Lång, smal spricka i en grönmålad ytterdörr av furu behandlad med linolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lång vertikal spricka på en grön ytterdörr målad med linolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön målad ytterdörr i furu med en vertikal spricka nästan hela dörrens höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lång spricka i en grönmålad ytterdörr i furu med synlig trästruktur, tecken på torrsprickor i träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallå! Bytte ytterdörr förra sommaren. Dörren är i furu och målad med linolja efter alla regler internet kan skaka fram.

Det har nu blivit sprickor i träet som torkat. Sprickorna är som mest cm 2mm men är ganska långa, nästa hela dörrens höjd.

Vad skulle DU gjort?

Spackla med rubinol? Olja in med kort linolja? Andra idéer?

Finns det risk att om jag spacklar med rubinol att det senare spricker mer när regnet kommer? Eller snarare OM regner kommer.

/Mvh Barkisar
 
Redigerat:
Foto skulle underlätta bedömningen.
 
  • Gilla
barkisar
  • Laddar…
Jag skulle spackla med linoljekitt och måla över.
 
B barkisar skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]

Hallå! Bytte ytterdörr förra sommaren. Dörren är i furu och målad med linolja efter alla regler internet kan skaka fram.

Det har nu blivit sprickor i träet som torkat. Sprickorna är som mest cm 2mm men är ganska långa, nästa hela dörrens höjd.

Vad skulle DU gjort?

Spackla med rubinol? Olja in med kort linolja? Andra idéer?

Finns det risk att om jag spacklar med rubinol att det senare spricker mer när regnet kommer? Eller snarare OM regner kommer.

/Mvh Barkisar
Det är nog inget fel på din målningsteknik. Det är trät i dörren som har torkat och spruckit. Kanske mycket solljus på den?

Jag vet inte vad rubinol är. Lite tveksamt om man ska spackla det där alls. Nästa sommar kanske är fuktig, och då syns inte sprickorna längre.

Personligen hade jag hängt av dörrarna lagt dem vågrätt och fyllt sprickorna med linoljefärg. Kanske inte håller så länge, men hindrar tillfälligt vatten att komma in i trät. Och sedan avvaktat innan man gör något mer drastiskt. Troligen återkommer dessa springor varje gång dörren torkar mer än normalt. Inget att göra åt en dörr som är byggd med sammanfogade plankor.

Men fin är den!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.