verkar bli lite fuktigare väder nästa vecka så tänkte ta tag i grässådden som aldrig blev av. Det är 8kvm där det tidigare varit barrbuskar, lerjord och jag tror jag behöver tillföra lite jord. Dels för att få det i nivå med omkringliggande gräsmatta men också för att få lite näring till marken.

Hur många säckar (40l) planteringsjord går det åt för att få ut ca 2 cm på 8kvm?
 
R
1 cm per m2 = 10 liter plus lite till för det sjunker och sen sår du , och myllar ner fröna
( en kratta lite fram och tillbaka ) gärna platta till efter ( planka eller vad som helt ) och
en hel del vatten på , som golvbaneanläggare säger , det kan inte bli för mycket vatten
det ska vara blött , minsta tork dör fröna
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Ojämnt fördelade gräsfrön på en gräsmatta med några odlingsredskap och en slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har det börjat gro men kanske blev för ojämn sådd för att bli bra. Vad tror ni? Ska jag ösa på lite mer frön
 
R
O olofh skrev:
[bild]
Nu har det börjat gro men kanske blev för ojämn sådd för att bli bra. Vad tror ni? Ska jag ösa på lite mer frön
Brukar vara ojämnt i början. Det gror sålänge det är varmare än 15 grader om du slänger på mer frön.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Brukar vara ojämnt i början. Det gror sålänge det är varmare än 15 grader om du slänger på mer frön.
Rätt billigt med en påse frö så då är det kanske lika bra att slänga på lite mer
 
Jag skulle så extra. Det kommer du inte ångra. Det är lättare att gro nu när konkurensen är liten.
 
R
O olofh skrev:
Rätt billigt med en påse frö så då är det kanske lika bra att slänga på lite mer
Har en fläck efter en vattenläcka och grävning , toppade med jord ca 3 -4 cm , drog med en stroller 4 ggr kor och tvärs
myllade ner med kratta , plattade till och vattnade dyngsurt och pyttsar på lite när jag ser att det vill torka på ytan .
Har fungerat bra på andra ställen på tomten
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.