Letar efter nått ställe där man kan måttbeställa en rund bordsskiva i furu. Borde inte vara så svårt att hitta tänkte jag. Men jo det var det visst. Någon som vet?

Har inte möjlighet att fräsa själv.
 
I princip borde väl vilken snickerifirma som helst kunna fixa det.

En tanke: Kolla med Culimar. det är en köksfirma, de jobbar därmed mest med bänkskivor i ek o andra liknande material.

Vi köpte kök av dem för drygt 10 år sedan, då var de nästan pinsamt billiga på snickerimodifieringar, och de var billiga på Ekskivor. Vi ville ha ett skåp med annan höjd än standard, vi fick betala för en högre stomme, och typ 200 kr för att de modifierade höjden på den. Luckan med icke standardhöjd kostade inget extra, de tillverkas ändå måttbeställda.
 
Vilken diameter? Vet att tex Erkers Möbler aka Leksandsstolen gör runda bordsskivor i furu.
 
Mazen Mazen skrev:
Vilken diameter? Vet att tex Erkers Möbler aka Leksandsstolen gör runda bordsskivor i furu.
65 cm
 
BirgitS
Vi anlitade en av snickarna i Ulvsunda industriområde för att göra våra soffbord och jag antar att de kan göra en liten bordsskiva också. Vi är mycket nöjda med finish och utseendet.
Ludwig Berg: http://www.ludwigberg.com/
men de är fem stycken som delar på samma lokal.
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Tack för svaren.

Funderar om jag kanske ska investera i en handöverfräs ändå. Men då vill jag köpa en där man kan köpa ett färdigt anhåll för cirklar upp till minst 70 cm i diameter. Det går till Festool vet jag. Men dom är väldigt dyra. Någon som vet om detta tillbehör finns till någon av de billigare handöverfräsarna också? Kan inte själv hitta när jag googlar.
 
Det är nästan så att man misstänker att du "uppfunnit" ett behov av ett runt bord bara för att få köpa en Festool-fräs... :thinking::p
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är nästan så att man misstänker att du "uppfunnit" ett behov av ett runt bord bara för att få köpa en Festool-fräs... :thinking::p
Haha i så fall är det ytterst undermedvetet! :crysmile:
 
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Sjukt störande att det inte står på nån produktbeskrivning eller i nån manual för överhandsfräsar hur långt anhållet är så man vet hur stor cirkel man kan göra. Typ denna, vad skulle ni gissa?

[länk]

[bild]
Till den följer det med ett litet beslag för cirkel, men bara för rätt små radier. Det är i princip en pinne med spets som skruvas i plåten du ser på bilden. Vänd den uppner, dit med spetsen. Så får du ha ett litet centrum hål för spetsen i skivan.
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
Till den följer det med ett litet beslag för cirkel, men bara för rätt små radier. Det är i princip en pinne med spets som skruvas i plåten du ser på bilden. Vänd den uppolera, dit med spetsen. Så får du ha ett litet centrum hål för spetsen i skivan.
Jo jag vet att man kan göra cirklar med den. Därför jag vill ta reda på exakt hur stora.
 
Det är alltså så långt man kan dra ut anhållet 15 möjligen 20 cm radie.
 
H hempularen skrev:
Det är alltså så långt man kan dra ut anhållet 15 möjligen 20 cm radie.
Ok ja det är för lite. Behöver minst 30 cm radie.
 
Skulle jag göra en sådan stor cirkel, skulle jag använda sticksåg + bandslip istället.
Rita upp cirkeln exakt, såga ut den lite för stor med sticksågen. Slipa ner den till strecket med bandslipen.
 
Rundstång finns att köpa som metervara och man gör sitt eget anhåll.

Protte
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.