Skall på besiktning imorron på ett 20-tals hus som jag är intresserad av.
Har ni några allmäna råd? Något speciellt man skall tänka på?
Besiktningen skall ta mellan 2-4 timmar fick vi reda på när vi bokade besiktningen. Tar det så lång tid som 4timmar?
Drygt 7000kr går kalaset på, dyrt/billigt?
 
Rätt normalt pris tror jag. Mitt råd är att följa besiktningsmannen i hälsrna HELA TIDEN och fråga om ALLT som är oklart. Be om tips och råd om framtida renoveringar, fråga om allt du kan komma på. Jag frågade hur man kaklar och klinkrar i en källare, hur man bäst lägger och vad för slags golv i en källare. Frågade hur fukt uppkommer (jo jag har hyfsad kolla på det innan, men nu kan jag det ännu bättre).

Kolla funktion på olika saker då ni ändå nagelfar huset. Öppna fönster och dörrar, dra ut lådor. Allt du kan tänkas komma på, så att ni slipper överraskningar i efterskott.

Du betalar dyrt för den hjälpen, se till att utnyttja den på alla sätt du kan! Och framför allt. lycka till och hoppas det inte är några fel att tala om! :)
 
Och se till att du får besiktningsprotokollet snabbt och skriv inte på något köpekontrakt innan protokollet är i din hand. Kräver säljaren detta (vilket är vanligt) se då till att det finns en klausul som säger att du kan bryta köpekontraktet om felen ligger på exempelvis plusminus ett basbelopp.
 
Nej, en ordinär liten villa tar knappast fyra timmar att besikta. Kanhända inräknas restid. Eller kanske det bara låter bättre när man tar bra betalt. ;)

Priset varierar troligen mellan storstad och glesbygd. Men du ska inte betala sådana pengar ute på bonnlandet. Jag tycker du borde jämföra priset från andra besiktare, och dessutom höra med folk i branschen om deras rykte. Alla är inte bra.

Instämmer i Sophias och Yonnas goda råd. Kan bara tillägga den lilla varningen att vanlig besiktning INTE omfattar varken vatten och avlopp eller elektriska installationer.

En annan svaghet med besiktningen är denna: Så fort besiktningsmannen inte säkert vet om något är okej eller fel skriver han reflexmässigt "riskkonstruktion" och vandrar vidare. Då har han ryggen fri. Men ni som ska köpa eller sälja stugan vet egentligen inte mer för det!
 
Vår besiktning höll på i 9 1/2 timma och det var mycket bra som kom ut av det. Jag ville ha valuta för pengarna. Det är ett gammalt hus som varit smedja lanthandel och lägenheter… ombyggt och donat så det tog sin tid. Trots att vi höll på så länge har jag upptäckt nya saker efteråt.

P:S Jag har varit med på ett antal besiktningar. Ett standard 70-tals hus tar normalt max 90 minuter att besiktiga och äldre eller hus med ovanliga eller komplexa konstruktioner kanske upp mot 3-4 timmar.

Man ska vara nogrann och kan aldrig hålla på för länge som störtloppsåkaren sa efter att ha klarat backen felfritt på stracks under en timme.

Edit: Ett gott råd är att ta med en digitalkamera med stort minne och nya batterier och ta bilder på allt. Bra och kul att ha. Man kan även maila bilderna till besiktningsmannen som lite extra stöd.

Varför pratar 90% av alla besiktningsmän med grov dialekt?

mvh plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.