Vi kommer förmodlingen snart börja bygga hus och funderar lite på olika badkar och badkarsvarianter. Är det nån som vet hur mkt det brukar kosta att bygga in ett badkar? Vi kommer alltså inte göra det själva utan det får de som bygger huset göra.

Tacksam för svar! :)
 
Fundera över baksidorna med inbyggt badkar; ett läckage kan få trista följder. De rejäla inspektions- rensnings luckor som erfordras kan förta illusionen av det solida badkaret. Alernativet kan vara ett läcker fristående badkar. I betong t ex...
 
Fundera i så fall också över fördelarna  ;)

Jag har provat bägge och mitt nästa kommer definitivt att vara inbyggt.

Har man täta våtskikt under så är ju eventuella små läckage inget problem. Däremot är det problem att städa bakom och under inte inbyggda badkar. Äckligt blir det där. De inbyggda badkar jag har haft har alla stått i gamla hus. Jag har blivit förvånad de enstaka gånger jag har öppnat inspektionsluckorna på dem. Det har varit torrt och rent under. Trots att jag aldrig städar där.

Jag har inte kollat priser än, men skulle rekommendera att du använder Lux-plattor eller motsvarande för inbyggnaden. Kolla här t.ex: http://www.kgcverktyg.se/se/produkter/luxelements/inspiration/

/pinebar
 
Vi funderar också på att bygga in vårt badkar dels för att jag tycker det är så läckert men också för att jag hoppas att det ska dämpa ljudet lite. Vi köpte ett lite dyrare kar för vi hade hört att de billiga karen hade så hög ljudnivå men jag tycker att även vårt låter som ett mindre reaplan och det är inte speciellt mysigt att ligga i badet och behöva skrika till varandra. Jag har inga referenser hur ett tyst kar ska låta då detta är vårt första bubbelkar så det kanske är tyst men jag gillar det inte. Jag har hört mig för på bygghandeln och enligt dem kan man kakla en front på en luxskiva, sätta fötter på den och sedan flytta den om man skulle behöva komma in bakom. Då slipper man fula inspektionsluckor men kommer ändå åt att städa o serva... någon som har provat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.