P Pontstone skrev:
[länk]
Ja jag börjar själv överväga och måla med linolja. Men mina två övriga bekanta står kvar vid sitt beslut att vi ska måla med täcklasyr. Om vi då säger att vi skulle måla fasaden med täcklasyr. Sedan går det ca 8 år och jag behöver måla om huset igen, kan jag då måla om med linoljefärg och kan det då hålla i 25-30 år om jag följer alla råd och tips?
 
Viken89 Viken89 skrev:
Ja jag börjar själv överväga och måla med linolja. Men mina två övriga bekanta står kvar vid sitt beslut att vi ska måla med täcklasyr. Om vi då säger att vi skulle måla fasaden med täcklasyr. Sedan går det ca 8 år och jag behöver måla om huset igen, kan jag då måla om med linoljefärg och kan det då hålla i 25-30 år om jag följer alla råd och tips?
Om du målar med linoljelasyr så är det inga problem ;). Lasyr är färg med mindre färgpigment i så att underlaget "lyser" igenom mer.

Jag kanske svär i kyrkan nu, men min erfarenhet är att byggnadsmålare och färghandlare går genom eld och brinnande svavel för att lyfta fram de produkter som de själva kan något om, använder och säljer, och kanske har högst marginal på. De flesta som jag har träffat har sågat linoljefärgen, men när man börjar fråga varför då har de inte en susning.

Men som sagt, bilda dig en egen uppfattning, läs på, provmåla, besök slott som har målats med linoljefärg.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Måleribranschen kommer aldrig att vurma för linoljefärg. Ska ju gärna vara ett par dagar torktid mellan strykningarna och yrkesmålare skulle behöva köra flera jobb parallellt för att hålla igång. Med moderna färgsystem kan man ju typ efter lunchen måla en ny vända där man började på morgonen. Själv hör jag till de linoljefrälsta.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Måleribranschen kommer aldrig att vurma för linoljefärg. Ska ju gärna vara ett par dagar torktid mellan strykningarna och yrkesmålare skulle behöva köra flera jobb parallellt för att hålla igång. Med moderna färgsystem kan man ju typ efter lunchen måla en ny vända där man började på morgonen. Själv hör jag till de linoljefrälsta.
Det är nog det som är stötestenen för yrkesmålarna. Fortfortfort, å vad jobbigt att behöva planera sin tid ;)
 
P Pontstone skrev:
Det är nog det som är stötestenen för yrkesmålarna. Fortfortfort, å vad jobbigt att behöva planera sin tid ;)
Måste ändå säga att jag har viss förståelse, det skulle bli mycket pusslande under utesäsongen. Och att man måste komma tillbaka på nytt och måla om lite tidigare är inte ett så stort problem heller ;)
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Måste ändå säga att jag har viss förståelse, det skulle bli mycket pusslande under utesäsongen. Och att man måste komma tillbaka på nytt och måla om lite tidigare är inte ett så stort problem heller ;)
Tja, kunde de förr så kan de väl nu?
Så klart vill målaren komma på besök ofta ;)
 
Lite inspiration. Ett ödehus som någon har förbarmat sig över och börjat måla med linoljefärg. Halvmålat ödehus med linoljefärg, ena sidan i grått trä och den andra i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BiFuel och 3 till
  • Laddar…
P Pontstone skrev:
[länk]
Forumet blir trevligare om du sammanfattar vad du vill mena med den länk du postar. Eller vill du att vi skall läsa hela sidan?
 
Viken89 Viken89 skrev:
Hejsan

Mina föräldrar börjar bli lite äldre och om några år behöver jag till viss del ta över ansvaret att sköta om stugan. Så jag tänkte att det va en bra idé att skaffa en användare här.

Vår stuga blev färdigbyggd denna sommar 2018. Den är inte målad. Vi hade planerat och boka någon som kunde måla huset men nu är det fullbokat och kostnaderna ser ut att ligga över 100.000kr så vi behöver nog göra jobbet själva. Huset har två våningar och vi kommer ha tillgång till ställningar så vi kan utföra jobbet.

Nu till min fråga... Är det lämpligt att måla ett nybyggt hus i Augusti? Just nu är det bara nakna bräder utan målarfärg. Går det att vänta tills nästa sommar eller orsakar detta mycket jobb och problem? Stugan befinner sig i mellersta delen av Sverige.

Om ni kan tipsa om någon bok eller artikel som är matnyttig om hur man målar hus så är jag mycket tacksam om ni vill dela med er av detta.

Ursäkta om jag inte hunnit kolla upp mer info men börjar bli lite stressad. Min semester börjar nu på fredag så jag kommer ha mycket tid till detta. Huset kommer bli skogsgrönt om ni vill veta.

Tack på förhand
Nu har jag inte läst tråden men är vädret lämpligt så måla på.
 
elpaco elpaco skrev:
Forumet blir trevligare om du sammanfattar vad du vill mena med den länk du postar. Eller vill du att vi skall läsa hela sidan?
Så gärna :). Syftet med länken är att ge TS och alla andra en källa till mer information om linoljefärg. Jag har själv goda erfarenheter av Enetorpets byggnadsvård och deras produkter. Men som sagt, läs på i ämnet och bilda eder en egen uppfattning!
 
Om det ska målas, titta gärna på Gnestapenseln.
Dyra penslar men mycket bra. :)
 
0 0rbitt skrev:
Tipsar om biltema som (tillsammans med en lågprisbutik till) fick bäst i test i folksams färgtest .
Jag hoppas du skämtar? Jag har ett altanstaket målat med Biltemas "vinnarfärg". Efter ett år är den matt och tråkig, då den inte håller glansen längre än så. En Demi Deckmålad fasad målad 2012 är lika blank som när den målades då. Vinna en sådan test är knappast något som jag litar på.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Pay peanuts get monkeys.
 
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
Behöver man grundfärg om man målar med täcklasyr på ohyvlad gran?
 
Viken89 Viken89 skrev:
Behöver man grundfärg om man målar med täcklasyr på ohyvlad gran?
Grunda med fördel med kokt kallpressad linolja och låt torka 1-2 dygn innan målning.
Boställets Lin i Hög nära Kävlinge tar cirka 1100:- för 25 liter som exempel. Finns mindre och större pack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.