fredri_k
Oj - tack för alla svar! Många intressanta aspekter.

Trappan beställdes på löpande, ej fastpris. Den skulle byggas enligt en ritning framför en entré. Jag googlade själv innan lite på hur de skulle monteras, med lim och att de skulle staplas med lite ”överlapp”. Nu struntade de i båda tipsen och fick sedan bygga om hela på ”mitt tipsade sätt”.

Bifogar bild om det är av intresse, ingen stor kostnad 700 men känns lite irriterande då de varit extremt svåra att få tag i och det är ändå vi som fått leva med en defekt trappa plus marksten som inte kunnats lägga pga trappan som måste åtgärdas innan..
 
  • Nyinstallerad grå trappa i betong framför en entré, utan överlapp mellan stegen, intill lös jord och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Hantverkaren tog på löpande räkning ett jobb att bygga en trappa till TS.


Om inte TS hindrade hantverkare att bygga upp trappan med en stabil grund eller begränsade utförandemetoden är det solklart vad som gäller.

En reklamation som ska åtgärdas helt utan kostnad för TS.


Även om TS ger förslag på åtgärd måste ju hantverkaren ta beslutet på vad som är bäst. I det här fallet är det troligt att personen var okunnig (eller att TS utelämnat information).
 
Men då är de 700 kr något som hade tillkommit på TS faktura om de limmat från början.
Så rent juridiskt anser jag att de kan ha rätt att ta ut det.
Sen kan man tycka att de som goodwill borde bjuda på limmet. Samtidigt har de åkt på ett svidande backjobb.
Var det en sten/plattläggningsfirma eller bara en "hantverkare"?
 
Jag har funderat över det där ibland. Det känns ju moraliskt och logiskt korrekt att hantverkaren skall ta även materialkostnaden om arbetet måste göras om.

Men ponera att jag köper något för 100 000. Anlitar en hantverkare för att montera, det går på en halv dag. Hantverkaren debiterar drygt 2000.

Sedan visar det sig att något blivit fel, hantverkaren har inte varit vårdslös eller klantig, bara haft lite otur. Det måste göras om. material för 100 000 är förstört.

Det känns inte helt rimligt att hantverkaren som gjort en affär på 2000 kr, skall stå risken med en skada på över 100 000. Men klart, täcks det av ansvarsförsäkringen så...
 
A
H hempularen skrev:
Jag har funderat över det där ibland. Det känns ju moraliskt och logiskt korrekt att hantverkaren skall ta även materialkostnaden om arbetet måste göras om.

Men ponera att jag köper något för 100 000. Anlitar en hantverkare för att montera, det går på en halv dag. Hantverkaren debiterar drygt 2000.

Sedan visar det sig att något blivit fel, hantverkaren har inte varit vårdslös eller klantig, bara haft lite otur. Det måste göras om. material för 100 000 är förstört.

Det känns inte helt rimligt att hantverkaren som gjort en affär på 2000 kr, skall stå risken med en skada på över 100 000. Men klart, täcks det av ansvarsförsäkringen så...

Tänk byte av bilruta.
Bilrutan kostar xxxx kronor inklusive byte men tyvärr går rutan sönder och skadar bilen som behöver renoveras för 100000kr och en ny ruta behövs.
 
De exemplen är ju inte särskilt relevanta. Men vi kan ju anta att vid trappläggningen hade stenläggaren rekommenderat att limma, vilket kostar 700 kr extra plus eventuellt extra läggningstid, och TS hade sagt att det inte behövdes.
Då hade nog TS varit glad om stenläggaren hade kommit och lagt om den och fakturerat 700 kr. Om nu stenläggaren hade gjort det.
Eller så hade stenläggaren limmat från början och fakturan varit 700 kr högre.
Slutresultatet hade varit det samma, och totalpriset det samma, precis som i det aktuella fallet.
 
K kindvall skrev:
De exemplen är ju inte särskilt relevanta. Men vi kan ju anta att vid trappläggningen hade stenläggaren rekommenderat att limma, vilket kostar 700 kr extra plus eventuellt extra läggningstid, och TS hade sagt att det inte behövdes.
Då hade nog TS varit glad om stenläggaren hade kommit och lagt om den och fakturerat 700 kr. Om nu stenläggaren hade gjort det.
Eller så hade stenläggaren limmat från början och fakturan varit 700 kr högre.
Slutresultatet hade varit det samma, och totalpriset det samma, precis som i det aktuella fallet.
Om ts säger till hantverkaren att han inte skall limma, men i efterhand ångrar sig och ber hantverkarn göra om jobbet - ja då kan du nog räkna med att tillägget inte stannar vid kostnad för lim ..
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Om ts säger till hantverkaren att han inte skall limma, men i efterhand ångrar sig och ber hantverkarn göra om jobbet...
På vilket sätt är det relevant?
 
A
Jag får nog vara benägen att ge mig.

Det vore rimligt att hantverkaren får betalt för limmet då det är en ny kostnad på ett löpande uppdrag.

Om hantverkaren istället hade lämnat ett fast pris på trappan och lösningen inte höll, då anser jag att detta är på hantverkarens bekostnad.

Givetvis skulle hantverkaren kunna skippa limmet och laga trappan X gånger till innnan TS tröttnat och då reklamerat hela jobbet.

I ren yrkesstolthet skulle jag inte fakturerat dessa 700kr då TS faktiskt lärde hantverkaren en bättre metod.
 
  • Gilla
kindvall och 3 till
  • Laddar…
Jo, jag tror också att de flesta yrkesstolta hantverkare hade bjudit på limmet. Men vi har inte fått reda på om det var en yrkesstolt hantverkare eller inte. I det här fallet står TS framgooglade kunskaper mot hantverkarens av oss okända erfarenhet.
Vad vet jag, limmar man stenarna kanske de spricker om 5 år när de inte kan röra sig? OBS, jag kan inget om stenläggning, bara ett fiktivt exempel som saknar grund i verkligheten (tror jag).
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
På vilket sätt är det relevant?
Det får du nog fråga kindcall om, för det är den posten jag citerade.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.