Hej
Finns det någon med erfarenhet av Atmos oljebrännare
Jag har problem med att magnetventilen för olja ej öppnar. Initialt trodde jag det var reläboxen som gett upp och inhandlade en ny Samma problem kvarstod (Landis LOA 21)
Om jag kopplar konstantström till spolen så funkar pumpen perfekt och oljan flödar
Det ända jag ej har bytt är flamvakten men den är uppmätt och fungerar ( Ny är nu beställd)
Någon som kan komma med en bra ide om vad det kan vara som är fel
 
Det låter ändå som reläfel, alternativt avbrott i kabeln till magnetventilen. Uppenbarligen är magnetvetilen ok eftersom den funkar med konstant spänning.
Magnetventilen öppnar troligen inte direkt utan det är en fördröjning. Har du väntat tillräckligt länge? Löser relät ut efter en stunds startförsök?
Mät på trådarna från magnetventilen under startförsöket och se om du får någon spänning på dem.
 
Min första misstanke var även det att det var kabelfel
Dock så har jag bytt kabeln samt även mätt upp den och den är hel
Relät är bytt till ett sprillans nytt
Min fundering är om det är något i styrningen som kollar fotocellen innan start
Jag har försökt hitta en funktionsbeskrivning av reläet men ej lyckats
Någon som har en?
// Lasse
 
R
Det står en beteckning på en skylt på brännaren , lägg upp här relät kan vara lite olika p.g.a årtal
Alla brännare har i princip samma funktion
1 termostaten aktiverar spänning till relät
2 Fläkten startar
3 Den går i antal sekunder för att ventilera brännutrymmet ( inga gaser kvar )
4 Startar elektroderna ( blixten startar )
5 Manetventilen för olja öppnar
6 Flamvakten känner av att lågan brinner
7 Blixten stoppar
8 Brännaren går ( lågan brinner )
9 Termostaten säger till , rätt temp på pannan uppe
10 Magnetventilen stänger och fläkten kan gå någon sekund efter

PS du kan kolla flamvakten med en ficklampa OBS ingen LED fel spektrum på ljuset
 
G GT3 Cup skrev:
Min första misstanke var även det att det var kabelfel
Dock så har jag bytt kabeln samt även mätt upp den och den är hel
Relät är bytt till ett sprillans nytt
Min fundering är om det är något i styrningen som kollar fotocellen innan start
Jag har försökt hitta en funktionsbeskrivning av reläet men ej lyckats
Någon som har en?
// Lasse
Jag har för mig att LOA21 har utgått och ersatts av LOA24. Är det en 21 du har fått tag i ändå?

Om du har fel på fotocellen eller om den indikerar fel så löser reläet ut efter ett tag. Fläkten startar och förventilerar en tid, sen öppnar magnetventilen och gnistan tänds. Om tändning misslyckas känner fotocellen det och reläet löser ut. Om du får falskljus på fotocellen under förventileringen så löser reläet även då
 
R
Tänder den upp gnistan , bör gå att se i något kikglas
Om elektroderna sitter lite fel så blåses gnistan bort från oljan och kan inte tända oljan
Här har du ett felsökningschema

intra.enertech.se:3372/api/v1/uploads/17800253.pdf

( scrolla så kommer den upp lite längre ner ) inte för din , men som jag sa alla har samma förlopp
Och en bild på hur elektroderna bör vara , sitter dom lite fel så kan det gnistra till jord i stället
för mellan elektroderna .
Hittar inte så mycket mer
 
  • Teknisk ritning av korrekt position för elektroder med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R rävlyan skrev:
Det står en beteckning på en skylt på brännaren , lägg upp här relät kan vara lite olika p.g.a årtal
Alla brännare har i princip samma funktion
1 termostaten aktiverar spänning till relät
2 Fläkten startar
3 Den går i antal sekunder för att ventilera brännutrymmet ( inga gaser kvar )
4 Startar elektroderna ( blixten startar )
5 Manetventilen för olja öppnar
6 Flamvakten känner av att lågan brinner
7 Blixten stoppar
8 Brännaren går ( lågan brinner )
9 Termostaten säger till , rätt temp på pannan uppe
10 Magnetventilen stänger och fläkten kan gå någon sekund efter

PS du kan kolla flamvakten med en ficklampa OBS ingen LED fel spektrum på ljuset
L lordi skrev:
Det låter ändå som reläfel, alternativt avbrott i kabeln till magnetventilen. Uppenbarligen är magnetvetilen ok eftersom den funkar med konstant spänning.
Magnetventilen öppnar troligen inte direkt utan det är en fördröjning. Har du väntat tillräckligt länge? Löser relät ut efter en stunds startförsök?
Mät på trådarna från magnetventilen under startförsöket och se om du får någon spänning på dem.
Jag har mätt på magnetventilen Ingen spänning till denna under startförsöken. Min fundering är som jag nämnde tidigare om det finns något villkor i styrningen som måste uppfyllas för att släppa på spänningen. Finns ju inga andra komponenter än fotomotståndet.
 
L lordi skrev:
Jag har för mig att LOA21 har utgått och ersatts av LOA24. Är det en 21 du har fått tag i ändå?

Om du har fel på fotocellen eller om den indikerar fel så löser reläet ut efter ett tag. Fläkten startar och förventilerar en tid, sen öppnar magnetventilen och gnistan tänds. Om tändning misslyckas känner fotocellen det och reläet löser ut. Om du får falskljus på fotocellen under förventileringen så löser reläet även då
Hej
Tyvärr kunde jag ej följa din länk
Men allt funkar till punkt 5
Tändaren funkar även den utan anmärkning
(Jag har riggat upp brännaren på en bänk i garaget)
Misstänker enligt din beskrivning att det är fotocellen som strular under ventileringen och därför så startar ej oljan
Ny beställd fortsättning följer
 
R
Då är det nog inte mycket mer än elektronikendelen som bråkar . läste du länken jag visade
Villkor för startförsök är att det inte finns någon låga ( svart i pannan ) fläkten går , det är detsamma
som att pumpen går , samma axel , gnista komma och magneten ska öppna för oljan
den tänder fotomotståndet svarar med att nu är det låga , jag stänger blixten , sen ska det gå
Ingen el till magneten , du hade bytt fotomotståndet , prova med att skifta ledningarna från den
plinten , kan vara polaritetsfel
 
R
Starta på en bänk ???? Passa dig om den tänder , det blir en låga som inte förväntar dig ,
rakt i nosen om du har otur det finns alltid lite olja i pumpen

intra.enertech.se:3372/api/v1/uploads/17800253.pdf

kopiera in det här i sökrutan på Google och tryck return så kommer den upp ,scrolla och ett
felsökningsschema kommer rätt långt ner
Fram till punkt 5 . Då är det något med indikering av fotocellen som bråkar , om du lyser med
en ficklampa ( ingen LED ) på fotocellen så ska blixten slockna
En fotocell kan bråka om ledningarna kommer ( polaritet ) fel , går att skifta för att prova
om den inte startar
 
Det går fint att starta i bänk, men man måste ha koll på lågan. Har provkört många brännare på så vis.
Däremot så måste du lura fotomotståndet om du ska starta brännaren utanför pannan, för annars indikerar den för falskljus, och magnetventilen kommer aldrig att öppna.
Du får ta loss motståndet och hålla det i handen så det inte detekterar ljus.
När brännaren startar så släpper du så att det indikerar ljus igen.
Det gäller att vara med här.
Se upp så du inte eldar upp något, det råder eldningsförbud :)
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Alltså för att förtydliga. Fotomotståndet ska inte kunna se ljus förrän brännaren har kommit så långt så att den har tänt lågan.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Starta på en bänk ???? Passa dig om den tänder , det blir en låga som inte förväntar dig ,
rakt i nosen om du har otur det finns alltid lite olja i pumpen

intra.enertech.se:3372/api/v1/uploads/17800253.pdf

kopiera in det här i sökrutan på Google och tryck return så kommer den upp ,scrolla och ett
felsökningsschema kommer rätt långt ner
Fram till punkt 5 . Då är det något med indikering av fotocellen som bråkar , om du lyser med
en ficklampa ( ingen LED ) på fotocellen så ska blixten slockna
En fotocell kan bråka om ledningarna kommer ( polaritet ) fel , går att skifta för att prova
om den inte startar

Har den sitter i en gigg . Har provkört flera gånger på säkert sätt i samband med att jag bytte lager mm.
Men just nu är det riskfritt gällande eldningsförbudet (Kan det va så att brännarna läst varningarna i tidningen :D)
Tror nog fortfarande på felsignaler från fotocellen
Fick farm beskrivningen så nu är det bra att testa vidare. stort tack
 
L lordi skrev:
Det går fint att starta i bänk, men man måste ha koll på lågan. Har provkört många brännare på så vis.
Däremot så måste du lura fotomotståndet om du ska starta brännaren utanför pannan, för annars indikerar den för falskljus, och magnetventilen kommer aldrig att öppna.
Du får ta loss motståndet och hålla det i handen så det inte detekterar ljus.
När brännaren startar så släpper du så att det indikerar ljus igen.
Det gäller att vara med här.
Se upp så du inte eldar upp något, det råder eldningsförbud :)
L lordi skrev:
Det går fint att starta i bänk, men man måste ha koll på lågan. Har provkört många brännare på så vis.
Däremot så måste du lura fotomotståndet om du ska starta brännaren utanför pannan, för annars indikerar den för falskljus, och magnetventilen kommer aldrig att öppna.
Du får ta loss motståndet och hålla det i handen så det inte detekterar ljus.
När brännaren startar så släpper du så att det indikerar ljus igen.
Det gäller att vara med här.
Se upp så du inte eldar upp något, det råder eldningsförbud :)
Tror att ev. missen ligger i att jag ej lurat motståndet. Jag monterade t brännaren i ett spirorör förra gången men denna gång så modifierade jag med ett gammalt brännarrör som är kortare. kan nog komma in lite ljus:thinking:
 
G GT3 Cup skrev:
Tror att ev. missen ligger i att jag ej lurat motståndet. Jag monterade t brännaren i ett spirorör förra gången men denna gång så modifierade jag med ett gammalt brännarrör som är kortare. kan nog komma in lite ljus:thinking:
Ja det kan det vara. De är väldigt känsliga för omgivande ljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.