Hej på er alla händiga!

Jag är 30 år:) och har aldrig byggt något i mitt liv : /

Jag behöver installera en ventilation till min friggebod. Det är superdålig luft i friggeboden nu, så det går knappt att vara där nu när det är så varmt. Den är ungeför 15 kvm (kanske något mindre till och med). Räcker det med ett vanligt ventilations rör som man kan hitta på bauhaus? Räcker det med ett eller behövs det flera? In och ut luft? Vart ska jag sätta ventilationen? Paxfläkt? jag behöver veta allt :thinking: Kan ni tipsa om vilken i så fall? Vilken typ av bormaskin behöver man för det isf?


Ha det bäst!


Supertacksam för svar.
Elin
 
  • Gilla
Jonas1130
  • Laddar…
Tolkar det som att det är temperaturen som är ditt problem. Det lär inte hjälpa med en ventil eller pax-fläkt om det är +30 grader utomhus. Vill du ha lägre temp. så är det en kylare av något slag som behövs, kanske i form av en luftvärmepump.

För "vanlig" ventilation så borde det redan finnas någon ventil i din friggebod. Annars finns det massor av enkla ventiler som monteras i väggkonstruktionen. Men som sagt dessa ger dig inte 20 grader inomhus om det är gassande solsken och 30 grader utomhus.
 
  • Gilla
Elin_Karlsson
  • Laddar…
För att få cirkulation på luften behöver du en frånluftventil högt upp och en lågt placerad tilluftventil. T ex en sån som det länkas till tidigare plus en ventil i dörren.
 
Super tack för era svar! Jag tror att det jag behöver just nu är en ventil som gör så att det kommer in ny luft och går ut gammal luft. Det räcker förhoppningsvis med till- och frånluftventil. Ska jag sätta dom på i någon speciell riktning?

Är det någorlunda lätt att borra upp? Det är väll bara att borra hål i väggen (ska kolla om man kan hyra en speciell borr från bauhaus) och köra in ventilen ?

Ni är bäst! (y)
 
Ursäkta att jag är så på men tycker det är super spännande :) Jag hittade flera ventiler, men ingen av hålen "går igenom" till insidan (tror någon satt en gipsskiva på insidan). Tror ni jag bara kan borra hålen så att det blir hål igenom väggen så att luften går igenom?


Ventil monterad på en grå vägg under ett vitt överhäng, fyra märkta punkter synliga där hål ska borras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med flera borrade hål under en fönsterbräda som inte genomborrar till insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De där små hålen gör inte någon större nytta även om de går genom väggen. Välj något i stil med de länkade produkterna så att det blir lite vettig area. Försök att välja grejor så att både hålen för till- och frånluft kan ha samma diameter. Då behöver du bara en hålsåg och en borrmaskin.

Planera placeringen så att hålen inte hamnar mitt i en regel och framförallt inte där elen är dragen. Om du inte vet så mycket om hur friggan är uppförd kan en multidetektor vara bra för att hitta rätt.
 
  • Gilla
Elin_Karlsson
  • Laddar…
Tack för svaret, jag kommer förmodligen behöva installera en större också, men eftersom det är sammanlagt 18 hål X 2 (sidor) totalt 36 hål i hela friggeboden så känns det som att det ändå kan bidra till bättre luft. Kan jag alltså bara borra igenom väggen? Behöver jag göra något för att det inte ska mögla eller komma in vatten om jag borrar igenom ett hål?
 
  • Gråmålat väggparti på friggebod med tre markerade platser för borrning av ventilationshål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå vägg på friggebod med tre ventiler under takutsprånget, markerade med svarta cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle faktiskt tro att dina hål har en nära försumbar inverkan även om tanken var god när de gjordes. Tänker speciellt på isoleringen, det blir ju inte precis ett fint cylindriskt hål genom den när man borrar.

I princip är det så enkelt som att bara borra hål. Som du såg på bild av föreslagen ventil så är det ett plaströr man trär hela vägen genom väggen. Hålet gör man med lite lutning utåt så att eventuellt vatten som ändå letar sig dit rinner ut. Man tätar sedan med en mjukfog mellan röret och panelen samt mellan rör och exempelvis gips på insidan. På utsidan sitter sedan ett galler som är det huvudsakliga skyddet mot regn.
 
  • Gilla
Elin_Karlsson
  • Laddar…
Dina ventiler ser ut som luftning av taket. De går förmodligen inte igenom till rummet på insidan? Sätt en tilluft bredvid ett fönster och en uppe så nära nock det går.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.