Hej!

Har läst jag vet inte hur många trådar här om bärande innerväggar men blir ändå inte riktigt säker på hur det ser ut och det verkar finnas stor expertis här på forumet.

Har tänkt ta bort en vägg på övervåningen i souterränghus. Takstolarna är av fackverksmodel (W) och räknar jag på dem enligt lathundar stämmer dimension och spännvid för att huset skulle vara fribärande. Väggen är även byggt med 45x45 reglar och enkelgips, så väldigt klen. Så lång talar allt för att väggen inte är bärande överhuvudtaget.

Men... Provade kapa reglarna, det gick bra men efter några minuter till en timme sitter nu reglarna fast, med tryck ovanifrån. Dock har man byggt en låda i taket för ventilationen som är sammanbyggd med reglarna jag kapat, så skulle kunna vara den som "hänger ner" lite.

Frågan är nu om man med säkerhet säga att väggen inte är bärande med tanke på takstolskonstruktionen och de klena dimensionerna på väggen? Till råga på allt går vägen parallelt med taknocken och är byggd före innertaket, men är som sagt en del av en lådkonstruktion i taket. Eller har det blivit sättningar i huset som är byggt 1982 så väggen nu har blivit bärande/stöttande? På ritningen jag har är alla väggar på övervåningen smalt ritade medan betongväggarna på bottenvåningen är tjockare.

Tack på förhand!

Mvh /Johan
 
Bifogar ritningarna. Är ett parhus, våran del är den övre på bilderna. Är väggen mellan kök/allrum och vardagsrum det gäller.
 
  • Ritning av övre plan i parhus med markerad vägg mellan kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över ett parhus där övre delen visar kök/allrum bredvid ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolarna är säkert avsedda att vara fribärande från början. Om dessas dimensioner stämmer med Träguidens
https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-12-27/?previousState=100000
för samma spännvidd, taklutning och snözon behöver du inte vara särskilt orolig. Återstår att förklara varför de ändå sjunker ner? Sådana takstolar är inte gjorda för förvaring på vinden. Förändringar i takkonstruktionen (tilläggsisolering etc) kan också påverka.
 
J justusandersson skrev:
Takstolarna är säkert avsedda att vara fribärande från början. Om dessas dimensioner stämmer med Träguidens
[länk]
för samma spännvidd, taklutning och snözon behöver du inte vara särskilt orolig. Återstår att förklara varför de ändå sjunker ner? Sådana takstolar är inte gjorda för förvaring på vinden. Förändringar i takkonstruktionen (tilläggsisolering etc) kan också påverka.
Tack för svarer! Allt är original på vinden, ingen förvaring.

Men det löste sig precis, hade hit en kunnig person som sa att de kan aldrig vara bärande och slet bort dem... :) Anledningen till att de ramlade ner något var ventilationslådan nu inte har något stöd underifrån utan "hänger" i balken ovanifrån. Efter att reglarna nypt åkte de inte ner mer när man tog bort dem. Så nu är väggen borta och vi ska börja bygga om kök.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.