Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Alla är inte forum men några är det.
Jo jag tänkte mest på "traditionella" fora baserade på de klassiska forummjukvarorna :) Glömde reddit, och Familjeliv undviker jag, haha.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tror att mexitegel menar att ”Sida 2 av 16 v” inte fyller någon funktion i trådlistor, bara inne i forumtrådarna.
Ja, precis så.
 
richardtenggren
Jag kör iOS 12 på iPhone 7+, när jag trycker ”Klicka här för att svara” längst ner i en tråd så blir det bara vitt, samma problem både i safari och appen. Knappen svara längst upp fungerar dock insåg jag precis! :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag kör iOS 12 på iPhone 7+, när jag trycker ”Klicka här för att svara” längst ner i en tråd så blir det bara vitt, samma problem både i safari och appen. Knappen svara längst upp fungerar dock insåg jag precis! :)
Vi får testa på iOS12. Du kan slå av "Oändlig scroll" här:
https://www.byggahus.se/forum/account/preferences
så får du tillbaka den gamla svara-funktionen så länge.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag kör iOS 12 på iPhone 7+, när jag trycker ”Klicka här för att svara” längst ner i en tråd så blir det bara vitt, samma problem både i safari och appen. Knappen svara längst upp fungerar dock insåg jag precis! :)
Vi har också upptäckt ett problem som gör att snabbsvarsformuläret ibland hamnar för högt upp i Safari i iPhone och ibland ”hackar”.

Editorn vi använder i forumprogramvaran heter Redactor och den versionen vi använder har några år (fem) på nacken och funkar inte perfekt i iOS.

Vi hoppas kunna byta ut editorn till en modernare inom kort. En snabb fix kan vara att vi slår av ”on focus” när man kommer in i formuläret, men jag är inte säker på att det är tillräckligt för att det ska funka i iOS12.
 
När man backar ur/stänger en tråd innan den är färdigläst sparas det ju vart man slutade läsa. Nästa gång man går in för att fortsätta läsa kommer man till första olästa sida, (precis som förut) alltså kan man missa ett antal inlägg om man inte läst till slutet av sidan. Går det att lösa så att man istället kommer till senast visade inlägg?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, precis så.
Jag tycker också att ”Sida 2 av 19 v” är onödig i trådlistor som Senaste inläggen och på forumstartsidor. Mitt förslag är att vi tar bort dem på dessa sidor.
 
  • Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Är det bara jag eller är sidan betydligt laggigare idag än igår? Jag tycker att jag får vänta jättelänge ibland och ibland bara fryser hela sidan. Ofta står det att browsern väntar på byggahus.se eller någon reklamsite.
 
tommib tommib skrev:
är sidan betydligt laggigare idag än igår? Jag tycker att jag får vänta jättelänge ibland och ibland bara fryser hela sidan. Ofta står det att browsern väntar på byggahus.se eller någon reklamsite.
I mobilen eller datorn? Någon särskild sida eller annons?
 
tommib
Dator (Kubuntu/Chromium). Det uppträder lite sporadiskt, jag har inte märkt att det är någon särskild sida eller annons. Ska hålla utkik i loggarna.

Edit: Nu var det t.ex. Senaste, och sidan cat.eu.fr.criteo.com som laggade.
Edit2: Nu var det redigeringssidan och sidorna ads.eu.criteo.com samt pix.eu.criteo.com
 
Redigerat:
tommib tommib skrev:
Edit: Nu var det t.ex. Senaste, och sidan cat.eu.fr.criteo.com som laggade.
Hann du uppmärksamma vilken annons det var som kom från criteo?
 
tommib
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Hann du uppmärksamma vilken annons det var som kom från criteo?
Nej, tyvärr. Nu när jag kör med konsolen öppen så blir det förstås inga fel :/
Återkommer om jag hittar något mönster.
 
Det kan mycket väl vara en annons som är på tok för stor. Jag hittade en sådan häromdagen.

Men nu när jag kollade så ser jag att de till synes pyttesmå bilderna som visas upp till höger i desktop under senaste inläggen inte alls är minifierade. Och en enda superliten bild var hela 740 kb stor. :dizzy: Det måste fixas. Vi kommer sannolikt ta bort dessa småbilder av prestandaskäl men också för att vi vill göra trådlistorna i desktop mer lik så som de är i mobilen. Detta har efterfrågats tidigare men aldrig prioriterats. Just nu upplever nog många att information om t ex hur många svar en forumtråd har ligger alldeles för långt bort till höger.

Tack för att du sa till. Kollar på detta imorgon.
 
Så här ser det ut hos mig, på Sony Tablet Z4.

Scollfunktionen verkar trevlig, tyckte det såg ändrat ut men hade missat detta.(y)
Skärmdump av en diskussionstråd på Bygghus forum på en Sony Tablet Z4, visar gränssnitt och inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gröna baren ovanför rutan går inte att flytta på plattan.
 
Ytterligare en tanke är att det vore najs med infinite scroll åt båda hållen, dvs även om man vill gå bakåt i tråden.

Det verkar för övrigt också som om infinite scroll försvinner när man postat ett inlägg? :oops: I allafall på Chrome på datorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.