Hur ofta är ofta?
 
Vi började måla vårt nybyggda hus i onsdags och blev klara idag. Klart att det går att måla nu!
 
Byurn Byurn skrev:
Vi började måla vårt nybyggda hus i onsdags och blev klara idag. Klart att det går att måla nu!
Då har du ett litet hus eller bara målat sista lagret täckfärg. Ett annat alternativ är att ni va 10 pers som målade.
 
N Noseone skrev:
Då har du ett litet hus eller bara målat sista lagret täckfärg. Ett annat alternativ är att ni va 10 pers som målade.
2 våningar, 2 lager täckfärg. 8 burkar täckfärg och 2 burkar vitt. 90 liter färg med andra ord. En får bita i lite. Sen har vi haft en del hjälp.
 
P Pontstone skrev:
Hur ofta är ofta?
Oftare än med akrylat då linoljefärg både mattas ned och kritar efter 3-5 år...
 
S SpackelFredrik skrev:
Oftare än med akrylat då linoljefärg både mattas ned och kritar efter 3-5 år...
Fast akrylat är väl bara en fossil plastemulsion i vatten som lägger sig som ett skikt på ytan?

Linoljefärg tränger väl i i träet och skyddar bättre?
Har hört någonstans att man inte målar om linoljefärg ytor utan bara stryker med kokt linolja?

Rätta mig om jag har fel.
Sen ur miljösynpunkt är väl linolja överlägset, om man bryr sig om sånt?
 
P Pontstone skrev:
Fast akrylat är väl bara en fossil plastemulsion i vatten som lägger sig som ett skikt på ytan?

Linoljefärg tränger väl i i träet och skyddar bättre?
Har hört någonstans att man inte målar om linoljefärg ytor utan bara stryker med kokt linolja?

Rätta mig om jag har fel.
Sen ur miljösynpunkt är väl linolja överlägset, om man bryr sig om sånt?
Ett korrekt utfört vattenburet målningsssytem ( grundolja, grundfärg, 2 stryk med täxkfärg) har överlägset bäst hållbarhet i kulörbeständighet, glansvärde och miljö. De flesta system med vattenburet har Svanen märkning idag, fast det kanske linoljefärg också är?
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
S SpackelFredrik skrev:
Ett korrekt utfört vattenburet målningsssytem ( grundolja, grundfärg, 2 stryk med täxkfärg) har överlägset bäst hållbarhet i kulörbeständighet, glansvärde och miljö. De flesta system med vattenburet har Svanen märkning idag, fast det kanske linoljefärg också är?
Hur är det med impregneringsförmågan hos akrylfärgen?
Hur mår virket efter 20 år? Har färgen flagnat? Flagnar linoljefärg?

Det är ju helt klart så att detta snabbt kan utvecklas till ett mindre sjöslag, men ska vi inte göra så att
vi båda uppmanar trådskrivaren att sätta sig in i ämnet?

Ett råd på vägen kan vara att färghandlarna är just handlare, som troligtvis tenderar att såga
det han inte själv säljer än mindre är insatt i? Det är iaf min erfarenhet :).
 
P Pontstone skrev:
Hur är det med impregneringsförmågan hos akrylfärgen?
Hur mår virket efter 20 år? Har färgen flagnat? Flagnar linoljefärg?

Det är ju helt klart så att detta snabbt kan utvecklas till ett mindre sjöslag, men ska vi inte göra så att
vi båda uppmanar trådskrivaren att sätta sig in i ämnet?

Ett råd på vägen kan vara att färghandlarna är just handlare, som troligtvis tenderar att såga
det han inte själv säljer än mindre är insatt i? Det är iaf min erfarenhet :).
Impregnerigsegenskaperna på en akrylat är dålig, detta eftersom det är en täckfärg. Därav vikten med grundolja och en bra grundfärg. Målat 100 tals hus, både nybygda och ommålade med akrylat under drygt 20 år. Har aldrig varit några problem med färgen flagnat, det gör däremot en alkydoljefärg eller täcklasyr.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Tack för all information. (y) Träfasaden är av gran. Det som vi funderar på är heltäckande lasyr eftersom vi fick tips från en som jobbat som målare länge. Detta var för att det var lättmålat, framhäver ådringen i träplankorna. och räcker i ca 7 år. Huset har två våningar och är 70 kvadratmeter stort och vi har en rullställning. Det är inget förarbete vad vi vet, bara stryka på.
 
Redigerat:
Viken89 Viken89 skrev:
Tack för all information. (y) Träfasader är av gran. Det som vi funderar på är heltäckande lasyr eftersom vi fick tips från en som jobbat som målare länge. Detta var för att det var lättmålat, framhäver ådringen i träplankorna. och räcker i ca 7 år. Huset har två våningar och är 70 kvadratmeter stort och vi har en rullställning. Det är inget förarbete vad vi vet, bara stryka på.
 
Viken89 Viken89 skrev:
Tack för all information. (y) Träfasader är av gran. Det som vi funderar på är heltäckande lasyr eftersom vi fick tips från en som jobbat som målare länge. Detta var för att det var lättmålat, framhäver ådringen i träplankorna. och räcker i ca 7 år. Huset har två våningar och är 70 kvadratmeter stort och vi har en rullställning. Det är inget förarbete vad vi vet, bara stryka på.
Innan beslut och köp, läs på ordentligt om linoljefärg. Kolla även upp vad andra alternativ kräver för arbete vid ommålning och jämför.
 
Ett välmålat hus med linoljefärg för klara sig i iaf 30 år utan problem. Det är överlägset för hyvlade träfasader. Men, det är ett stort arbete som också involverar stora mängder lösningsmedel och rejält med svett. Den bör målas minst 3ggr, och då skall färgen läggas tunnt och arbetas in. Man bör också välja fasad beroende på sol och tempratur. De flesta yrkesmålare avskyr naturligtvis linolja då de saknar hantverket och det är mycket mer jobb än att arbeta med moderna färger. Och jag förstår dem, de skulle behöva ta minst det dubbla betalt. Så skall ni inte göra det själva så bör ni nog välja ngt annat. Men vackrare och mera impregnerat hus får man inte.
 
G guggen skrev:
Ett välmålat hus med linoljefärg för klara sig i iaf 30 år utan problem. Det är överlägset för hyvlade träfasader. Men, det är ett stort arbete som också involverar stora mängder lösningsmedel och rejält med svett. Den bör målas minst 3ggr, och då skall färgen läggas tunnt och arbetas in. Man bör också välja fasad beroende på sol och tempratur. De flesta yrkesmålare avskyr naturligtvis linolja då de saknar hantverket och det är mycket mer jobb än att arbeta med moderna färger. Och jag förstår dem, de skulle behöva ta minst det dubbla betalt. Så skall ni inte göra det själva så bör ni nog välja ngt annat. Men vackrare och mera impregnerat hus får man inte.
Jag målade mitt nybyggda skjul med linoljefärg som späddes med kokt linolja. Inga problem alls. Inte en droppe lösningsmedel. Syftet med terpentinet är att påskynda torkningen, och behövs inte alls om man inte har bråttom.

Mer jobb jämfört med andra material? Tja, om det håller 4-5 ggr längre än tex lasyr så kan ju initialmålningen få ta lite mer tid även om jag hävdar att det är marginellt.
 
P Pontstone skrev:
Jag målade mitt nybyggda skjul med linoljefärg som späddes med kokt linolja. Inga problem alls. Inte en droppe lösningsmedel. Syftet med terpentinet är att påskynda torkningen, och behövs inte alls om man inte har bråttom.

Mer jobb jämfört med andra material? Tja, om det håller 4-5 ggr längre än tex lasyr så kan ju initialmålningen få ta lite mer tid även om jag hävdar att det är marginellt.
http://enetorpetsbyggnadsvard.se/linoljefarg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.