Mikael_L
H heimlaga skrev:
Jag vet inte hur det är i Sverige men i Finland är det mycket vanligt med platsannonser för arbeten som i verkligheten inte finns.
Visst..... en del kanske finns i teorin men ett företag som verkligen vill anställa sorterar inte bort en 28-årig ingenjör med rätt kompetens med motiveringen att denne är "för gammal för att anställa". Inte heller kräver de ett års prövotid utan lön eller erbjuder ett arbetsavtal där det ingår att den anställde inte får veta vem han/hon är anställd av.

Jag har genom åren sökt många många arbeten som sedan visade sig inte finnas överhuvudtaget. De annonserar gång på gång under flera år men anställer aldrig någon. Alla sökande har "fel kompetens". Sedan låter sig chefen intervjuas i tidningen om den svåra arbetskraftsbristen i branschen...... fast han har fått några hundra ansökningar från kompetenta och erfarna människor som vill ha arbetet.
Helt normal praksis för att få det att se ut som om företaget expanderar och vårda företagets image.
Hur gör de företag då, som verkligen vill anställa någon?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur gör de företag då, som verkligen vill anställa någon?
Flyttar till storstads regionerna där all utbildad arbetskraft finns.

Jag tror att andledningen dill de vilt skilda synerna på denna frågan är att vi upplever olika verkligheter.
Vi som har akademisk utbildning (i ett icke flum flum ämne) och bor i storstads regionerna, upplever inte att arbete är en bristvara. Tvärtom så blir man hela tiden upvacktad av rekryterare.

Men bor man på landet så är det mycket svårare. De jobb som fanns där en gång i tiden har till stor del försvunnit.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Flyttar till storstads regionerna där all utbildad arbetskraft finns.

Jag tror att andledningen dill de vilt skilda synerna på denna frågan är att vi upplever olika verkligheter.
Vi som har akademisk utbildning (i ett icke flum flum ämne) och bor i storstads regionerna, upplever inte att arbete är en bristvara. Tvärtom så blir man hela tiden upvacktad av rekryterare.

Men bor man på landet så är det mycket svårare. De jobb som fanns där en gång i tiden har till stor del försvunnit.
Jag kan bara skriva under på det du säger. Blir personligen kontaktad av rekryterare ett par gånger i månaden. På företaget jag jobbar har vi under snart 2 års tid haft en 50000kr bonus om vi rekommenderar någon som sedan blir anställd. Problemet är att det inte finns (kompetenta och utbildade) folk. Eller åtminstone väldigt väldigt lite. Vi skulle anställa fler om det bara gick.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det vore kanske bra att vara med i valutaunionen. Att bara vara med i EU men inte valutasamarbetet är nog ganska kasst. Tycker jag.
Att gå med i euron är att begå ekonomisk självmord. Finlands värsta misstag på 2000 talet vill jag säga. Sverige har gjort det riktigt, riktigt jäkla bra som inte gick med i den här idiotin! Euron är ju faktiskt en av grundorsakerna till greklandskrisen och andra ekonomiska kriser i europaområdet.

Jag rekommenderar läsa Mark blyths skriverier om detta, eller denna video kanske
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Släng ut de sydeuropeiska länderna ur euron så skulle den funka bättre.
Då skulle eurons värde skjutas i höjden och tyska produkter skulle bli skitdyra och det skulle gå sämre för deras export. Som det är nu så åker Tyskland snålskjuts på faktumet att de sydeuropeiska länder drar ner euron och ger Tyskland en massiv konkurrensfördel. Därför vill tyskarna inte rucka på systemet, det gagnar dom samtidigt som det stjälper länder som är orienterade mot inhemsk konsumtion istället för export.

Det har också kommit många felaktigheter om grekland har jag noterat så här är en artikel för de som är intresserade:
https://www.newstatesman.com/blogs/world-affairs/2012/05/exploding-myth-feckless-lazy-greeks

Looking at Eurostat’s data from 2005 the average age of exit from the labour force in Greece (indicated in the graph below as EL for Ellas) was 61.7; higher than Germany, France or Italy and higher than the EU27 average. Since then Greece have had to raise the minimum age of retirement twice under bail-out conditions and so this figure is likely to rise further.
 
R Riemann skrev:
Jag kan hålla med om EU är ett lyckat projekt. Euron har däremot inte fungerat något vidare för de sydeuropeiska länderna. Först blev de sydeuropeiska överhettade när de kunde låna till låga räntor. Alla möjliga excesser visade sig. Det var till stor del självförvållat även om tyska och franska banker också har del i skulden, liksom många politiker. När baksmällan inträdde och notan skulle betalas blev det förstås bistra tider. Nu funkar som euron som strypsnara på framförallt Grekland. Tyskarna har sett till att sydeuropeerna inte kan devalvera sig till konkurrenskraft (som t ex Sverige gjorde flera ggr under 70-,80- och 90-talet) och själva är sydeuropeerna oförmögna att genomföra strukturreformer som kan hjälpa deras ekonomier på lång sikt. Medan grekerna och andra sydeuropeer lider blir tyskarna rikare och rikare. På så sätt tror jag inte eurosamarbetet är långsiktigt hållbart, även om dess upplösning tveklöst skulle leda till kaos.
De sydeuropeiska ekonomierna kan inte bara "reformera" om sig till exportekonomier och så skulle allt bli bättre.

Har ingen tänkt på att för att någon ska exportera så måste andra importera? Alla länder i EU kan inte bli exportländer ala tyskland, det är totalt orealistiskt. Det finns ju bara så mycket efterfrågan i världen och Tyskland har redan ett massivt överskott, det är redan sträng konkurrens på den fronten. För att inte tala om att flera av de här länderna så är några av de stora köparna av tysk export. Den globala ekonomin så måste i slutändan summa till noll då det gäller överskott och underskott i handel länder sinsemellan, vi kan inte alla ha handelsöverskott, någon måste ha underskottet också.

https://www.economist.com/leaders/2...-account-surplus-is-bad-for-the-world-economy
 
L
DennisCA DennisCA skrev:
De sydeuropeiska ekonomierna kan inte bara "reformera" om sig till exportekonomier och så skulle allt bli bättre.

Har ingen tänkt på att för att någon ska exportera så måste andra importera? Alla länder i EU kan inte bli exportländer ala tyskland, det är totalt orealistiskt. Det finns ju bara så mycket efterfrågan i världen och Tyskland har redan ett massivt överskott, det är redan sträng konkurrens på den fronten. För att inte tala om att flera av de här länderna så är några av de stora köparna av tysk export. Den globala ekonomin så måste i slutändan summa till noll då det gäller överskott och underskott i handel länder sinsemellan, vi kan inte alla ha handelsöverskott, någon måste ha underskottet också.

[länk]
Korrekt. Det finns ett exempel på ett land som undgår denna naturlag och det är USA. De kan år efter år, Importera utan att exportera. Samtidigt som ekonomin går bra. Hur är det möjligt? Svaret är att Kina håller dem bakom ryggen. Den Kinesiska staten, manipulerar valutornas värde, genom att köpa upp amerikanska skulder. Och orsaken till varför de gör det, är att den kinesiska staten vill ha läget som det är.
Likt japaner anser de att folket mår bäst av att jobba och inget konsumera. Det skapar minst politisk oro. Folket är faktiskt inne på samma linje. Fråga människor i Japan vad de ska göra med sin lön, "Spara allt" blir ofta svaret.
 
Min poäng var bara att för att någon ska kunna ha ett exportöverskott, måste någon annan ha ett underskott. Om Kina exporterar och USA importerar så funkar det väl som det ska rent matematiskt alltså. Det som inte skulle funka skulle vara om både USA och Kina vill ha exportöverskott, då måste det till en tredje part som kan absorbera deras överskott. Så underskott är lika viktiga som överskott för att handel ska kunna idkas.

Jag vet inte om det är alltid är ett problem att ett land har ett stort handelsöverskott per se, men i Tysklands fall är det en katastrof och orsaken är såklart eurozonen, 40 minuter in i videon jag länkade så gås just det in i detalj annars.

Kineserna är ju inte heller helnöjda med den situation dom har med USA annars, en orsak dom börjat med det här one belt, one road projektet.
 
DennisCA DennisCA skrev:
De sydeuropeiska ekonomierna kan inte bara "reformera" om sig till exportekonomier och så skulle allt bli bättre.

Har ingen tänkt på att för att någon ska exportera så måste andra importera? Alla länder i EU kan inte bli exportländer ala tyskland, det är totalt orealistiskt.
Nej, det men har jag inte heller skrivit. Jag ser inte heller att jag eller någon annan skrivit att att alla länder ska bli exportländer likt Tyskland.

Sydeuropeerna skulle troligen vara i ett bättre läge om euron inte införts och deras handelsbalans skulle varit bättre, på Tysklands bekostnad.
 
R Riemann skrev:
Nej, det men har jag inte heller skrivit. Jag ser inte heller att jag eller någon annan skrivit att att alla länder ska bli exportländer likt Tyskland.
Grekland t.ex. exporterar kanske inte så mycket, lite ouzo och lite korinter kanske. Men landet säljer en enorm mängd turisttjänster, och får väl på det sättet in en hel del valuta, som i alla fall i någon mån kompenserar deras import.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Grekland t.ex. exporterar kanske inte så mycket, lite ouzo och lite korinter kanske. Men landet säljer en enorm mängd turisttjänster, och får väl på det sättet in en hel del valuta, som i alla fall i någon mån kompenserar deras import.
Japp, det kan ses som en form av export. Åtminstone påverkar det handelsbalansen på samma vis.
 
L
DennisCA DennisCA skrev:
Min poäng var bara att för att någon ska kunna ha ett exportöverskott, måste någon annan ha ett underskott. Om Kina exporterar och USA importerar så funkar det väl som det ska rent matematiskt alltså. Det som inte skulle funka skulle vara om både USA och Kina vill ha exportöverskott, då måste det till en tredje part som kan absorbera deras överskott. Så underskott är lika viktiga som överskott för att handel ska kunna idkas.

Kineserna är ju inte heller helnöjda med den situation dom har med USA annars, en orsak dom börjat med det här one belt, one road projektet.
Inte helt nödvändigtvis. Normalt ska värdet av byteshandeln alltid vara det samma.
Att man sedan kan göra dåliga byten är en annan sak. Tex kan vi byta några glaspärlor mot 100 lådor bananer.
Men du kan komma runt problemet med att ett utbyte måste ske. Landet som sänder dig varorna kan gå med på att låna dig pengarna för att betala för varorna. Det är det som sker med Kina och USA.
Egentligen betalar inte USA för allt det får. De säger bara "sätt upp det på mina räkningar, så betalar jag sen någon gång i framtiden".
 
Ja det är ungefär så, kineserna får betalt i obligationer som är tidslåsta så dom får pengarna i sakta mak, så länge USA har tillväxt och världens förtroende så funkar systemet, det är snarare kineserna som lämnar med de sämre korten här. USA får billiga grejor och kineserna får en massa obligationer dom inte kan nyttja direkt och sen inte köpa något för heller.

USA har infört lagar (National Security Foreign investment Act of 2007) som förhindrar kineser (och andra) att köpa mark och teknologi och sådant, så egentligen vad dom kan göra med sina pengar från USA är ganska begränsat, dom kan inte köpa biotech, farmatech, eller typ hamnar, eller annan högteknologi, dom kan egentligen bara nyttja pengarna till att investera i mera statsobligationer hos USA. Därför är kineserna trötta på det här arrangemanget, dom kan inte förvandla sina pengar till tillgångar i USA, så dom bestämde sig för att bygga sina egna tillgångar i formen av one belt, one road projektet och försöka kringgå jänkarna.

Problemet för kineserna är dock att dom har hållit på och gjort sina grannar förbannade och oroliga i många år nu, bland annat har dom jävlats med vietnameserna till den grad att vietnam har nu hoppat i USAs famn för skydd. Kineserna har det jobbigt just nu, många interna problem har landet som det inte talas om mycket i medierna har jag märkt och nu vill Nalle Puh bli diktator på livstid också...
 
L
DennisCA DennisCA skrev:
Ja det är ungefär så, kineserna får betalt i obligationer som är tidslåsta så dom får pengarna i sakta mak, så länge USA har tillväxt och världens förtroende så funkar systemet, det är snarare kineserna som lämnar med de sämre korten här. USA får billiga grejor och kineserna får en massa obligationer dom inte kan nyttja direkt och sen inte köpa något för heller.

USA har infört lagar (National Security Foreign investment Act of 2007) som förhindrar kineser (och andra) att köpa mark och teknologi och sådant, så egentligen vad dom kan göra med sina pengar från USA är ganska begränsat, dom kan inte köpa biotech, farmatech, eller typ hamnar, eller annan högteknologi, dom kan egentligen bara nyttja pengarna till att investera i mera statsobligationer hos USA. Därför är kineserna trötta på det här arrangemanget, dom kan inte förvandla sina pengar till tillgångar i USA, så dom bestämde sig för att bygga sina egna tillgångar i formen av one belt, one road projektet och försöka kringgå jänkarna.

Problemet för kineserna är dock att dom har hållit på och gjort sina grannar förbannade och oroliga i många år nu, bland annat har dom jävlats med vietnameserna till den grad att vietnam har nu hoppat i USAs famn för skydd. Kineserna har det jobbigt just nu, många interna problem har landet som det inte talas om mycket i medierna har jag märkt och nu vill Nalle Puh bli diktator på livstid också...
Du har rätt i allt utom, detta med Vietnam osv. Jag har studerat det lite och det framställs ofta som att det är en aggression enbart från Kinas sida. Så är inte fallet. Aktiviteten och hoten mot Kina har ökat kraftigt på senare år. Och då är det USA med Nato i svansen eller andra USA lojala som har börjat hot landet militärt. Men det är ofta från båda parter problemen kommer.

I botten ligger också det bottenlösa hatet mot Japan som finns i Kina. Vi i väst har svårt att förstå det.
 
Är det foliehattpropaganda eller finns det substans i detta klipp! Vad tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.