Idag kom svaret från bolaget dom ska skicka ut en värderingsman dom värderar huset och sen betalar dom ut de å ja får göra va ja vill me huset. Då mitt hus ligger ute på landet å värdet är inte så högt så anser dom att de blir bäst.
 
R
J Joohans skrev:
Idag kom svaret från bolaget dom ska skicka ut en värderingsman dom värderar huset och sen betalar dom ut de å ja får göra va ja vill me huset. Då mitt hus ligger ute på landet å värdet är inte så högt så anser dom att de blir bäst.
Rimligt att de betalar husets värde + kostnad för rivning.
 
Kan man kräva kostnad för rivning? dom sa att dom betalar bara värdet det är deras tak
 
Husets värde eller fastighetens värde? Det är nog inte självklart hur man bör räkna.
 
R
J Joohans skrev:
Kan man kräva kostnad för rivning? dom sa att dom betalar bara värdet det är deras tak
Eftersom de dömer ut huset så får du en rivningskostnad på halsen. Man får nog läsa det finstilta för att veta vad de ersätter.
Du får se vad de ger dig för förslag, sedan får du försöka förhandla till dig mer.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Ja anser att dom ska värdera huset som de va innan ja menar de ja gav för en månad sen måste ju ändå va ett värde tomten har inget högt värde
 
R RapidSledge skrev:
Eftersom de dömer ut huset så får du en rivningskostnad på halsen. Man får nog läsa det finstilta för att veta vad de ersätter.
Du får se vad de ger dig för förslag, sedan får du försöka förhandla till dig mer.
Tackar för svar ja avvaktar å ser va dom erbjuder å förhandlar. Eftersom svampen hittade s inom 30 dagar sen tillträde så är det förra ägarens försäkring nu har vi samma bolag. Skaderegleraren ville ha in köpe kontraktet på huset så ja har mailat in de
 
Läste om ett slott med hussvamp i bärande delar av stommen.
De isolerade de delar av slottet som var angripet och höjde temperaturen till 60 grader under några veckor.
Då ska tydligen hussvampen dö.
Jag har ingen tillförlitlig källa, men någon mer kunnig kanske har bättre och korrekt info.
 
Jag har haft äkta hussvamp i mitt nuvarande hus. Va inte så jätte mycket men dock på flera ställen.
Slutade med att hela bottenvåningen vart ny med badrum och ALLT, några stockar i timmerstommen, en panel sida, gräva ur grunden etc. Gick på försäkring, snickare och rörmokare vart ca 800.000kr.

Vad jag förstått så blir man aldrig av med det helt, men ändrar man dess förhållanden med tex mindre fukt eller liknande så kan man hindra vidare uppkomst.
 
Ja de blir ungefär samma här men då mitt hus är i behov av mer renovering efter sen väljer ja att riva å bygga nytt
 
Du blir ju av meddet du tar bort. Men inget hus är helt fritt, det finns sporer i luften överallt. Så om man har rätt flrutsöttningar kommer det att börja växa. Man får ta bort det som är angripet och se till att miljön är ogynnsam för svampen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på vilka värden som står på spel så tror jag att det lönar sig att anlita en advokat som puttar lite på försäkringsbolaget. Han behöver inte putta så mycket innan det ska löna sig. Jag menar, ger du honom 20 kkr och han kan mjölka ur dem en halv miljon, så är det bra pengar.

Heck, du kanske till och med kan dra delar av advokatkostnaden på försäkringen...
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Om det var ett lågt värderat hus som TS ska få fullvärde för låter det extremt osannolikt att det går att förhandla upp det 500kkr.
 
Om det var budgivning när TS köpte så kan man ju inte få bättre värdering än så då köpet var nyligt..

Ersättning under det skulle jag aldrig acceptera.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
Förstod jag det rätt att huset köptes med en dolda fel klausul eller var det något som besiktningspersonen hade?

Om det inte fanns någon klausul i köpeavtalet skulle jag inte heller acceptera mindre än köpepriset + rivning + ersättningsboende under tiden som nytt byggs. Fundera på hur försäkringsbolaget skulle agerat om du bott där i tio År.


Sedan om det är ett dolt fel och två olika försäkringsbolag skulle kostnaderna öka för processandet, domstol m.m. Allt detta kommer bolaget undan med då de är båda parter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.