Du behöver ju inte få med ett färdigt anhåll. Jag fräste botten till badtunnan jag byggde för nåt år sedan med ganska precis en sån grön Bosch som syns ovan och den var väl en ca 2m i diameter. Det är ju ett snabbt och enkelt jobb att mecka ihop ett eget anhåll i valfri längd när man behöver fräsa cirklar större en de små radier som oftast tillåts med de medföljande tillbehören.

Beror på hur petig man är med toleranserna/rundheten också, sticksåg+bandslip fungerar ju säkerligen, fast jag väljer fräsen i första hand så fort det gäller något runt. Antingen fräsen direkt eller först sticksåg och sedan ta det sista med fräsen.

Nu ska jag ju inte förta tankarna helt att köpa en Festool, det vill man väl alltid, men ett runt bord kan du fräsa ut med nästan vilken fräs som helst så länge du avverkar anpassat efter fräsen och har ett någorlunda bra stål för sagda jobb. Fastna inte i "maskinfällan", "jag kan inte göra det här jag har inte rätt verktyg och en #sätt-invalfritt-märke-här-ofta-grön-eller-blå# är för dyr så jag kan inte göra det här, det kan trolla bort alla snickarglädje ibland.
 
  • Gilla
stilofunk
  • Laddar…
Rundstång är för vek för större radier. Eftersom den inte sitter linjerad med stålet kan radien variera beroende på vilken riktning man kör. Det kanske inte betyder något på ett bord. Men gör man mallar så är man angelägen att verkligen få rätt radie.

Alla handöverfräsar jag sett har gängade hål i plattan för att montera tillbehör. Det enklaste sättet att få en rigid passare är att montera en remsa tunn plywood. Hur man mäter sig fram varierar beroende på hur tillbehörshålen sitter. Principen är ändå densamma. För ytterradie gör ett hål cetrerat från stålets insida i plyvoodremsan. Gör ett hål på undersina av ämnet. Fräs. Det blir mycket spån som kan repa biten. Förhoppningsvis gör det inte så mycket på underidan. Borsta bort eller håll det borta med tryckluft så gott det går. Om möjligt använd dammsugare.

Det kan fortfarande vara så att måttet varierar lite beroende på körrikting. Men med plyfapassare ligger avvikelsen på tiondels istället för hela millimeter.

Det behöver för övrigt inte vara plywood. Mdf, osb, till och med spånplatta kan duga. Sämre material slits ut snabbare och kan tänkas vara vekare än bra plyfa. Handlar det om en bordsskiva så spelar det troligen ingen roll.

Mvh Findus
 
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Du behöver ju inte få med ett färdigt anhåll. Jag fräste botten till badtunnan jag byggde för nåt år sedan med ganska precis en sån grön Bosch som syns ovan och den var väl en ca 2m i diameter. Det är ju ett snabbt och enkelt jobb att mecka ihop ett eget anhåll i valfri längd när man behöver fräsa cirklar större en de små radier som oftast tillåts med de medföljande tillbehören.

Beror på hur petig man är med toleranserna/rundheten också, sticksåg+bandslip fungerar ju säkerligen, fast jag väljer fräsen i första hand så fort det gäller något runt. Antingen fräsen direkt eller först sticksåg och sedan ta det sista med fräsen.

Nu ska jag ju inte förta tankarna helt att köpa en Festool, det vill man väl alltid, men ett runt bord kan du fräsa ut med nästan vilken fräs som helst så länge du avverkar anpassat efter fräsen och har ett någorlunda bra stål för sagda jobb. Fastna inte i "maskinfällan", "jag kan inte göra det här jag har inte rätt verktyg och en #sätt-invalfritt-märke-här-ofta-grön-eller-blå# är för dyr så jag kan inte göra det här, det kan trolla bort alla snickarglädje ibland.
Jag vill bara inte fastna i onödigt-mycket-jobb-dumsnål-fällan. Jag har suttit och sett otaliga videor på youtube om hur man gör ”router circle jigs”. Så vet att man ”enkelt” kan göra en själv. Bara det att det inte är så enkelt. Det tar tid och är meckigt för en som bor på 36 kvaderat. Det är svårt. Måste alltid avgöra vad som är värt vad. Bara det att ens bygga ett eget soffbord själv är tillräckligt meckigt. Orkar inte hålla på att bygga redskapen till bygget själv också. Om det dessutom finns en Bosch som har ett färdigt anhåll på 35 cm då tycker jag det är värt att försöka ta reda på om det har det. Så otroligt mycket tid man kan spara. Dumt att bygga eget bara för man inte orkar kolla upp om det finns en som redan har ett färdigt anhåll med rätt längd.

Men är väl förmodligen så att Boschen är för kort. Då får jag fundera hur jag gör. Om det ändå är värt att köpa en billig fräs och bygga eget cirkelanslag.
 
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Jag vill bara inte fastna i onödigt-mycket-jobb-dumsnål-fällan. Jag har suttit och sett otaliga videor på youtube om hur man gör ”router circle jigs”. Så vet att man ”enkelt” kan göra en själv. Bara det att det inte är så enkelt. Det tar tid och är meckigt för en som bor på 36 kvaderat. Det är svårt. Måste alltid avgöra vad som är värt vad. Bara det att ens bygga ett eget soffbord själv är tillräckligt meckigt. Orkar inte hålla på att bygga redskapen till bygget själv också. Om det dessutom finns en Bosch som har ett färdigt anhåll på 35 cm då tycker jag det är värt att försöka ta reda på om det har det. Så otroligt mycket tid man kan spara. Dumt att bygga eget bara för man inte orkar kolla upp om det finns en som redan har ett färdigt anhåll med rätt längd.

Men är väl förmodligen så att Boschen är för kort. Då får jag fundera hur jag gör. Om det ändå är värt att köpa en billig fräs och bygga eget cirkelanslag.
Tja, en cirkeljigg behöver man ju inte göra varken återanvändningsbar eller så komplicerad som ev. kan hittas på youtube. En bräda (ej för tjock) eller helst en remsa plywood/osb/spånskiva etc i lagom bredd, dubbelhäftande tejp, tryck fast fräsen, borra ett hål på rätt avstånd, färdigt. Ska man väl som normalhändig riva av på 5-15 min :)

Men visst, bor man trångt/inte har plats att pula på/lägenhet så blir ju små saker betydligt omständigare, jag hade nog i den situationen övervägt att köpa en färdig skiva i första hand, även om det är kul att göra saker själv. Som en ständig "självpulare" sedan typ förskolan så kliade det rejält i fingrarna de åren man bodde i lägenhet, men det var ju tyvärr bara att inse att det var många gånger inte mödan värt att hålla på när man bodde där.
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Jo men det är inte bara att det kliar i fingrarna. Det är billigare att göra själv än köpa. Känns bökigt att hålla på och kontakta små snickarfirmor också. Hde vart skönare om det bara fanns en sajt där man skrev in vilken diameter man vill ha och klickar på beställ. Litd som Snickis vilket jag testade men fick svar att han inte hade nån furu hemma.
 
Ta Boschens anhåll, borra 2 hål i närheten av stängerna.
Skruva fast en bräda i ändträt.
Vänd anhållet upp och ner och sätt det i fräsen.
Ett hål i brädan och ett på undersidan av skivan och en träplugg som axel.
Tänk på åt vilket håll fräsen vill dra.
Grovfräs, flytta maskinen lite på stängerna och ta ett finskär.

Protte
 
richardtenggren
Cotter.se finns ju, om du nu nöjer dig med de material de har att erbjuda :)
 
Men om man tänker nästa steg, vad ska du fräsa i, duger det med hyllplan/limfog från Biltema?

På 36 kvadrat så hyvlar man inte till en kvistren limfog.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Rundstång finns att köpa som metervara och man gör sitt eget anhåll.

Protte
Hur?
prototypen prototypen skrev:
Men om man tänker nästa steg, vad ska du fräsa i, duger det med hyllplan/limfog från Biltema?

På 36 kvadrat så hyvlar man inte till en kvistren limfog.

Protte
Jag ska måla den svart sedan så spelar mindre roll hur ådring och sådant ser ut. Vill däremot ha en rätt matt yta och helst trä istället för metall eller annat då det är lite mjukare. Och inte nån papp eftersom jag vill ha lite tyngd och kvalitetskänsla i det.
 
Men har du kollat med någon snickerifirma? Jag har ingen att rekommendera. utom då Culimar.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Här har du en färdig skiva med lite tyngd i.
[länk]
[bild]
Vad ska du ha skivan till?
Det är nästan exakt så jag vill att mitt slutgiltiga bord ska se ut. Sånt underrede. Men vill att skivan ska vara svart och helst i trä.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.