Hej,

Vi planerar att göra om framsidan på huset. Den gamla altanen ska rivas och en ny något djupare kommer att byggas. Den gamla rabatten som omringat gamla altanen ska bort. En stödmur har hållit jorden på plats, den har tagit bort nästan helt. Det som är kvar är muren intill entétrappan.

Jag blir inte riktigt klok på hur man ska få till en schysst helhet med både trappa, altan, inklädnad på altanen samt hur man löser marknivåerna på ett bra sätt utan att det ser konstigt ut.

Lägger upp några bilder (ursäkta mitt kladd) som visar hur det ser ut idag samt ungefärligt tänk med nya altanen.

Tacksam tips och råd på hur man ska få det hela snyggt..
 
  • Altan och stödmur framför hus, delvis demonterad rabatt, trappa och entré i förändringsfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis riven stödmur framför vit husfasad med gammal altan och en bar trädstam, omringad av jord och sparsam vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Framsida av hus med skisserad ny altan, borttagning av rabatt och stödmur nära entrétrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte exakt dina förutsättningar eller hur mycket markjobb du tänkt dig eller storlek på altanen som är ett måste/önskemål.

I mina ögon vinner du på att hålla det enkelt med raka injer. Min första tanke är att bredda trappen vid garaget så den linjerar med husknuten. Sedan flytta trappsteget från altanen mot husknuten och låta altanen gå rakt ut mot slänten. Inga vinklar på altanen alltså.
Just slänten skulle jag bara snygga till alt plantera en häck som döljer den.
Ett andra alt är att låt muren som är mot garaget löpa även på framsidan och terrasera i två nivåer

En enkel skiss över hur jag ser mig det hela...

Enkel skiss av altanprojekt med bred trappa och altan utan vinklar ut mot en slänt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Luc Reiner och 7 till
  • Laddar…
Jag håller med Mazen, rakare linjer. Helst skulle huvudtrappan flyttas närmare gatan, så det blir mindre trångt vid hushörnet. Se bif skiss. Det kanske för med sig för många andra ändringar?
Skiss med röda linjer som visar ett förslag på att räta ut och flytta trappan närmare gatan vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite så tänkte jag först åxå, men dörren till garaget blir då tvungen att flyttas på och det är frågan till TS om det är möjligt. Men det skulle onekligen göra mindre det trångt vid knuten och även möjligt att bredda trappen till altanen.
 
Mazen Mazen skrev:
Vet inte exakt dina förutsättningar eller hur mycket markjobb du tänkt dig eller storlek på altanen som är ett måste/önskemål.

I mina ögon vinner du på att hålla det enkelt med raka injer. Min första tanke är att bredda trappen vid garaget så den linjerar med husknuten. Sedan flytta trappsteget från altanen mot husknuten och låta altanen gå rakt ut mot slänten. Inga vinklar på altanen alltså.
Just slänten skulle jag bara snygga till alt plantera en häck som döljer den.
Ett andra alt är att låt muren som är mot garaget löpa även på framsidan och terrasera i två nivåer

En enkel skiss över hur jag ser mig det hela...

[bild]
inget konkret att tillägga, men wow vilken skiss! Hade jag varit ts hade jag börjat gräva direkt! Du får skissa på min omöjliga altan och tomt vilken dag som helst! Grymt imponerad!
 
  • Gilla
vik_tor och 1 till
  • Laddar…
Ja, visst uppstår det en del andra problem. Jag ser det mest som ett exempel på "lateralt tänkande". Att förflytta problemen i sidled.
 
L Lane skrev:
inget konkret att tillägga, men wow vilken skiss! Hade jag varit ts hade jag börjat gräva direkt! Du får skissa på min omöjliga altan och tomt vilken dag som helst! Grymt imponerad!
Tackar, ibland får man bara en bra känsla över god kopp kaffe :)

Du får gärna lägga upp några foton på din "omöjliga" altan och speca lite vad du vill få till med den så kan jag självklart skissa lite.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja, visst uppstår det en del andra problem. Jag ser det mest som ett exempel på "lateralt tänkande". Att förflytta problemen i sidled.
Så är det väl alltid. Frågan är som bäst när man kommer ta tag i det numer flyttade problemet.

Angående dörren så är den kanske inget problem, men det får TS svara på.
 
Min avsikt var att inspirera TS till att tänka lite annorlunda. Men det kanske inte gick fram.
 
J justusandersson skrev:
Min avsikt var att inspirera TS till att tänka lite annorlunda. Men det kanske inte gick fram.
Det gick absolut fram.
 
Mazen Mazen skrev:
Vet inte exakt dina förutsättningar eller hur mycket markjobb du tänkt dig eller storlek på altanen som är ett måste/önskemål.

I mina ögon vinner du på att hålla det enkelt med raka injer. Min första tanke är att bredda trappen vid garaget så den linjerar med husknuten. Sedan flytta trappsteget från altanen mot husknuten och låta altanen gå rakt ut mot slänten. Inga vinklar på altanen alltså.
Just slänten skulle jag bara snygga till alt plantera en häck som döljer den.
Ett andra alt är att låt muren som är mot garaget löpa även på framsidan och terrasera i två nivåer

En enkel skiss över hur jag ser mig det hela...

[bild]

Wow, vi blev lite rörda här både jag och frugan när vi såg din fina skiss. Och så klockrent. Blev behagligt för ögat att se dessa raka och rena linjer. Jag tror vi kommer att försöka verkställa det där exemplet rakt av.

Alternativet att flytta trappan i liv med framkanten på garaget skulle också vara en bra lösning och öppna upp för en massa möjligheter som ni säger. Däremot är jag inte lika säker på om jag orkar ta mig an ett sånt projekt i dagsläget, men tack ändå.

Kul att se sånt här engagemang för vårt lilla kedjehus entré :) Får försöka uppdatera er så snart det börjar hända grejer!

En ny bredare trappa förresten, jag tänker att man bygga den (och även stödmuren på sidan) i sån "Byasten". Vad säger ni proffs om det? Jag känner mig lite osäker på hur det skulle smälta in rent stilmässigt..
 
Redigerat:
  • Gilla
SandraPeter och 1 till
  • Laddar…
Trapp och stödmur i Bya sten kommer bli bra, ger en kontrast i struktur och material mot det mjuka med växter och trät i altanen.

Fundera även på om ni inte ska lägga Bya på den bef plattgången för att få en helhet, om ni inte hittar en nyans som passar med dom gamla plattorna

En fris runt rabatten vid stödmuren i samma sten kommer åxå bidra till en fin helhet och snyggt avslut mot altanen.

Spontant skulle jag gå på den nya Bya med mindre tumling och då välja nyans ljusgrå och samtidigt byta bef plattor mot den. Lycka till!
 
Har nu några månader kommit en bit på väg. Inte helt bra bild men visar i alla fall entrén någorlunda. Tanken är att, likt skissen så snällt fick, fortsätta och göra en ny trappa ca 2 meter bred (till kantstenen på gräset) och ta bort den snedställda muren helt. Det blir då kvar en rabattkant ”innan” altanen börjar. Det jag funderar över är nivåskillnaderna som blir, eller hur de ska hanteras. Jag tänkte inte göra nån ny mur utan försöka köra kantsten i marknivå ända fram till trappan börjar, sen ”slänta ut” mot altansida och plattgången upptill.. är osäker på vad som blir bäst och vad som håller massorna på plats.. kom gärna med synpunkter :)

Husfasad med vitmålad entré och en nybyggd trappa i trä som leder upp till en altan, gräsmatta och kantsten syns framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Luc Reiner och 5 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat. Det blir hur fint som helst..
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Ett hus i skymningen med tända lampor inuti, trädäck framför och en bil parkerad till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Å en till :)
 
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.