Jag vill ta bort en dimmer och sätta in en vanlig strömbrytare. Strömbrytaren ska tända en utomhusbelysning men strömbrytaren sitter inomhus.

Och jag vill byta till en Elko brytare men ska det vara en enkel eller en 2 spolig?

http://elko.bopartner.se/produkter/strombrytare/elko-rs-1/strombrytare-enkel-2
Eller en
http://elko.bopartner.se/produkter/strombrytare/elko-rs-1/strombrytare-enkel-2-polig-3

Dagens dimmern är en:
Elko
315 GLE
230V – 50Hz
20 - 315 VA


Dimmer av märket Elko monterad på vägg, öppen med synliga ledningar och inställningsknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Röd Elko-dimmer med synliga kablar och terminaler, indikerandes behov av byte till Elko-strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enkelpolig räcker.
 
  • Gilla
Villa 1948
  • Laddar…
Det ska vara en enpolig. Eller vilken som helst funkar bara man kopplar rätt. Men det räcker bra med en vanlig enpoligbrytare, om de saluförs.
 
  • Gilla
Villa 1948
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det ska vara en enpolig. Eller vilken som helst funkar bara man kopplar rätt. Men det räcker bra med en vanlig enpoligbrytare, om de saluförs.
Är det motsvarande 4 ingångar på en enspolig så bytet är lätt?
 
Jag tror att den enklaste brytaren du hittar är en trappbrytare. Den har inte samma märkning som dimmern. De har nog 4 anslutningar, varav 3 har funktion. Men du bör definitivt förstå vad du gör om du ska byta själv.
 
Och många tillverkare har slutat tillverka enpoliga brytare utan har i dag en kombinerad trapp/enpolig tex. så har ELKO det så.
 
Trappbrytare är enpoliga. Det är en enpolig växlande brytare.
 
Dimmer med markerade anslutningar för blå och brun kabel inför byte till ny strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok, har nu en vanlig strömbrytare.

• På bilden ovan är hur Blå och Brun kabel kommer in i nuvarande dimmer som ska bytas.
• Bilden nedan: Var ska respektive Blå och Brun sladd in i nya brytaren?

Jag "tror" mig veta svaret men vill dubbelkolla.

Eluttag med öppna skruvkontakter märkta L och N för installation av Blå och Brun kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Skriv hellre vad du tror så kan andra säga om det är rätt.

Det är för övrigt dumt med blå tändtråd men jag antar att det fungerar som avsett nu?
 
Jag gissar att det finns ett schema på baksidan.
 
Är inte brytaren på din bild en kronbrytare? Finns det några bilder på baksidan? Jag gissar att brun skall in på L och blå på en av pilarna.
 
En eluttagets baksida med märkning "ELKO" och elektriska anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksidan
 
Min gissning att det var en kronbrytare var fel. Min gissning om inkoppling var rätt. Brun på L. Blå på en pil.
 
  • Gilla
Villa 1948
  • Laddar…
Den vänstra.
 
  • Gilla
Villa 1948
  • Laddar…
Tack alla för bra input. Kopplat och klart. Allt funkar som det ska
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.