Mina föräldrar har nyligen köpt ett 70-talshus, enplans, platta på mark.

Hela huset har tyvärr sommarstugelukt. De misstänker att det är syllarna som luktar och behöver bytas ut.

Vid överlåtelsebesiktningen hittades inga fel och lukten var inte så framträdande vid husvisningen.

Finns det någon i Östergötland som gått igenom liknande och kan rekommendera en pålitlig och kunnig firma att anlita? Huset ligger i Finspång.
 
L LinM skrev:
Mina föräldrar har nyligen köpt ett 70-talshus, enplans, platta på mark.

Hela huset har tyvärr sommarstugelukt. De misstänker att det är syllarna som luktar och behöver bytas ut.

Vid överlåtelsebesiktningen hittades inga fel och lukten var inte så framträdande vid husvisningen.

Finns det någon i Östergötland som gått igenom liknande och kan rekommendera en pålitlig och kunnig firma att anlita? Huset ligger i Finspång.
Otroligt tråkigt att ännu en gång höra om dessa syll problem på 70-tals hus. Bara att beklaga. Bra firmor går säkert att hitta. Men dyrt och omfattande blir det. Blir en jobbig byggprocess för dina föräldrar.
Hur har ni tänkt agera kring ansvarsfrågan? Jag menar, vem ska betala? Tyvärr skriver du att lukten "inte var så framträdande vid visningen". Men den kändes alltså? Jag menar bara att det minskar ju möjligheten att börja diskutera dolt fel och säljarens ansvar. Ni borde ju ha misstänkt något och gjort en fördjupad undersökning. Vad skrevs i besiktningsprotokollet?
 
P Per i Hamrånge skrev:
Otroligt tråkigt att ännu en gång höra om dessa syll problem på 70-tals hus. Bara att beklaga. Bra firmor går säkert att hitta. Men dyrt och omfattande blir det. Blir en jobbig byggprocess för dina föräldrar.
Hur har ni tänkt agera kring ansvarsfrågan? Jag menar, vem ska betala? Tyvärr skriver du att lukten "inte var så framträdande vid visningen". Men den kändes alltså? Jag menar bara att det minskar ju möjligheten att börja diskutera dolt fel och säljarens ansvar. Ni borde ju ha misstänkt något och gjort en fördjupad undersökning. Vad skrevs i besiktningsprotokollet?
Vid husvisningen kändes ingen mögellukt men i två av gavelrummen kändes det som lite instängd unken luft. Föräldrarna trodde det berodde på dålig ventilation.

Besiktningen var ovanligt välgjord med borrade hål i några av väggarna och de lyfte på laminatgolv och letade efter lukt osv. Det var en av anledningarna till att de vågade köpa ett 70-talshus. I protokollet skrevs att huset var i ovanligt bra skick för att vara ett 70-talshus, men kontrollanten påpekade också att det var en riskkonstruktion. Enda fuktproblemet hittades i ett förråd i anslutning till garaget som är fristående från huset.

De ska försöka få ut försäkringspengar men de vet att det troligen inte kommer gå igenom. Det är något av ett drömhus för dem så de får nog bita i det sura äpplet och försöka få ordning på det på något vis.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det var en tråd här för inte så länge sedan om just detta, de fick faktiskt jobbet betalt via sin försäkring. Ska se om jag hittar den....

EDIT: Här är den, du kan säkert kontakta TS för råd om firma för jobbet: [länk]
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.