Ja ha så har ännu en grejj strulat. Förutom att vi tycker att målaren haft lite väl bråttom och att det är slarvigt lite hr och var så upptäcker vi efter några dagar att hey, mönsterpassningen stämmer INTE. Detta är på fondväggen. Att köpa nya rullar går på 1000 lapp. Så nu undrar jag - VEM ska stå för det kalaset??? Ska vi vara glada och betala tapetrullarna och låta samme målare göra om eller ska han egentligen vara den som gör om och betalar de nya rullarna???
Vi pratar inte mönsterpassning med liiite fel (kolla Eco:s sortiment, Artist - svart med "silvercirklar") han har vänt upp och ner på tapeten så på vissa stelen ser det ut som dubbla cirklar och på andra ställen är det för korta cirklar. SVÅRt att förklara...
Detta på 6-7 ställen, typ varenda våd!!! Sanslöst!!!
Ja hur gör man???
 
Han får naturligtvis göra om arbetet och stå för kostnaden.....iallafall i min värld.

// Jonas

.
 
din fråga e nog inte så svår att svara på. givetvis skall det företag som utfört arbetet stå för kostnaden för att rätta till det som blivit fel
 
Det beror på vad som är avtalat.

Har ni sagt att det är mönsterpassning och han har offererat på det så ska ju han stå för kostnaden.

Om ni inte sagt det finns det risk att ni kommer få betala både för tapeten coh arbetet.

Sen kan man ju tycka att han borde ha sett att det var mönsterpassning oavsett om ni sagt det eller inte så då kan ni ju kanske kompromissa att han står för arbetet och ni står för materialet.
 
Han sitter på kostnaden.
Ingick det inte en mönsterpassad fondvägg i förfrågan när han skulle offerera arbetet, är det sedan upp till honom att upplysa kunden om eventuell merkostnad som deras tapetval innebär.
 
Snailman
Menar ni verkligen på allvar att det säskilt måste påpekas att det är mönsterpassning i kontraktet, då är det väl bäst att det står vilken sida som ska vara fram oxå så de inte klistrar den med undersidan utåt. ;D (kommer att tänka på Hasse Alfredsons - Gröna sidan upp, om ni nu hört den)

Det går väl att se om man tittar 3 sekunder på rullen, Jag har ju aldrig behövt leja någon för att sätta upp tapeter (gör det själv), men när man läser sådant här, förstår man ju att det heller aldrig kommer att inträffa....

En del mönsterpassning kan ju göra att det går åt fler rullar, då fler bitar går bort pga mönsterpassningen, om då tapeterna ingår i priset så kan det ju bli dyrare än om det inte är mönsterpassning.
 
Mönsterpassning kräver mer material och tar längre tid att sätta (kan ju även vara en fondvägg med krångligare tapetmaterial), så då det är väl rimligt att det kostar mer också.

[Parantes]
Det är inte ovanligt att folk inte vet vad dom exakt vill ha för kakel, tapeter, blandare o.dyl när man kommer för att titta på ett jobb, men alla dessa saker påverkar priset och det bör det informeras om i anbudsskedet.
Generellt sett så gäller regeln; Ju dyrare och exklusivare material, desto dyrare blir arbetet att montera det.
[/Parantes]
 
ACME skrev:
Mönsterpassning kräver mer material och tar längre tid att sätta (kan ju även vara en fondvägg med krångligare tapetmaterial), så då det är väl rimligt att det kostar mer också.
Instämmer.

Men det är ingen ursäkt för att låta bli att mönsterpassa en tapet som kräver mösterpassning.
Då skall han ha flaggat upp merkostnaden för mönsterpassningen innan jobbet påbörjades.

I min värld är det solklart att han åker på att köpa nya tapeter och utföra jobbet en gång till utan att få mer betalt.
 
Finns det verkligen ingen yrkesstolthet längre??? >:(

Att en tapet med mönsterpassning ska mönsterpassas är väl självklart?! Vet man inte det tycker inte jag att man ska sälja sina tjänster som målare.

Anledningen att vi hyr hantverkare är väl till stor del att vi inte kan (eller inte vill) göra jobbet själv? En yrkesman (varför är det aldrig kvinnor?) ska väl rimligen ställa de frågor till sin beställare som behövs för att han ska kunna lämna en skapligt korrekt offert och utföra ett jobb som han kan vara stolt över?

/pinebar

 
Jag är kvinna och målare. Vi finns, men vi är inte många som orkar jobba så länge i denna branch. Det sliter på kroppen. Jag har hållt på i 25 år, minus åren jag var hemma med barn. Så det kanske är 18 år sammanlagt. Det börjar kännas i både axlar och knän. Men det är ett så roligt yrke så jag tänker nog hålla på några år till. :)
 
pinebar skrev:
En yrkesman (varför är det aldrig kvinnor?) ska väl rimligen ställa de frågor till sin beställare som behövs för att han ska kunna lämna en skapligt korrekt offert

ACME skrev:
Det är inte ovanligt att folk inte vet vad dom exakt vill ha för kakel, tapeter, blandare o.dyl när man kommer för att titta på ett jobb, men alla dessa saker påverkar priset och  det bör det informeras om i anbudsskedet.
Och i vissa fall har kunden hunnit ändra sig 12 ggr innan arbetet drar igång..
 
Vi hade redan köpt tapeten när vi anlitade honom så det var ingen fråga om "vad kostar det att tapetsera ett rum," utan vi hade på det hela fullt klart hur det skulle se ut...och han vart upplyst om detta när han gav oss offert. Fondvägg med mönsterpassad tapet, övriga väggar rakt upp och ner/snedtak. Som jag ser det har han vänt upp och ner på tapeten på ett flertal ställen vilket resulterat i konstiga cirklar! SURT!!! Annars vart det väl inget direkt fel på tapetseringen som sådan.
Han har sagt att han ska komma och åtgärda och stå för tapetkostnaden men frågan är om han gör det..han har inte hört av sig än...what a surprise...;-(
 
Nu tänkte jag faktiskt sticka ut hakan och anmäla en avvikande uppfattning. Om man köper tid av en hantverkare så är det tid man betalar för, och det är rimligt att hantverkaren riskerar tid. Allt kreativt arbete (även husmålning tapetsering räknas som kreativt i min värld) innebär risker för olika nivåer av misslyckande, alltifrån snygga jobb som bara inte var riktigt som köparen tänkt sig, till rena katastrofer som vi ser här på forumet ibland.

Den risken måste ju någon ta. Antag att dina tapeter hade kostat 1000 kr metern, 100 m totalt, antag att målaren hade debiterat 8 timmar a 400kr för att sätta upp dem. Då verkar det inte rimligt att hantverkaren skall stå med risken att få ersätta material för 100 000, när han utför ett arbete för lite drygt 3 000. Om man då dessutom tänker sig att utförande felet hade varit lite mindre uppenbart, så blir ekvationen ännu orimligare. I normal skadestånds hantering så blir man inte ansvarig för sådana skador om man inte har försötört materialet uppsåtligen. Att vara inkompetent är inte förbjudet.

Observera att jag är inte hantverkare, men jag ser paralleller i mitt arbete. Jag sysslar med att utveckla elektronik och programvara. I mitt jobb gör både jag och mina kolleger dagligen "riskabla" jobb, där vi riskerar att åsamka våra uppdragsgivare stora kostnader om vi tar fel beslut. Besluten är komplexa så fel begås ofta, för det mesta upptäcker man och ändrar innan konsekvenserna blir för stora, men skulle uppdrgasgivaren kunna kräva oss på merkostnader för ev. fel, så skulle vi vara tvugna att debitera skyhöga timtaxor. Jag har exempel där vi efter en veckas dygnet runt arbete lyckades förhindra en felkostnad på 2 siffriga miljarder åt vår uppdragsgivare, vi klarade det med 72 timmar tillgodo innan kostnaden hade löst ut. Hade det funnits någon som helst risk att göra MIG ansvarig för det felet så hade jag aldrig befattat mig med problemet, och kunden hade stått där med en ekonomisk katastrof.
 
en del av timkostnaden är väl till för försäkringar som jag hoppas att hantverkaren har
förvisso med höga självrisker men ändå !!!!!!!!
 
Tvivlar på att försäkringarna täcker den här typen av skador, det handlar mer om ex. ett hus brinner ner för att hantverkaren svetsar inomus etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.