Längst in i mitt asfalterade garage tänkte jag bygga ett hobbyrum på ca 3x3,5m. Det är bara vanligt grus under asfalten som enkelt kan spettas bort. Planen är att bygga en avskiljande vägg och gjuta ett enkelt isolerat golv.

Tänk cellplast 5cm och en kaka med betong. Räcker 5cm betong med armering i?

Det bör man väl kunna blanda själv om man hur en blandare?
 
Varför betong?
Tycker att det vore enklare med lite spikreglar med cellplast emellan, och sedan ett enkelt, rustikt trägolv.
Snyggt, och bekvämt att stå och gå på.
Men det beror väl kanske också på vad du har för hobby...
 
Slipning av eggverktyg i alla dess former, verktygsrenovering, lite småpyssel med tändstål mm.

Tänker mig att det finns risk för fukt underifrån om man kör träreglar? Skvätter även en del vatten från kylningen när man slipar. Händer att man slår ut en burk vatten också.

Har en bandslip 2000x50mm, polermaskin, Tormek, pelarborr, tallriksslip. Men allt är ju balanserat så det vibrerar inte jättemycket.
 
Jag låter någon med koll svara på tjockleken, men spontant känns det tunt. Jag hade nog gjutit 10cm. Kan du inte gräva ur lite - vad är under?

Till gjutning - 1 m2 1 dm ner ger 100 liter, eller 1 kbm betong till 10m2. Jag rekommenderar att du hyr en tvångsblandare, 80 eller 100l. Otroligt smidiga att ha att göra med, och snabba (5min). Köp gjutgrus så har du sand/grus redan blandat.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
7 cm är väl någon sorts minimimått med traditionell armering. Särskilt som du tänker blanda betongen själv. Det lönar sig att hyra utrustning, både tombola och vibrator.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Det kommer inte vara några tyngder eller särskilda påfrestningar på golvet. Rummet blir 12-15kvm och används som en teknisk liten verkstad :)

Men 7cm är ett konkret svar jag tackar för :)
 
elpaco elpaco skrev:
Jag låter någon med koll svara på tjockleken, men spontant känns det tunt. Jag hade nog gjutit 10cm. Kan du inte gräva ur lite - vad är under?

Till gjutning - 1 m2 1 dm ner ger 100 liter, eller 1 kbm betong till 10m2. Jag rekommenderar att du hyr en tvångsblandare, 80 eller 100l. Otroligt smidiga att ha att göra med, och snabba (5min). Köp gjutgrus så har du sand/grus redan blandat.
Jäkligt bra tips att hyra bruksblandare. Typ 900 kr med moms på två dagar kommer att underlätta en hel del. Snudd på att man blir sugen på att göra om källaren också :crysmile:
 
Jag hade varit mer sugen att hälla på ett par cm flytspackel ovanpå asfalten, vad skulle kunna gå fel? ett par finare sprickor hade jag kunnat leva med i ett hobbyrum.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag hade varit mer sugen att hälla på ett par cm flytspackel ovanpå asfalten, vad skulle kunna gå fel? ett par finare sprickor hade jag kunnat leva med i ett hobbyrum.
Asfalten slutar 1,3m ifrån väggen där rummet ska byggas :sweat:
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.