Hej,

Vi har precis lagt ett ljusgrått tarkettgolv (plank) i vårt hus och har ett par trösklar i vanlig eknyans vilket ser supermärkligt ut, om jag ska vara helt ärlig. Jag har googlat till förbannelse och kan i princip inte hitta trösklar i andra färger. Hur är det tänkt här egentligen? Ska man själv måla tröskeln vit (så den går ihop med dörrfodret) eller ska man försöka betsa den och få till samma nyans som golvet? Jag antar jag isåfall behöver slipa av lacken fört och främst och sen gå till färgbutiken med en provbit från golvet för att få tag i rätt nyans?

Vol
 
Du svarade själv: måla den!
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du svarade själv: måla den!
Jag hade lite fler frågor än så... :)
 
Jag har ett vitoljat furugolv. Smyglister i anslutning till golvet har jag köpt i obehandlad furu och sedan använt Osmo dekorfärg+hårdvaxolja. Samma behandling på trösklarna fast i ek. Vill du behandla din befintliga tröskel får du slipa bort lacken först.
 
A
Om det bara är färgen så har du svaret redan.

Måla, betsa, olja till rätt look och nyans.
 
V Volatyle skrev:
Hej,

Vi har precis lagt ett ljusgrått tarkettgolv (plank) i vårt hus och har ett par trösklar i vanlig eknyans vilket ser supermärkligt ut, om jag ska vara helt ärlig. Jag har googlat till förbannelse och kan i princip inte hitta trösklar i andra färger. Hur är det tänkt här egentligen? Ska man själv måla tröskeln vit (så den går ihop med dörrfodret) eller ska man försöka betsa den och få till samma nyans som golvet? Jag antar jag isåfall behöver slipa av lacken fört och främst och sen gå till färgbutiken med en provbit från golvet för att få tag i rätt nyans?

Vol
Om du betsar eller måla vit är en smaksak.
Vitt så slits det vita upp irriterande fort, speciellt om det finns barn med i bilden.
Bets är väl lite mer hållbart.
 
Fulkemisten
Vet att i alla fall Swedoor har andra färger/träslag i sitt beställningssortiment. Jag målade mina vita. Rugga upp ytan med 40 och sedan på med tre lager golvfärg. Flera år och utan slitage trots barn med i bilden.
 
V Volatyle skrev:
Hej,

Vi har precis lagt ett ljusgrått tarkettgolv (plank) i vårt hus och har ett par trösklar i vanlig eknyans vilket ser supermärkligt ut, om jag ska vara helt ärlig. Jag har googlat till förbannelse och kan i princip inte hitta trösklar i andra färger. Hur är det tänkt här egentligen? Ska man själv måla tröskeln vit (så den går ihop med dörrfodret) eller ska man försöka betsa den och få till samma nyans som golvet? Jag antar jag isåfall behöver slipa av lacken fört och främst och sen gå till färgbutiken med en provbit från golvet för att få tag i rätt nyans?

Vol
Hej Vol gammal tråd men provar. jag har samma problem hemma och lagt ljusgrått tarkett här med! Hur löste du det med tröskeln? Vad behöver jag inhandla
Tack på förhand
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Swedoor har laserade trösklar i olika färger: [länk]
Jag har slipat ner mina trösklar och vill få de åt de ljusare hållet. Vill inte byta trösklar. Bor i en 50-tals lägenhet
 
MrJay
Slipa och betsa i valfri kulör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.