Hej!
Vi inväntar svar på vårt förhandsbesked, vilket vi såklart hoppas blir godkänt.
Min undran är hur det funkar när man ska bygga precis i kanten (utanför) detaljplanerat område.
I den detaljplanen så måste man bl.a. ha 45 grader takvinkel och max 6m bredd på huset.
I en av grannarna som också ligger precis utanför detaljplanen, äldre hus dock, så har han fått lov att bygga garage som är bredare än 7m.
Kan byggnadsnämnden sätta vilka krav dom vill när där inte finns någon detaljplan eller områdesbestämmelser? Eller man får bygga ”fritt” då?
Svår fråga att ställa kanske, men är nyfiken.
 
harry73
Kommunen kan sätta krav i förhandsbesked
 
Men kan dom sätta andra krav på mig kontra grannen som fick bygga ett bredare garage än vad som är tillåtet i det detaljplanerade området på ”andra sidan vägen”?
 
harry73
Ja det kan de, men du kan såklart lämna in bygglovsansökan för det du vill bygga, och kolla om du får bygglov. Får du inte bygglov kan du överklaga med hänvisning att grannen också har samma garage och att det därmed passar in i området.
Jag kan dock inte garantera att du lyckas.

Men först ansöker du om förhandsbesked, och accepterar allt ni får. Därefter försöker ni få bygglov för det huset ni vill och överklagar kommunens bygglovsbeslut om det behövs.
 
Tack för svar!
 
Utanför detaljplanerat område så kan man råka ut för vad som helst, från totalt byggförbud till att du får bygga 2000 kvm i 5 plan.

Tänk på att detsamma kan gälla granntomterna. Nu är väl 2000 kvm hus på granntomten inte så sannolikt, men det kan vara lämpligt att höra med kommunen om vad som planeras i området, och vilka riktlinjer de följer för området. Det finns ju annat otrevligt man kan få som granne.
 
Är inte så orolig för grannar just nu. Det är familjens mark. Ska bygga på en tomt där det har funnits ett hus tidigare. Men ängsmark på tre av fyra sidor som vi inte har planerar att stycka av ön. den fjärde sidan går det en grusväg och hus längs med den.

Edit: förstod att jag var lite otydlig med grannen. Han ligger cirka 100m ifrån där vi vill bygga, utanför vår mark.
 
Redigerat:
  • Gilla
sdrlnd
  • Laddar…
En gräns är väl en gräns ? ..är det utanför så är det utanför.

Jag föredrar helt klart utanför detaljplanerat område, i detaljplanen brukar det fanemej ALLTID så korkade saker som man måste förhålla sej till, det slipper man ju om man bygger utanför.

Den enda fördelen att bygga inom detaljplanerat område är ju att kommunen i princip inte KAN neka bygglov om man håller sej till detaljplanen, men om man som jag bor i en kommun som gillar att man bygger så är det inget problem att få bygglov ändå.
 
Utanför detaljplan får du egentligen inte bygga något alls, men genom att söka bygglov kan du få bygga. En detaljplan är en beskrivning av vad marken är tänkt att användas för. Om du vill ha lite vägledning för vad som får göras utanför detaljplanelagt område kan det vara bra att titta i kommunens översiktsplan. Där skall tänkt användning av mark vara redovisad.
 
Nu har vi, äntligen fått vårt besked. Vi får lov att bygga men dom har skrivit in att husbredden max får vara 7meter, högst 1 1/2 plan och 45 graders takvinkel.
Slutet på texten står det:
”Platsen och ortens tradition kan dock ge andra förutsättningar för byggnaders slutliga utformning än de här beskrivna och prövas i bygglov.”

Vår plan var att bygga 1 plan, 27 graders takvinkel och husbredd på 8 meter.

Grannen 50 meter bort har fått bygglov godkänt på ett garage som är 8 meter brett, lika brett som bostadshuset.
Hur stor är chansen att vårt går igenom också?
 
Det låter ju som att det borde gå. Att ni vill bygga 8 istället för 7 meter borde kompenseras av att ni inte vill bygga så högt.
Lycka till med bygglovet!
 
  • Gilla
Frin
  • Laddar…
Hoppet är det sista som överger en.

En fråga till, räknas carport som komplementbyggnad?
 
Ja, men det kan även gå som skärmtak (bygglovfritt om det är under 15kvm).
 
harry73
Om tomten ligger utanför detaljplan och utanför samlad bebyggelse, finns det generösa regler för bygglovsfria komplementbyggnader utan bygganmälan
 
Inte bredden på huset som oroar mig mest, det är takvinkeln. Ett enplanshus med 45 graders takvinkel ser ju hemskt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.