I höst ska jag få fiber in till huset men jag vet inte riktigt hur det ser ut, kan jag be dom skicka in det genom ett 16mm elrör som jag redan har genom väggen där det går en nätverkskabel ut till ett garage eller blir det för trångt och så kanske det stör också?
 
Vanligtvis lägger man fibern i inomhusduct som är 5mm tjock. Är det bara ett kort rakt rör igenom väggen bör det inte vara några problem. Det enda sättet att störa fibern är om den är bockad i för liten radie, men det är normalt sett inga problem.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Beror lite på vart du bor, är det i ett villaområde så kommer de säkert med 7mm dukt som borras in och monteras i ett "fiberuttag". Bor du på landsbygd så dras säkerligen en 16mm pem slang och man sätter antingen en fasadbox alt. borrar och drar in en "grövre" fiberkabel på 3-4mm och monterar fiberuttag.

Ett generellt tips är att lägga tid på installationen och montera grejjorna där du slipper se det.
 
Ofta vet man inte var firman vill komma in i huset De vill ha kortast väg att gräva och minst att återställa. Fundera på var det skulle passa dig bäst att de kommer in med fibern i huset.

Har man källare eller krypgrund kan man gå vidare med fibern där till lämplig plats. Annars får man eventuellt betala extra om de behöver gräva länge.

Jag har en 7mm duct som är dragen i en 20mm flexslang i krypgrunden. Hör med fiberföretaget vad de kommer med för rör. Det är inte säkert de vet var de skulle vilja gräva in än.
 
Nja, vanligt är att installationerna görs med en skarv och går in med 5mm som dessutom har ett annat material gjort för inomhusbruk.
När fastighetsägare vill ha fiberuttag inne i huset och som är krånglig kan man tillåta det som standardinstallation om de själva drar en 16mm eller helst 20mm slang enligt anvisning vid projektering, helst förberedd med en dragtråd. Vid installation drar man sedan i fiberduct 5mm.
7mm utomhusduct kan dras in direkt om det redan finns färdig kanalisation vid tomtgräns.
Så gör de "stora" fiberoperatörerna oftast.
 
Stämmer bra att man går vidare med 7mm fiberduct om man går i krypgrund men ska då läggas skyddat så våra gnagare inte fattar tycke för den;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.