Hej,

Jag har byggt en 20 meter lång stödmur som är 60 cm vid sin högsta punkt och går ner till ca 20 cm vid sin lägsta punkt.

Bakom denna mur har jag nu börjat fylla upp med makadam 8-14 för dränering. Tanken är att ha ett ca 5 cm lager vitt kross ovanpå makadamen men vi skulle även vilja ha några buskar med ca 2 meter mellanrum i det vita gruset, t.ex. buxbom klippta som bollar (men det går inte här då vi bor i zon 5-6).

Min fundering är om jag skulle kunna plantera buskar i hinkar/kärl nedsänkta i gruset för att slippa blanda i massa jord så pass nära muren? Kan ni tipsa om några fina buskar som inte får så stora rötter så det krävs en hel fåra med jord?

Om detta går, vilka sorts kärl/hinkar bör jag använda mig av? Bör jag borra hål i botten så vatten kan rinna ur eller blir det för mycket dränering då de står i makadam?

Med vänlig hälsning Christoffer
 
  • Gilla
NickanA21
  • Laddar…
R
Tror nog att dom torkar bort med att stå i hinkar , och beror klart även på deras rotsystem
hur djupt dom vill och ska gå . alla buskar behöver djup jord att växa i .
Kanske lägga en platonmatta på 40 - 50 cm djupt med uppvik ca 15 cm upp från muren till marknivå
Det med vitkross kan då läggas runt buskarna
Det finns då dränering utmed och neråt för muren
Samt finns jord under buskarna , och kanske rötterna vill gå mot den del där jord finns
Bara något som kan fungera i mitt tycke
 
Definitivt hål i botten, oavsett vilket kärl du väljer!!!
 
  • Gilla
Christoffer Olsson
  • Laddar…
R
Blir stora kärl och mycket vattning kanske , och som Anna H säger hål i botten annars
drunknar dom
 
  • Gilla
Christoffer Olsson
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Tror nog att dom torkar bort med att stå i hinkar , och beror klart även på deras rotsystem
hur djupt dom vill och ska gå . alla buskar behöver djup jord att växa i .
Kanske lägga en platonmatta på 40 - 50 cm djupt med uppvik ca 15 cm upp från muren till marknivå
Det med vitkross kan då läggas runt buskarna
Det finns då dränering utmed och neråt för muren
Samt finns jord under buskarna , och kanske rötterna vill gå mot den del där jord finns
Bara något som kan fungera i mitt tycke
Okej, tack så mycket för svar!
Tänkte åka till ett växtvaruhus här imorgon och höra mig för lite vad som finns och kan tänkas växa där innanför muren.
Är rädd för att dräneringen ska bli för dålig om jag fyller på massa jord men andra gör ju så, det bör ju fungera.
Tänkte mest att små dekorativa växter kanske får så små rötter att de kan växa i ett lite större kärl men jag har dålig kunskap om riktigt hur stora rotsystemen blir på olika växter :)
 
Claes Sörmland
Förslaget med platonmatta låter vettigt för att få upp jordvolymen.

Vill du använda kärl överväg största möjliga kärl, t ex murarbaljor finns i t ex 90 L:
Svart murarbalja på 90 liter för att användas som stort växtkärl med dräneringshål rekommenderas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan lägga dräneringshålen 5-10 cm från botten så att du får en vattenreservoar för att minska vattningsbehovet. Se till att använda en sandig/grusig jord och inte bara en massa påstorvjord.

Växtvalet är ju lite begränsat i zon 5-6. Måbär är ju ett alternativ. Många har också formklippt rosenspirea.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.