerun över WiFi men då ska man nog inte försöka göra så mycket samtidigt när det går fyra strömmar i nätet samtidigt.
Det är sant. Tänkte fel med uttagen, men fyra strömmar samtidigt är det bara om man har igång kodi på 4 enheter, alltså tittar. Annars går ingen trafik. Men är man den femte i familjen kan det kanske sega. Dock är det väl endast på lanet det går trafik eftersom comhem kör även digitaltv som kabeltv? Man streamar alltså inte respektive kanal på sitt bredband.(även om det går. Har själv provat att rycka antennkabeln till deras tv hub och det funkar men tar väldig tid att byta kanal). På lanet blir det inte många Meg per kanal. Kanske 5-10 max.
 
tommib
Om man inte tänker titta på fem apparater samtidigt, varför är det ett problem öht?

Resten av din kommentar förstår jag inte. Det blir en dataström per apparat som tittar. Även om det bara är 5-10 Mbps så är den strömmen rätt störningskänslig och wifi är inte direkt den bästa metoden att skicka sådant. Speciellt inte när det är många enheter som sänder och lyssnar samtidigt.
 
J
tommib tommib skrev:
Om man inte tänker titta på fem apparater samtidigt, varför är det ett problem öht?

Resten av din kommentar förstår jag inte. Det blir en dataström per apparat som tittar. Även om det bara är 5-10 Mbps så är den strömmen rätt störningskänslig och wifi är inte direkt den bästa metoden att skicka sådant. Speciellt inte när det är många enheter som sänder och lyssnar samtidigt.
Jag ser bara en lösning i att man KAN titta via olika enheter, och säkert samtidigt också, men OM det är ett problem med bandbredd så stänger man ner enheterna som inte används. Det var ju du som tog upp att det blir trångt i nätet.

Helt enig med dig om att det är kasst med wifi för distribution av TV. Jag är väl lite teknignörd som gärna provar saker just för att det går, och visst, kabel är att föredra, men tex chromecast kör wifi och de är en formidabel succe, så omöjligt är det inte. Man får vara om sig och kring sig och se till att dra kabel annars. Vi är ju ändå på ett byggforum...
Helt enig med dig att det är en dataström per enhet, konstigt vore det annars, men har man en långsam uppkoppling gör det inte så mycket eftersom det är på lanet dataströmmen går. Man skulle alltså tekniskt sätt kunna ha 10/10 men ändå kunna se på flera enheter samtidigt.
Som vanligt är väl diskussionen ändå hypotetisk eftersom TS knappast verkade intresserad av HDHomerun ändå, utan det var mest om någon annan ville lära sig något som jag tog upp det. Det är onekligen en supersäljare i USA och fungerar kanon.
Snacket om IPTV är det väl bäst att lägga ner av andra orsaker.
 
@Harout det där tipsades redan om i inlägg 8, det är även inte det TS frågar om, TS vill överföra analoga tv-kanaler trådlöst.
 
F
Jag kollade upp att skicka antennsignalen för vanlig hederlig tv trådlöst och anledningen till att det inte går är för att det är olagligt att sända TV-signalen själv. Staten har monopol på det på samma sätt som med radiosändare. Med reservation för att jag missförstått något :oops:
 
F Freddedan skrev:
Jag kollade upp att skicka antennsignalen för vanlig hederlig tv trådlöst och anledningen till att det inte går är för att det är olagligt att sända TV-signalen själv. Staten har monopol på det på samma sätt som med radiosändare. Med reservation för att jag missförstått något :oops:
Det är nog PTS som sätter stopp för det antar jag, för att du inte ska störa ut vanliga DVBT/T2 nätet, eller föralldel, ett analogt kabel-tv nät nära dig.
FM-sändare är mig veterligen lagligt, problemet är bara att de är så förbaskat svaga. FM-sändare användes förr (fortfarande?) för att tex skicka Spotify från en mobil på en viss frekvens så att det gick att ratta in i bilradion.
 
Finns ingen lag som hindrar att man sänder TV-signaler, det man inte får göra är att sända i de frekvensband som används av TV. Juridiken oaktat hade det ändå blivit en dyr och krånglig lösning.
 
Jag hade rekommenderat att ni skaffar Chromecast till alla tv. Då kan ni streama alla gratiskanaler från respektive svt play, tv4 play, osv. Slipper dra kabel, slipper månadskostnad och det kostar bara 390kr/tv att köpa. (Om man inte vill ha 4k 775kr/st)

Vi har sagt upp canaldigital och lagt 99kr/mån på Netflix + 99kr/mån på HBO. Billigare än innan, med större utbud och kan se vart vi vill! :love:

Jag rekommenderar Chromecast för att de har stöd i Android, IOS, Windows, Mac, Linux... Det är smidigt att komma igång och använda och ni kommer antagligen spara pengar :D
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Enkelt svar på frågan är nej. Det går inte att sprida signalen från ett koax-uttag till andra rum utan att dra kabel till dem. Eller ja, det går, men inte på något enkelt sätt.

Det lättaste sättet att ta in OTA-kanaler är väl att sätta en inomhusantenn för digital-TV vid varje apparat. Själv hade jag satt en chromecast på varje TV och varit nöjd så.
Detta är korrekt. ( Har jobbat 15 år på Siba och Elgiganten). Kompletta med Chromecast på några är inte dumt
 
Hallå! Är det verkligen nån mening att ge förslag och be om förtydliganden i denna omfattning när trådskaparen själv verkar ha avlidit?
Inte ett inlägg från henne förutom starten och den var minst sagt oklar....
Föreslår att ta paus tills fia_mstd behagar höra av sig igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.