Hoppas att någon kommit längre i funderingarna och/eller åtgärder.

Problemet: Då och då så blir det svarta "oljiga" prickar på plastburkar och liknande som körs i diskmaskinen, även på maskinens egna plastdelar (armar, plastdetaljer till korgarna) så blir det svarta prickar. Dessa försvinner vanligen inte vid nästa disk, utan måste tar bort för hand, då man "gnuggar ut dem".

Har sökt på detta, och hittat en tråd om det på familjeliv, ser ut att vara en hel del fler som har samma problem men ingen som fått någon ordning på det.

Diskmaskinen är en electrolux/husqvarna med ganska många år på nacken, skulle gissa på ca 15. Den funkar utmärkt i övrigt, och är integrerad så jag är inte sugen på att byta den i onödan.

Vattnet är kommunalt med låga värden inom de mesta, sitter på samma system som en förskola så det kollas ofta.

Hade funderingar om det kunde vara sot-rester från grillande som gav detta, men då det varit grillförbud ett bra tag och problemet fortfarande uppkommer så bör det ej vara orsaken.

Hoppas någon mer som ogillar att slänga fungerande vitvaror har löst detta problem.. :)
 
A
Det är gummislangar och tätningar som börjar lösas upp
Nästa steg är en rejäl vattenläcka
Full normalt på diskar tillverkade i polen
 
electroluxaren skrev:
Det är gummislangar och tätningar som börjar lösas upp
Nästa steg är en rejäl vattenläcka
Full normalt på diskar tillverkade i polen
Haft detta problem i ca 2 år, så vattenläckan tar isf tid på sig.
Hur kan gummit gå över i en oljig konsistens? Torkat gummi borde väl ge smulor, inte oljig/fet konsistens. Och vad för slang i maskinen är av gummi? Tätningslisten mot luckan är ju av gummi men den verkar intakt, håller maskinen tät.

Det är en Husqvarna Kardinal 6210. Hittar inte vart den är tillverkad, eller hur gammal den kan vara.

Se bild på "prickar" Detaljbild av en diskmaskins tätningslist med oljig substans och prickar runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Öppna botten så ser du de slangar som är kletiga och nästan upplösta
Kolla även tätningen runt termosensorn
 
electroluxaren skrev:
Öppna botten så ser du de slangar som är kletiga och nästan upplösta
Kolla även tätningen runt termosensorn

Öppna botten? Menar du att ta ut maskinen och öppna den underifrån? Och vart termostatsensorn sitter har jag inte en aning om.

Hade gärna bytt de slangar som är dåliga, då maskinen diskar bra, är förhållandevis tyst och tydligen har fungerat fint i snart 20 år med runt en disk per dag de sista 10 åren. Köp av nya vitvaror innebär ofta massa extra fläktar som för massa oväsen för sig så jag föredrar lite äldre grejer. Läste någonstans att Bosch nya maskiner låter mycket pga av någon fläkt som går för att torka disken fortare.
 
A
J johan_paz skrev:
Öppna botten? Menar du att ta ut maskinen och öppna den underifrån? Och vart termostatsensorn sitter har jag inte en aning om.

Hade gärna bytt de slangar som är dåliga, då maskinen diskar bra, är förhållandevis tyst och tydligen har fungerat fint i snart 20 år med runt en disk per dag de sista 10 åren. Köp av nya vitvaror innebär ofta massa extra fläktar som för massa oväsen för sig så jag föredrar lite äldre grejer. Läste någonstans att Bosch nya maskiner låter mycket pga av någon fläkt som går för att torka disken fortare.
Ja det är rätt tänk
Att byta gummina är ingen stor grej
Och ja du måste ta fram maskinen och klä av den
Sidor
Front sockel
Och botten
Termostaten ser du innanför socklen, sitter i brunnen från utsidan i framkant

Man måste inte köpa en bosch med zeolittorkning.
 
electroluxaren skrev:
Ja det är rätt tänk
Att byta gummina är ingen stor grej
Och ja du måste ta fram maskinen och klä av den
Sidor
Front sockel
Och botten
Termostaten ser du innanför socklen, sitter i brunnen från utsidan i framkant

Man måste inte köpa en bosch med zeolittorkning.
Funderar på om familjen står ut med ett kök som är verkstad i några dagar, om man inte vet dimensionen på gummislangen innan och kan köpa den som metervara.

Vad kan man köpa för maskin idag som håller i ca 20 år till?
 
A
Finns ingen metervara alla slangar är formpressade och några är av y-typ
5 olika slangar och en tätning klarar du dig med.
Kolla övre diskkorgens anslutning till vattnet bakåt
Där finns två tätningar som bruka lösas upp och då läcker det heller inte
 
electroluxaren skrev:
Finns ingen metervara alla slangar är formpressade och några är av y-typ
5 olika slangar och en tätning klarar du dig med.
Kolla övre diskkorgens anslutning till vattnet bakåt
Där finns två tätningar som bruka lösas upp och då läcker det heller inte
lite snabbt kollande på el-lux hemsida säger att det kommer kosta motsvarande en ny maskin att byta alla slangar.. kanske inte helt men inte långt ifrån. stigröresenheten går ju på drygt 1200..

så en ny 20 års maskin, är det miele som gäller?
 
A
Har du tur klarar du dig utan stigrör, men det är samtidigt det vanligaste felet.
En ny 20-års maskin?
Det finns inte!
Räkna med 5år + - 2år
Eventuellt kan en tyskbygd miele hålla så länge men de startar väl på priser runt 25 tkr. De tjeckisktbygda är långt ifrån samma kvalitet men koster bara runt 10tkr

Men kolla vilka gummin du behöver byta först.
 
electroluxaren skrev:
Har du tur klarar du dig utan stigrör, men det är samtidigt det vanligaste felet.
En ny 20-års maskin?
Det finns inte!
Räkna med 5år + - 2år
Eventuellt kan en tyskbygd miele hålla så länge men de startar väl på priser runt 25 tkr. De tjeckisktbygda är långt ifrån samma kvalitet men koster bara runt 10tkr

Men kolla vilka gummin du behöver byta först.
Kollade lite fort nu, packningen på övre spolröret (under övre korgen) är fin och frisk. Det är även den i bakkanten av maskinen som tätar mot övre spolröret. MEN, när jag drar fingret mot den bakre packningen (våt packning) så blir det lite svart på fingret. Även samma inne i tätningslisten mot luckan, dvs inte det som går mot luckan utan inne i packningen. Denna är även lite klibbig i en maskin som diskat klart för ca en timme sedan.

Hur kan min e-lux/hva kunnat hålla så här länge då? Ren tur eller bättre kvalitet förr? Jag har dock reparerat den för ca 3-4 år sedan, strömspik vid blixtnedslag förstörde en ledare på kretskortet, men detta reparerades med liten kopparfläta och lödtenn.
 
A
Det är nog en kombination av tur och att det var bättre förr.
 
R
electroluxaren skrev:
Det är nog en kombination av tur och att det var bättre förr.
Förr visste man inte hur man skulle konstruera så att prylarna bara håller 5 år.
 
  • Gilla
245 Lux och 7 till
  • Laddar…
J johan_paz skrev:
Söker man på nummret för stigrörsenhet, 4055006045, så hittar man hela enheter med värmare och allt. Yrörs-slangen där är förvillande lik den för betydligt mindre pengar som enligt eletrolux sida ej ska passa på min maskin.

[länk]

och

[länk]

är det troligt att de har olika y-slangar?
Har du knackat in ditt PNC-nummer på Electrolux hemsida för att få fram aktuella reservdelar till din maskin? Finns ju flera y-slangar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.