Behöver byta dörr i mitt gamla hus som är i från 1909 ca dörren är kanske från 40-50 tal då tog man vad man hade inga vanliga morderna karmar osv . hade en pesionär här i från seniorbyrån påstod att kostnaden var allt i från 5000 - upp till 15000 kr för byte av en ytterdörr lät som mycket pengar .
jag köper själva dörren ingen behöver forsla bort den gamla dörren osv .
Byggmax har ett fast pris på 2700 kr för hjälp att byta ytterdörr .
kan det vara så mycket dyrare att byta ytterdörren bara för att huset är gammalt ??
 
Passar dörren i befintligt dörrhål är det inte ett stort jobb.
 
inte säkert som sagt var huset är gammalt inte enligt mått i dag ...........
 
  • Gilla
P-A Svensson
  • Laddar…
Börja med att mäta ut hur stort hålet är. Då kan du börja leta dörr och se priser.
 
A
Dörrmåtten benämns i modulmått.

Det är öppningens mått som är intressant för dig.

8x21 betyder att karmen har måtten 780-790 mm bred och 2080-2090 mm hög (cirka mått). Det betyder att de behöver 800 mm x 2100 mm hål i huset för att passa.

Kostnad för montering beror även på hur lister runt dörr på in och utsidan ska göras. Detta kan ta lika lång tid att få bra som att riva ut och sätta in nya dörren.
 
5000kr kan vara rimligt men 15000kr låter hutlöst om inte dörren ingår.
Ring en lokal snickare istället för seniorbyrån så blir det troligtvis billigare.
Vad är det som ingår?
Du tar hand om den gamla och har köpt den nya själv som finns på plats men vad förutom montage av karmen ska ingå? t.ex salning foder mm.
Stämmer inte dagmåttet för modulmått?
 
  • Gilla
Elias Brange
  • Laddar…
Vår dörr kostade 11 000 och det tog snickarna totalt 4 timmar (inklusive kaffe) att byta den. Panel och lister runt satte vi själva, men de tog bort sidoljus och reglade upp. Så totalkostnaden MED DÖRR blev kanske 15 000.
Bara montering av en redan inköpt dörr kostar absolut inte 15 000.
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
kollade med två lokala snickare 5500 kr efter rot ca , och då köper jag en dörr på byggmax för 3500 ca
 
  • Gilla
Trefaskaffe
  • Laddar…
jo jag vet men det fanns inte på min ort tyvärr
 
BirgitS
K Krille4 skrev:
Du kan köpa monteringen av Byggmax för 2730 kr efter ROT förutsatt att du bor på en ort där de erbjuder detta:

[länk]

/Krille
Fast det priset förutsätter ju att väggöppningen stämmer överens med dagens modulmått och det är ju inte så sannolikt i det här fallet.
 
Vi betalade 6000 före rot för arbetet Inkl alla foder lister etc. konstiga mått i gammalt hus. fast pris.
 
  • Gilla
HiddenDingo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.