Fulkemisten
Ska dra om min imkanal på vinden. Tänker mig spirorör och brandisoleringsmatta. Får ett par böjar som blir 75° respektive 90°, första där kanalen kommer upp på vinden och andra där kanalen går in i murstocken, mellan böjarna är det knappt 3 meter. Jag kommer att sätta rensluckor, tänker mig t-rör istället för 90°-are? Gamla imkanalen är bara i 100 mm spiro och där den går in i murstocken vill jag koppla på mig.

Ska jag istället för som jag tänkt mig satsa på flexibel slang med färdig brandisolering? Det kanske är smidigare? Det blir minst dubbelt så dyrt. Man får mjukare böjar men inga rensluckor.

Funkar det att sätta bara 125 mm kanal och framförallt - där gamla kanalen går in i murstocken får jag en förträngning till 100 mm. Skorstenskanalen är helsten och röret är snyggt inmurat, sticker in i pipan en centimeter ungefär. Bör jag knacka upp och mura in 125 eller rentav 160?
 
Slang med färdig brandisolering? Känner inte till att den finns.

De flexslangar av aluminium som funnits tidigare var i de flesta fall inte godkända för imkanal (de tål inte brutal rengöring). Kolla om slangen du tänker dig verkligen får användas till imkanal.
 
Fulkemisten
Eller så skaffar du en huv och låter det gå ut genom taket istället för via skorstenen. Kanske det kan vara värt för att slippa hugga i skorstenen, då kanske du dessutom slipper någon krök.
 

Bästa svaret

tommib
Är vinden inredd? Om den inte är det hade jag nog gjort ett större hål istället för ett nytt hål i taket. En vinkelslip med diamantskiva tar sig snabbt igenom (till priset av massiva mängder jobbigt damm), sen kan du mura in ett grövre rör.

Jag skulle absolut använt spirorör, av precis den anledningen hempularen skriver. Det går inte att rengöra flexibel slang ordentligt och det ska göras med jämna mellanrum. T-rör som renslucka är bra, jag har så. Enda nackdelen är väl att luftflödet teoretiskt blir lite mer turbulent jämfört med en mjuk böj men å andra sidan så fastnar kanske skiten precis där man ska ta ut den.
 
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Är vinden inredd? Om den inte är det hade jag nog gjort ett större hål istället för ett nytt hål i taket. En vinkelslip med diamantskiva tar sig snabbt igenom (till priset av massiva mängder jobbigt damm), sen kan du mura in ett grövre rör.
Nä, den är ju inte det, det är en sån där vind med plank och spån och takstolar och ståhöjd för de barn och unga som knappt får åka något på Grönan. Några hål i taket ska inte göras. Däremot ett i murstocken verkar det väl som då. Jag tänker mig att eftersom det redan sitter ett rör där så borde det förhoppningsvis gå att få bort och sedan bila/knacka upp lite mer. Just dammet kan jag ju skippa, även om både slip och diamantklinga finns här hemma. Det kommer att bli trångt och jävligt som det är...
Är det ett stort problem att det blir tre meter nästan vertikal kanal (15°)?
Räcker 125?
Hur murar man in ett rör enklast? Kan man sätta en stos istället?
 
tommib
Jag tror att hantverkaren här hemma bara tog en stump spirorör och murade in med bruk. Det slumpade sig så att ett T-rör passade perfekt upp i det hålet med avsticket på lagom höjd för att sticka in röret från fläkten. Rensluckan sitter i botten.

Skulle jag göra om det skulle jag nog mura in en vanlig muff. Det finns också tak/vägganslutningar med nippelända men det verkar onödigt.

Huruvida det är ett problem med 3 m vertikal kanal kan jag inte säkert uttala mig om men jag tror inte det.

Hur stor är kanalen i murstocken? Om den motsvarar 160 mm skulle jag gjort ett hål för 160 mm muff direkt. Ingen idé att ha göra ett klent hål om man ändå håller på, det blir lika grisigt ändå. Du kan alltid sätta en reduktion mot det anslutande röret från köket och om du någon gång drar om kan du dra 160 mm hela vägen ner. Om du inte har bitarna på plats nu och har möjlighet skulle jag nog satsa på 160 mm direkt.
 
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Hur stor är kanalen i murstocken? Om den motsvarar 160 mm skulle jag gjort ett hål för 160 mm muff direkt. Ingen idé att ha göra ett klent hål om man ändå håller på, det blir lika grisigt ändå. Du kan alltid sätta en reduktion mot det anslutande röret från köket och om du någon gång drar om kan du dra 160 mm hela vägen ner. Om du inte har bitarna på plats nu och har möjlighet skulle jag nog satsa på 160 mm direkt.
Emellanåt så är det här det stora problemet med det här forumet. Ingen kan någonsin tipsa om att göra något lite halvdant. Alla ska precis som jag själv göra saker så förbaskat ordentligt. :crysmile:
Ja, jag bilar väl upp och sätter 160. Däremot tror jag inte att jag kommer få plats med något 160-rör första biten upp från fläkten då det sitter en takstol i vägen som gör att jag måste ut med röret en bit från väggen och tillsammans med brandskyddsisoleringen så bygger det då för mycket för att få plats innanför skåpskanten.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Fulkemisten
Just det - räcker brandisoleringen på 30 mm som kondensisolering också eller måste jag komplettera?
 
tommib
I vilket läge behöver du kondensisolering på imkanalen?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Just det - räcker brandisoleringen på 30 mm som kondensisolering också eller måste jag komplettera?
Varför kondensisolering? Luften i imkanalen är väl alltid varmare än kallvindens luft.
Eller skall du dra den genom en bastu?
 
Fulkemisten
Ok. Tankevurpa av mig kanske? Men jag vill alltså inte att matoset kondenserar på INSIDAN av kanalen och rinner ned i fläkten igen. Borde inte kanalen behöva isolering mot kallvinden då?
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
tommib
Nej, det tror jag inte. Matoset kommer vara varmt och du ska ha ett såpass bra flöde i imkanalen att det åker ut. Lite skit kommer fastna ändå, det är därför man måste rensa kanalen med jämna mellanrum.

När du nu ändå håller på och bygger om kan jag tipsa om min dröm, som kommer installeras så snart möjlighet finns. Takmonterad fläkt. För att få bort motorljudet från köket. Luftbruset blir förvisso kvar men det är mindre, speciellt vid låga varv.
 
Fast du har ju brandisoleringen, det hindrar också att röret blir kallt på insidan.

Kondensisolering är oftast utförd med tät utsida, för att hindra att kondens på utsidan av röret, om det går kall tilluft i röret.
 
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
När du nu ändå håller på och bygger om kan jag tipsa om min dröm, som kommer installeras så snart möjlighet finns. Takmonterad fläkt. För att få bort motorljudet från köket. Luftbruset blir förvisso kvar men det är mindre, speciellt vid låga varv.
Du tänker på en sån där på vinden? Typ axialfläkt på kanalen? Hur funkar det kortfattat?

H hempularen skrev:
Kondensisolering är oftast utförd med tät utsida, för att hindra att kondens på utsidan av röret, om det går kall tilluft i röret.
 
  • Gilla
MartinSj82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.