Hej!

Går i tankarna att bygga eget och börjat skissa på en planritning. Detta är våningsplan 1 av 2.
Jag har helt och hållet skjutit från höften och kan inte så mycket om hur man planerar ett hus. Så till en början gör jag det för skojs skull och för att lära mig.

Vad kan bli bättre och vad är bra att ändra på? Känslan ska vara sekelskifte och jag är inget fan av öppna planlösningar. Korridoren är kanske lite slöseri av yta men jag gillar vrår och vinklar. Jag har väggat in trappan enbart för att få lite rätt uppgifter för hur många kvm hallen blir så dom väggarna ska naturligtvis bort.

Tackar ödmjukast på förhand!
Skiss på planritning för våningsplan 1 med uppmärkta rum som vardagsrum, matsal, kök och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av första våningen i ett hus med markerade rum såsom vardagsrum, matsal, kök, tvättstuga, badrum och kontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur många cm är avståndet där jag ritat ett rött streck?
Ritad planlösning med ett rött streck som markerar ett avstånd mellan matsal och badrum.
 
Vad gäller tillgänglighetsregler måste du ha ett tillgängligt sovrum på bottenvåningen, och det ska så vitt jag begriper rymma dubbelsäng.
Det blir med den här planen vardagsrummet, och matsalen blir då vardagsrum. Det är givetvis inget problem, men ska bara vara medveten om det.

Sedan skulle jag personligen inte vilja ha ett vardagsrum som är mindre än 30 kvm.
 
tommib
Trappa som börjar direkt vid ytterdörren är ett gissel. Så fort det blir blött/grusiga ute drar man runt skiten i hela huset eftersom man måste passera för för att gå mellan våningarna.

Det lilla sovrummet på fem kvm är för litet för att vara praktiskt.

Groventre i tvättstugan är att rekommendera.

Korridoren vid vardagsrummet är som du säger ett extremt slöseri med plats. Men hey, det är ditt hus. Anna har också en mycket bra poäng i frågan om avståndet.

Dörren i hörnet till vardagsrummet känns helt apart. Det rummet blir en väldigt konstig återvändsgränd istället för just ett vardagsrum.

Sammanfattningsvis så har du ritat en väldigt opraktisk planlösning. Även om du gillar sekelskifte så tror jag du kommer tröttna.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
tommib
Jag hade nog försökt mer så här, om det är den centralt placerade matsalen du är ute efter.

Snabb skiss av husplanlösning med centralt placerad matsal, kök, trappa och utrymme för gäst-wc eller garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snabb postitskiss.... Den är inte färdig på vänstersidan men där kan man fördela utrymmet lite efter behov. Som Anna säger så måste man ha ett tillgängligt sovrum på markplan. Detta kan lösas antingen mot framsidan eller baksidan av huset.

Notera trappan som inte startar i hallen. Detta ger dessutom möjlighet att ha en liten gäst-wc eller garderob under den i hallen. Köket ger plats åt både tillredningsdel och matplats, antingen mot framsidan eller i mitten.
 
Gammelnörden
Om du vill ha sekelskifteskänsla gör du helt rätt i att hålla dig till en sexdelad planlösning. Om jag var som du skulle jag titta på och ta inspiration av befintliga planlösningar från sekelskifteshus från t ex Hemnet eller Löfvenskiolds Lantmannabyggnader 1890-94 eller kanske snegla på http://adelrum.se. De ska visst ha en huskatalog med sekelskifteshus som dom bygger.
Bifogar inspiration i form av planlösningar från ett flyttat timmerhus anno 1896 med modernisering i form av badrum och tvättstuga. Samt en från Lantmannabyggnader...
Arkitektritning med planlösning för ett sekelskifteshus inklusive rumsmått och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritad planlösning av ett sekelskifteshus med sex rum, allrum, veranda, badrum och klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ritning av sekelskifteshus med sexdelad planlösning, inkluderar rum och moderniserat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Här är ett gammalt Hemnet-exempel, som visats på Byggahus också tror jag (som man kan modifiera) med lite mer vinklar och vrår:
Gammal vacker villa med gult träfasad, vita fönster och intrikata detaljer, omgivet av blommande magnoliaträd och häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat gult trähus från 1890-talet med gröna plåttak, vinklade tak och en blommande trädbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bottenvåningsplan av ett hus med flera rum, inklusive vardagsrum, kök, matsal och bibliotek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett hus med flera rum, badrum, bastu och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden
Hittade en planlösning med stor matsal i anslutning till köket;
Sekelskiftesvilla med stor matsal, sannolikt inspirerande för husprojekt med sekelskifteskänsla, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt sekelskifteshus med stor veranda och svart tak, omgivet av grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planlösning av ett hus med stor matsal anslutande till köket, markerade kakelugnar och flera rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en planlösning för ett hus med stor matsal nära köket och flera sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anledningen till varför jag lägger upp en massa befintliga planlösningar, är för att du ska förstå att det finns massor av inspiration och "nästan färdiga" lösningar, istället för att uppfinna hjulet på nytt när du som du själv säger "helt och hållet skjutit från höften och kan inte så mycket om hur man planerar ett hus". Speciellt om du vill ha den där sekelskifteskänslan... En bra arkitekt, förslagsvis medlem i FIBOR är ju en bra början också i ett husprojekt med sekelskiftesambitioner. Fast allra först måste ni ju veta förutsättningarna på tomten, väderstreck, utsikt och byggregler mm...
http://www.fibor.org/medlem_komp.html ds.
 
Redigerat:
Anna_H Anna_H skrev:
Hur många cm är avståndet där jag ritat ett rött streck?
[bild]
70 cm. Har det både med tillgänglighet och brand att göra? Vart kan man läsa om sådana regler?

Anna_H Anna_H skrev:
Vad gäller tillgänglighetsregler måste du ha ett tillgängligt sovrum på bottenvåningen, och det ska så vitt jag begriper rymma dubbelsäng.
Det blir med den här planen vardagsrummet, och matsalen blir då vardagsrum. Det är givetvis inget problem, men ska bara vara medveten om det.

Sedan skulle jag personligen inte vilja ha ett vardagsrum som är mindre än 30 kvm.
Ne, ytan känns eventuellt lite för lite för de önskemål jag har så kanske får tänka om vad gäller husets yta.

tommib tommib skrev:
Trappa som börjar direkt vid ytterdörren är ett gissel. Så fort det blir blött/grusiga ute drar man runt skiten i hela huset eftersom man måste passera för för att gå mellan våningarna.

Det lilla sovrummet på fem kvm är för litet för att vara praktiskt.

Groventre i tvättstugan är att rekommendera.

Korridoren vid vardagsrummet är som du säger ett extremt slöseri med plats. Men hey, det är ditt hus. Anna har också en mycket bra poäng i frågan om avståndet.

Dörren i hörnet till vardagsrummet känns helt apart. Det rummet blir en väldigt konstig återvändsgränd istället för just ett vardagsrum.

Sammanfattningsvis så har du ritat en väldigt opraktisk planlösning. Även om du gillar sekelskifte så tror jag du kommer tröttna.
Trappan börjar inte direkt till höger när man kommer in utan längre in i hallen, och där kommer inga skor eller dylikt vara. Men det kanske ändå blir tokigt.

Sovrummet är mer tänkt som ett gästrum / kontor och är inte helt genomtänkt. Ska sägas igen att det här gjorde jag på en eftermiddag och är långt långt ifrån någon verklighet. Om ens det. Men redan lärt mig en massa.

Det ena fönstret skulle vara en dörr och inte ett fönster. Så där är jag med. :)

Visste inte riktigt vart jag skulle sätta ingången till vardagsrummet. Ville ha den ur vägen för att lättare kunna möblera. Sen kanske man skulle ha en öppen ingång. Men samtidigt om barn ska kolla tv och vuxna äta kan det vara gött att stänga.

Grymt bra lösning med trappan. Sånt höjer mysfaktorn och blir även praktisk och sparar kvm.

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Hittade en planlösning med stor matsal i anslutning till köket;
[bild] [bild] [bild] [bild]
Anledningen till varför jag lägger upp en massa befintliga planlösningar, är för att du ska förstå att det finns massor av inspiration och "nästan färdiga" lösningar, istället för att uppfinna hjulet på nytt när du som du själv säger "helt och hållet skjutit från höften och kan inte så mycket om hur man planerar ett hus". Speciellt om du vill ha den där sekelskifteskänslan... En bra arkitekt, förslagsvis medlem i FIBOR är ju en bra början också i ett husprojekt med sekelskiftesambitioner. Fast allra först måste ni ju veta förutsättningarna på tomten, väderstreck, utsikt och byggregler mm...
[länk] ds.
Grymt bra feedback och tips om länkar. Tanken ligger där. Detta var mer av ett experiment. Dock är vi ute efter ett enkelt hus men med en känsla av sekelskifte. Liknande detta men större.d3e9c65c0e8c15055637fb6d32567673.jpg
Drömmen hade såklart varit något av ovanstående som du länkat till men min ekonomi har inte samma drömmar. :)
 
tommib
En öppning på 70 cm till en korridor kommer upplevas som extremt trång. Tror inte heller att det är godkänt med dagens tillgänglighetskrav som, har jag för mig, stipulerar minst M9-dörrar (dvs ett öppningsmått på 825 mm om man kan öppna dörren helt).

Ang sådant så kan du läsa BBR (Boverkets byggregler). Jag vet inte om de finns tillgängliga gratis någonstans.

Jag tror att det är väldigt mycket lättare att köpa ett befintligt hus än att försöka bygga något från början som är lite atypiskt. Om ni ändå ska bygga så skulle jag starkt rekommendera det Gammelnörden föreslår, dvs kontakt med en intresserad arkitekt. Det finns oftast anledning till att man valde de lösningar man gjorde i sekelskifteshus (och alla andra hus). Om man inte känner till detta är det stor risk att man bygger något som på pappret kanske ser ok ut men i verkligheten blir ickefunktionellt.
 
BBR kan du hitta på boverket. Googla konsoliderad BBR får du en pdf med alla kapitel samlat.
 
För att det inte ska upplevas som trångt bör öppningen vara iallafall 100 cm, gärna 120. 70 är alldeles för litet!

Vad gäller tillgänglighetskrav är det väl 90 cm som gäller för att komma igenom med rullstol. Man kan ju även tänka sig framtiden, när huset säljs, då kanske någon vill bygga bort korridoren och istället ha ett stort rum, då vill man sätta upp en dörr där. Det går inte om det är 70 cm. Plus att det givetvis blir helt omöjligt att ta sig till badrummet i rullstol.
 
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
För att det inte ska upplevas som trångt bör öppningen vara iallafall 100 cm, gärna 120. 70 är alldeles för litet!

Vad gäller tillgänglighetskrav är det väl 90 cm som gäller för att komma igenom med rullstol. Man kan ju även tänka sig framtiden, när huset säljs, då kanske någon vill bygga bort korridoren och istället ha ett stort rum, då vill man sätta upp en dörr där. Det går inte om det är 70 cm. Plus att det givetvis blir helt omöjligt att ta sig till badrummet i rullstol.
Vi har en öppning som är 90 cm bred, och innan vi byggde om var det en korridor som var 90 cm bred, och det tycker jag fungerar bra. I vårt fall är öppningen/korridoren en markering av att här börjar den privata delen med sov- och badrum i stället för den allmänna delen med vardagsrum och kök.

Modulmått 9 är det för tillgänglighetsanpassade dörrar så som tommib skrev.
 
Gammelnörden
Utifrån bilden skulle jag nog våga påstå att det ni är ute efter tarvar en parstuga, sekelskiftet 1800 istället för 1900. Kanske kan underlätta sökning efter inspiration?
Jag bifogar 2 planlösningar på flygelbyggnaderna till huvudbyggnaden på Linnés Hammarby (ursäkta dåligt foto) och ett lite hastigt skissat exempel på hur man kan använda rummen i den ena...
Skiss av en planlösning för flygelbyggnad till huvudbyggnaden med markerade rum och möblering, inspirerad av 1800-talsstil. Äldre, suddig planlösningsskiss för flygelbyggnad med flera rum och inredningsdetaljer. Handritad skiss av planlösningar för flygelbyggnader med rum betecknade som kök, bad, sovrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om ni inte gillar tanken på ett rejält bondkök med stort matbord i istället för matsal, kanske det jag skrivit som tvätt kan bli en större inglasad utbyggnad för matsal. Med en ryggsäck på baksidan istället, för tvätt och panna (streckat)
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har en öppning som är 90 cm bred, och innan vi byggde om var det en korridor som var 90 cm bred, och det tycker jag fungerar bra. I vårt fall är öppningen/korridoren en markering av att här börjar den privata delen med sov- och badrum i stället för den allmänna delen med vardagsrum och kök.

Modulmått 9 är det för tillgänglighetsanpassade dörrar så som tommib skrev.
Tänk på att han ritat in garderober i korridoren också...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.