Råsponten i taket på friggan med sadeltak är rötskadad och behöver bytas. Nuvarande råspont ligger med brädändarna ner mot takfoten. Går det att regla på ett lager till på takreglarna vinkelrätt mot befintliga så jag får råspontsändarna ut mot vindskivorna istället? jag vill inte bygga 145 mm, utan högst 25-45mm. Varje ny regel skulle vila på 3 reglar med som har cc60.
-Är det vettigt att göra?
-hur tätt måste jag lägga 45x45 reglar, cc30? och för 30mm reglar?
-hur bör jag fästa dom i befintliga, skruva, beslag, urtag? (helst vill jag slippa göra urtag).
-i takfoten kommer det bli titthål in mot isoleringen mellan de nya reglarna. Räcker det med täckbräda eller ska jag regla runt hela friggans yttervägg?
-är det galet att vilja ändra riktning på råsponten?? :thinking:

Hade råsponten legat åt andra hållet hade jag kanske bara behövt byta 4 bräder på varje sida så ni förstår min tanke.

"Novisen undrar"
 
Vad är det för dimensioner på åsarna som råsponten vilar på idag och hur långa är de?
 
J justusandersson skrev:
Vad är det för dimensioner på åsarna som råsponten vilar på idag och hur långa är de?
Hej! Verkar vara 145 ev 175 och de är 4,2m varav 1m är ett överskjut mot entrésidan.
När jag tänker efter är nog avståndet mellan åsarna 1m. En i nock och två på vardera sidan.
 
Redigerat:
Om åsarnas c/c är 600 mm är även 175 mm i klenaste laget, om inte taklutningen är närmare 45 grader. Om du använder 22 mm råspont räcker det egentligen med ett c/c för de nya reglarna (som går från nock till takfot) på 1200 mm om du använder 45x45 mm. Ändrar du c/c avståndet till 600 mm kan du gå ner till 45x34 mm. Allt under förutsättning att åsarnas c/c är 600 mm.
 
ok, från nock till takslut är det 2,3m varav 30 är överhäng. Taklutning är max 30. så då blir det 2.3-0.3 och något kortare tack vare taklutningen, typ 1,8 och då är nog cc 60 mellan åsarna. Jag ska mäta åsarna dom kan ju vara mer än jag uppskattat.
Om jag tar c/c30 kan jag gå ner till 45x28???
Hur fäster jag reglarna bäst?
Ska jag fylla igen hålen vid vägg med en regel?
Tack för hjälpen!
 
fredzorro fredzorro skrev:
Om jag tar c/c30 kan jag gå ner till 45x28???
Ja.
fredzorro fredzorro skrev:
Hur fäster jag reglarna bäst?
Du menar fäster de nya reglarna förråsponten? Med skruv eller spik i åsarna.
fredzorro fredzorro skrev:
Ska jag fylla igen hålen vid vägg med en regel?
Ja, om du inte vill sätta insektsnät.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.