Bakgrund: Bor i ett parhus med torpargrund. Totalrenoverat för 6 månader sedan. För 1 månad sedan hörde jag skrapljud under sockeln nedanför köksskåpen. Satte då ut fällor där och har klippt 4 möss.

I förrgår tog jag första råttan (!).

Råtta fångad i en fälla under köksskåpet med rör och ledningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår kom hantverkare och satte plåtar hela vägen under köksskåpen mot grannväggen. Trodde jag hade upptäckt råttans ingång:

Råttfällor under en köksskåpsockel med synliga tätningar och rester av gnagareaktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tätade även med plåtar/nät både på golvet under köksskåpen och nedifrån i krypgrund:

Vy under köksskåp med synligt gnagarskador och rörsystem; tecken på skadedjursintrång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi passade även på att se över husgrunden och upptäckte att det var ett ingångshål vid hörnet av en stenplatta och när vi tog bort plattor gick en tunnelbana till en vädringsventil som leder till källaren. Detta gjöts igen med grovbetong.

Trodde vi kunde slappna av igår kväll men det blev värre liv än någonsin. Hörde frenetiskt skrapljud och misstänkte att råttan kanske hade gömt sig bakom diskmaskinen när vi satte plåtar och nu var instängd. Pågick hela natten så fick inte en blund...

Hade Anticimex över idag som berömde hantverket och delade min teori om att råttan nog var instängd och borde dö idag av törst. Vi skulle vara noga och kolla att den inte biter hål i vattenslangen till DM.

Jag satte ut fler fällor under sockel och i husgrunden/källare.

Nu precis hördes skrapljud under köksskåpen OCH att råttan för första gången även börjat vandra i innertaket på undervåningen. Så helt fast är den inte eller så är det en ytterligare gnagare...

Börjar tappa psyket känner jag. Vill ta min familj och bo på hotell tills detta är löst. Har en 8 månaders som jag inte vill ha krypandes på golven!

Vad mer kan jag göra? Anticimex var trevliga men skulle vilja anlita ett proffs som styr upp detta. Anticimex var i princip bara nyttiga för att få gratis råttfällor...

Snälla hjälp!
 
Klippte två råttor till i källaren över natten. Hur många kan det finnas egentligen?
 
Fler än människor
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Fler än människor
Vagt svar. Tänkte mig mer vad som kan vara rimligt i en krypgrund. 5, 50, 100+?
 
Googlat lite, verkar ju vara revir för de där. Så gäller att klippa hela gänget i familjen och motverka att ett nytt gäng tar plats.
 
P papayagirl skrev:
Googlat lite, verkar ju vara revir för de där. Så gäller att klippa hela gänget i familjen och motverka att ett nytt gäng tar plats.
Fy vad äckligt med dessa råttor
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Råttor är notoriskt svåra att få bukt med.
Och har de väl kommit in så brukar de kunna sprida sig i hela stommen (=golv, väggar & tak). I princip inga hus är byggda för att stå emot råttor. Det är uppenbart att ingen enda konstruktör eller husbyggare tycks ha haft med råttor att göra, eller ansett att det är ett problem.

De är svåra att få i slagfällor. Möss går i slagfällorna, men ytterst sällan råttor. Hos oss tycks vattenhinkar vara det effektivaste. Det är inte lagligt, men effektivare än slagfällor. (Vi har inte gjort det avsiktligt, utan har hittat dränkta råttor nu och då i hästarnas halvtomma vattenhinkar/baljor.)

Ta till bredspektrumåtgärder, dvs alla tänkbara. Slagfällor, gift, vattenhinkar, katter, hundar. Råttor förökar sig snabbt, så det är inget att vänta och se.
Om ni inte redan gjort det så är det lämpligt att involvera grannarna (parhus) då de också borde vara drabbade.

Naturligtvis ska man leta efter ingångar också, men då råttor (och möss) är utmärkta klättrare så kan de lika gärna komma in via taket. Dock med torpargrund så är det ju mest troligt att det är därifrån de kommer.
Om huset är tillbyggt/utbyggt så brukar skarvarna mellan nytt och gammalt vara allmänt svaga punkter.
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
Skaffa några katter så slipper du de snart
 
Jag kan inte mycket om skadedjursbekämpning men tänker att råttorna dras till gratis mat. Så säkra upp så de inte kan äta något. Stoppa allt ni har i hårdplats behållare eller stängda platsbackar. Dom små jävlarna kan ta sig igenom men borde göra det svårare. Sedan beroende på hur ni bor så kanske ni ska säkra upp utomhus med något likt detta: https://www.anticimex.com/sv-SE/for-foretag/vara-tjanster/skadedjurskontroll/kolsyrefalla/ (Så dom dör till och från er när de måste ut för hitta mat)

Är där mycket kattor i området så städar dessa fällor upp sig automatiskt. Alternativt så kan Anticimex sätta ut giftfällor som är hyfsat effektiva. Vet inte hur det är i Sverige men i andra länder så använder man minkar för bekämpa råttor som bosatt sig i väggar. Kanske finns liknade här?

Tyvärr är råttor otroligt smarta och svårbekämpades. En råtta går sällan på vattenfällor likt nämnt ovan medan en mus hade kunnat trilla i, lyckats ta sig ut för att trilla i igen. (Finns en youtube kanal om bara mus och råttfällor)

Sist men inte minst, skaffar ni/låna en katt under en längre period så flyttar snart dom små asen.

Tillägg: Viktigt är om ni t.ex. spacklar igen eller fogar igen ett hål så lägg t.ex. stålull i hålet så de inte kan ta sig igenom
 
Redigerat:
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
Lyckades ju ta 2 st i slagfälla men ska säkra upp och ställa ut ett 10-tal till på vinden och på fler ställen i krypgrunden. Kommer även köra på ett par glykolhinkar. Låna katt vore en bra idé. Tyvärr inte möjlighet att ta hand om någon en längre tid då vi fått 2 barn under kort tid så det är mycket rodd som det är....
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Hos oss har vi haft problem med råttor både under huset i torpargrunden och även ute i hönshuset. Vi skaffade levandefällor (bur med vipplucka) och vissa dagar satt det 7 stycken i samma fälla ute hos hönsen. Vi lyckades inte bli av med råttorna så jag gjorde mig av med hönsen istället. Färre råttor men tyvärr envisas de med att gå in under huset och tidvis lyckas de lägga något äckligt där under som ruttnar och luktar i några veckor.. eller också är det väl de som dör av råttgiftet.. Ett omöjligt problem med andra ord. För oss i alla fall.
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
Staffans2000
P papayagirl skrev:
Låna katt vore en bra idé. Tyvärr inte möjlighet att ta hand om någon en längre tid då vi fått 2 barn under kort tid så det är mycket rodd som det är....
Om ni slutar med att ro omkring med de små telningarna, blir det mer tid över för en jamande gnagarejägare.
Prioritera katten och ungarna framför ert roddbehov.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Att ta hand om en katt tar väl max 10 minuter om dan?
 
Vi har 3 katter hemma och 1 mops. De kommer med ca 1 odjur var om dagen. Mest möss.
Innan vi skaffade katter så hade vi problem med möss som sprang i väggarna(inte mkt men lite) och där kom upp möss dagligen under vasken i köket. (Dessa tog ned med fällor)
Nu har vi inga möss inomhus.
Vi köpte även en sån som man koppla in i väggen som ska "skrämma" möss
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om ni slutar med att ro omkring med de små telningarna, blir det mer tid över för en jamande gnagarejägare.
Prioritera katten och ungarna framför ert roddbehov.
Vad menas? Med rodd menade jag att lägga tid på barnen. Skaffar man katt tar det väl ett tag innan den är relativt självgående?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.