När vi köpte vårt 1,5-planshus var övervåningen oinredd och i taket på undervåningen sitter en genomtrampningssäker ångtät folie. Men nu när jag inreder övervåningen har ju folien ingen funktion. Kan man ta bort den? Anledningen är att man annars inte ser om det skulle läcka vatten från övervåningen. Hellre att det börjar droppa i taket än att det rinner ner i väggarna utan att man märker något.

Hur skulle ni gjort/eller har gjort?
 
mycket riktigt...

ta bort eller punktera bäst du kan.

Den plasten har ingen funktion då du utökar klimatskärmen...
detta under förutsättning att du spärrar på den nya delen och det finns fullgod ångspärr i vägg mellan bjälklag och spant.
 
Gör ett trådlyft då jag sitter i samma sits. Har ett 1,5-plans hus där diffspärr i vindsbjälklag blir diffspärr i mellanbjälklag då övervåningen färdigställs.
Hittar inte fler trådar i ämnet så jag skulle vilja att fler åsikter fördes fram.

Jag är själv inne på att man ska perforera eller ta bort diffspärren i mellanbjälklaget i alla takstolsfack utom där det finns våtrum på våningen under. Ev fukt ventileras ändå ut på sidorna via glespanel.

En tanke jag har är att skära till diffspärren i mellanbjälklaget så att den kan vikas upp och ansluta mot den nya diffspärren som går i snedtaket. Sen blir det ju en del skarvande och tejpande mellan takstolarna då kattvinden ska vara på varma sidan.

Låter det vettigt?

Mina resonemang kring varför man inte ska ha kvar ångspärren i mellanbjälklaget:
1.) På övervåningen kommer jag ha vattenburen värme. Mellanbjälklaget tänkte jag ha fullisolerat för att golvvärmen ej ska läcka till undervåningen samt för ljudisolering. Detta gör det väl än viktigare att man ej har diffplast under golvvärmen? Då kan alltså undertak vara kallare och kondens uppstå när diffplast finns kvar?

2.) Samma kondens kan uppstå rent generellt då värme stiger och övervåning tenderar vara varmare än nedervåning?

3.) Funderar också på hur det blir när man lägger parkettgolv eller laminatgolv ovanpå golvvärmen. Om man har diffplast och lump papp innan golvet så skulle det också innebära att man stänger inne fukt om mellanbjälklagets diffspärr satt kvar?

Två andra funderingar:
Är det någon risk för kondensvatten och mögel under byggtiden när man perforerat mellanbjälklagets ångspärr och ännu inte gjort klart övervåningens ångspärr samt att det saknas värme på övervåningen så att det är en betydande temperatursskillnad?

Hur är det om man i framtiden i ett färdigtbyggt hus skulle vilja ha typ underhållsvärme på övervåning och full värme på nedervåningen? Uppstår kondens?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.