Hej på er,

Har hamnat i ett litet dilemma.

Håller på med ett nybygge innehållande våtutrymmen.
Kollade för säkerhets skull med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) att det var okej att utföra arbetet själv om det görs på rätt sätt, med rätt produkter och dokumenteras. (har gjort det tidigare)
Så var dock inte fallet. Får till svar:
"En förutsättning är att arbetet med ytskikt och tätskikt har utförts av behörig entreprenör och att kvalitetsdokument kan uppvisas."

Hur hade ni tänkt? Kostnaden för att sätta tätskikt och ytskikt lär absolut överstiga maximala beloppet för ersättning vid en eventuell skada.

Värt att nämna är att planen är att bo kvar i huset själva under överskådlig framtid.
 
K kuggmodul skrev:
Hur hade ni tänkt? Kostnaden för att sätta tätskikt och ytskikt lär absolut överstiga maximala beloppet för ersättning vid en eventuell skada.
Det där undrar jag om du inte behöver ta ett varv till i tankekvarnen? ;)

I teorin kan ju en vattenskada bli hur omfattande som helst..
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Jo kostnaderna kan ju alltid skena.
Men det handlar ju om läckage som orsakats av brister i tätskiktet.
Alternativet är att hitta ett försäkringsbolag som accepterar att man gör arbetet själv.

Konstruktionen är ett enplanshus med platta på mark med golvvärme.
Sedan en trästomme på det.
 
Berätta gärna vilket försäkringsbolag det är så att jag kan välja ett annat.
 
Pratade med östgöta länsförsäkringar och de ersätter allt utom ytskikt vid skada om man gjort jobbet själv. Förutsättning är såklart att det är korrekt gjort.
 
Detta är Länsförsäkringar i Jönköping
 
K kuggmodul skrev:
Jo kostnaderna kan ju alltid skena.
Men det handlar ju om läckage som orsakats av brister i tätskiktet.
Alternativet är att hitta ett försäkringsbolag som accepterar att man gör arbetet själv.

Konstruktionen är ett enplanshus med platta på mark med golvvärme.
Sedan en trästomme på det.
Vad är totalkostnaden för huset? Om det är så att prio är att kapa alla kostnader så lågt som möjligt, huset ligger i ett läge där man inte kan förvänta sig en värdeökning över byggkostnaden inom "er boendetid", och ni planerar att bo där så länge så att badrummet kan antas ha nått slutet på livslängden när du säljer, så hade jag gjort det själv.

Om det är så att ni bygger ett normalt dyrt hus, i ett läge där man kan förvänta sig att priserna går sakta uppåt, och ni kommer att sälja inom en tid där ert badrum fortfarande betraktas som "nytt/fräscht/användbart" så tror jag att kostnaderna för att köpa in tjänsten blir en så liten del av totalkostnaden så det är värt att ha de där papprena när du säljer. + att du får en extra säkerhet mot försäkringsbolaget ....
 
Var det inte folksam som presenterade en rapport för några år sedan där det visade sig att skador i våtrum var mer vanliga i de som utförts av hantverkare än de som utförts av hempulare? Jag hittar den inte nu i skrivandes stund, men jag vet att den behandlades här på forumet.
 
Som sagt kolla med ngt. annat försäkringsbolag.
 
Jag kollade lite snabbt med dina försäkringar. Där var det inga problem alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.