AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker det skulle vara nice med infinitescroll inne i trådarna.
Från och med i morgon förmiddag så kommer vi att införa infinite scroll i vårt forum. Detta innebär att nästa sida laddas in automatiskt, vilket innebär att du inte behöver ladda in hela sidan (och all dess kod) på nytt.

Det kommer fortfarande finnas en möjlighet att använda paginering som vanligt och den som absolut inte gillar infinite scroll kommer att kunna inaktivera det under Inställningar.

Vi tror att många kommer gilla förändringen och hoppas att infinite scroll gör att du stannar längre hos oss när sajten blir användarvänligare.

Ge gärna feedback på vår infinite scroll lösning i denna tråd. :love:
 
  • Gilla
Modig och 18 till
  • Laddar…
Bra ändring, har saknat det sen ni tog bort funktionen att visa alla sidor i en tråd.
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
Ja, detta blir en värdig ersättare till Visa alla, som tyvärr var en väldigt prestandakrävande funktion. Den funkade inte heller i riktigt långa trådar.
 
Scrollen i sig verkar funka bra, tycker dock att det är synd att man inte kan scrolla upp och se vad det stod i ett inlägg medan man skriver svar. Det gick förut.

På Iphone.
 
  • Gilla
erkka och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Spontant en klar förbättring. Har inte kollat i telefonen än, men gillar det i chrome så här långt. (y)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Ser bra ut
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Verkar vettigt, men det känns lite onödigt med att visa "Sida x av y" när det är infinite scroll?

Skärmdump av diskussionsforum där texten "Sida 2 av 16" är markerad med röd cirkel.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag saknar nu hela trådsidan när man börjar svara i någon tråd, det blir så om man redigerar sitt inlägg.
Iaf när man sökt fram en tråd så syns det inte vilken tråd det är man är inne och skriver i.

Efter 09:10 idag blev det såhär.

Skärmdump av ett foruminlägg som redigeras i en app på en iPhone med text- och emojisverktygsfält synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försöker scrolla uppåt, då vill den bara ladda om sidan, finns inget nedåt/uppåt.

iPhone 6, iOS 11.4.1, senaste versionen av appen
 
  • Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Verkar vettigt, men det känns lite onödigt med att visa "Sida x av y" när det är infinite scroll?

[bild]
Jag tycker det är bra, så att man vet var man är i tråden. "Scrollbaren" ute på högersidan i webläsaren visar ju inte rätt med infinite scroll.
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
Det går inte att ta sig uppåt i tråden om man länkas till ett inlägg mitt i. Eller ja, man kan scrolla till toppen av sidan och sen välja sida att gå till, men infinityn funkar inte uppåt.

Förmodligen inte ett jätteproblem.

Iphone app.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Verkar vettigt, men det känns lite onödigt med att visa "Sida x av y" när det är infinite scroll?

[bild]
Z ZipLock skrev:
Jag tycker det är bra, så att man vet var man är i tråden. "Scrollbaren" ute på högersidan i webläsaren visar ju inte rätt med infinite scroll.
Jag tror att mexitegel menar att ”Sida 2 av 16 v” inte fyller någon funktion i trådlistor, bara inne i forumtrådarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag trodde att jag inte skulle gilla det (har aldrig stött på den funktionen i ett diskussionsforum förut), men jag är positivt överraskad! En förbättring i mina ögon.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det går inte att ta sig uppåt i tråden om man länkas till ett inlägg mitt i. Eller ja, man kan scrolla till toppen av sidan och sen välja sida att gå till, men infinityn funkar inte uppåt.

Förmodligen inte ett jätteproblem.
Jag saknar också den möjligheten. Jag hade gillat om man även kunde scrolla uppåt. Vi har pratat om att försöka lösa det men jag vet inte hur svårt det är. En nackdel skulle kunna vara att avståndet till sidrubriken och dess funktioner skulle bli längre då men det kanske går att lösa det med på något sätt?
 
Jag tror man skulle behöva en ”till toppen” om infinityscrollen även gick bakåt. Det är väl ok att använda home-tangrnten till på tangentbordet, men nån sån har jag inte i telefonen... Så det är nog rätt bra som det är, även om man när man svarar på ett inlägg plötsligt märker att det man svarat på inte finns direkt före då ens eget svar kom på en ny ”sida”.

Som sagt, man vänjer sig nog som frekvent användare, men möjligen kan en dällananvändare tycka att det är konstigt att det ibland blir si och ibland så.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Jag trodde att jag inte skulle gilla det (har aldrig stött på den funktionen i ett diskussionsforum förut), men jag är positivt överraskad! En förbättring i mina ögon.
Reddit, Familjeliv, Tapatalk, Youtube, Instagram, Facebook, Google bilder är några exempel på sajter som använder infinite scroll. Alla är inte forum men några är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.