Hej!

Vi har en tomt där det rent estetiskt skulle passa bäst med ett avlångt hus, och vi är väldigt beslutsamma vid att vi vill ha ett 1-planshus. Vi kör dock fast lite efter att ha letat runt över hela nätet efter planlösningar. Är det någon här som byggt 1-planshus och lyckats tränga in 4st sovrum samt kök/vardagsrum i öppen planlösning? Vi vill helst undvika vinklar på huset men funderar om det är ett måste för att lyckas...

Idén med att ha ett avlångt hus kommer ifrån att vi vill att det från utsidan ska likna en lada litegrann.

Tacksam för alla tips som kan ges!
 
Spontant känns det som att sovrummen skulle vara två st i varje gavel och sedan i husets mitt är gemmensamma ytor, badrum, tvättstuga och kök.
 
Har ni kollat Eksjö prio 143 (tidigare prio 2)? Det har tre sovrum I ena gaveln, master och tvätt i andra samt vrum och kök i mitten.
 
Nära men inte ända fram :)
Vi har ett enplanshus, som vi byggde år 2010, med öppen planlösning och tre sovrum.
Det skulle lätt kunna förlängas med 3 meter för två sovrum till.
Nu 108 kvm boa, med förlängning skulle det bli ca 131 kvm.
Byggytan är 14,7 x 8,4 m.

Huset är pyggt med 38° takvinkel så ovanpå bostadsvåningen har vi en rejäl förrådsvind
(där vi även har inrett ett enkelt gästrum). Utvändig trappa till vinden.

Säg till om du vill se planlösningen!
 
M M Larsson skrev:
Har ni kollat Eksjö prio 143 (tidigare prio 2)? Det har tre sovrum I ena gaveln, master och tvätt i andra samt vrum och kök i mitten.
Hej! Ja jag har faktiskt tittat på detta och gillar det till stor del. Det ligger under favoritlistan tills vidare. Vi är i princip på jakt efter en planskiss som känns så nära 100% som möjligt för att sedan börja modifiera, då vi ska bygga i lösvirke. Önskemålet är att slippa köksbord i köket, ha en köksö och istället placera matbordet i vardagarumsdelen - som på bilden.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nära men inte ända fram :)
Vi har ett enplanshus, som vi byggde år 2010, med öppen planlösning och tre sovrum.
Det skulle lätt kunna förlängas med 3 meter för två sovrum till.
Nu 108 kvm boa, med förlängning skulle det bli ca 131 kvm.
Byggytan är 14,7 x 8,4 m.

Huset är pyggt med 38° takvinkel så ovanpå bostadsvåningen har vi en rejäl förrådsvind
(där vi även har inrett ett enkelt gästrum). Utvändig trappa till vinden.

Säg till om du vill se planlösningen!
Jag ser gärna planlösningen!
Kanske inte så dumt att tänka förråd av vindsdelen. Vi flyttar från 2-plansvilla med 80m2 uthus i 2 plan. Man har ju lite prylar på lager.....
 
Plan bottenvåning:
Arkitektritning av en bottenvåning med flera rum och möbler inför en tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plan vind:
Arkitektritning av ett hus i sektion med bottenvåning och vind samt en utvändig trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sektion:
Sektion A-A av ett hus med måttangivelser, visande bottenvåning och oventilerad vind med utetrapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag tänkte att om man lägger till 3 meter åt vänster så får man två sovrum om drygt 10 kvm till.
Men om man är rädd far att ha sovrummen ihop för att man stör varandra så kanske det inte blir så bra.
Ja, du ser utetrappen upp till vinden. Vinden är en s.k. klimatvind, oventilerad med isolering ovanpå råsponten,
så där är alltid hyfsat varmt och torrt.

Det hela är "designat" av mig med hjälp av svågern, som byggnadsingenjör/arkitekt, och har gjort ritningarna.
Och sedan är det byggt i lösvirke av en liten byggfirma.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det är inga problem. Jag gick på en visning för ett rakt hus på 125kvm med fyra sovrum. Det går, men du får inte med klk, allrum och rummen blir ju små.

150kvm klarar det utan problem.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Plan bottenvåning:
[bild]

Plan vind:
[bild]

Sektion:
[bild]

Så jag tänkte att om man lägger till 3 meter åt vänster så får man två sovrum om drygt 10 kvm till.
Men om man är rädd far att ha sovrummen ihop för att man stör varandra så kanske det inte blir så bra.
Ja, du ser utetrappen upp till vinden. Vinden är en s.k. klimatvind, oventilerad med isolering ovanpå råsponten,
så där är alltid hyfsat varmt och torrt.

Det hela är "designat" av mig med hjälp av svågern, som byggnadsingenjör/arkitekt, och har gjort ritningarna.
Och sedan är det byggt i lösvirke av en liten byggfirma.
Ursäkta sent svar. Husförsäljning, visning, bank osv. Det blev mycket nu.
Jag gillar er planlösning riktigt mycket faktiskt. Även idén att nyttja vinden med en dörr/lucka utvändigt. Vi är inne på att ha ”master bedroom” lite avskilt från övriga sovrum. Har tittat en del på Fiskarheden Tidlös01, lite omritat. Det kanske blir en mix av ditt och FH:s. Vi börjar planeringen på allvar i höst när detta hus är sålt och vi kan bosätta oss i ett tillfälligt boende (vi har lyckats hyra ett hus billigt)
 
M maximm skrev:
Det är inga problem. Jag gick på en visning för ett rakt hus på 125kvm med fyra sovrum. Det går, men du får inte med klk, allrum och rummen blir ju små.

150kvm klarar det utan problem.
Ok! Som du säger så vill man ju inte göra avkall på klk osv. Tanken för att slippa en 190m2+ platta är att inte ha enorma sovrum och hallar. Hoppas vi tänker rätt och inte ångrar oss. Det som ska vara (kännas) stort är allrum och kök som även får ryggåstak.
 
Gammelnörden
Intressanta hus har åtminstone två planlösningar som kanske kan vara intressanta? Den ena har en byggarea på ca 150 kvm men om ni menar 150 kvm boarea kan ju huset sträckas ut i båda ändarna och göra sovrum och kök/vardagsrum lite större.
En enfamiljsvilla med en våning omgiven av tallar med utsikt över en sjö i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk ritning av övre plan i ett hus med sovrum, allrum, vardagsrum, matsal och WC/dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://intressantahus.se/bashus/c1131/
 
Gammelnörden
Det här huset har en byggarea på 137 kvm men bara tre sovrum, men som innan går det det ju förlänga huset och få in ett till sovrum jämte det två andra.
Enplanshus på 137 kvm med mörk fasad omgiven av en gräsmatta och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av enplanshus med tre sovrum, kök, matsal, vardagsrum, och möjlighet till utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://intressantahus.se/bashus/c1120/
 
N niklasp85 skrev:
Vi börjar planeringen på allvar i höst när detta hus är sålt och vi kan bosätta oss i ett tillfälligt boende (vi har lyckats hyra ett hus billigt)
Skönt att inte behöva känna tidspress när man skall bygga.
Vi bodde ett halvår i ett fritidshus när vi byggde, men barnen var utflugna då,
vilket gör allt mycket enklare.

Lycka till med husritandet och bygget!
 
Gammelnörden
Den här huset har entrén på kortsidan av huset. Boyta på 142 kvm och byggarea på 160,2 kvm.
Ritning av enplanshus med entré på kortsidan, fyra sovrum, vardagsrum, kök och dubbla badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://intressantahus.se/bashus/c1142/
 
  • Gilla
Johan Fraxinus
  • Laddar…
Hej,

Låter som ni är ute efter något som vi redan byggt;) jag .bif en bild av vår planlösning som säkert kan ändras lite för att hamna närmare 150m2 boa!

Vi stormtrivs i huset och har bott här i 7-8mån nu, vi har mark och attefallshuset kvar att färdigställa!
 
  • Arkitektritning av en enfamiljshus planlösning med mått och carport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.