Överspänningsskydd gör susen. Ingen som jag känner som har överspänningsskydd på robotarna har drabbats sedan de skaffade sådant.
 
J
Var får jag tag i det som skall kopplas mellan laddstation och slinga, och vad heter det? Min klippare har både guide- och begränsningssligor. Hur gör man då?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Överspänningsskydd gör susen. Ingen som jag känner som har överspänningsskydd på robotarna har drabbats sedan de skaffade sådant.
Att inte använda överspänningsskydd kan också göra susen! Av alla jag känner som inte använder överspänningsskydd på sin robot har inte drabbats sedan de inte använder sådant :cool:

Skämt o sido, ett överspänningsskydd ger väl bara (visst) skydd mot åsknedslag i elnätet. Robotarnas begränsningsslinga är anledningen till att de är extra utsatta /förhöjd risk eftersom blixten kan slå ner i närheten av slingan och skada roboten den vägen? Så det hjälper exempelvis inte att dra ut (el)kontakten vid åska, för att vara på säkra sidan måste även begränsnings/guidekablarna kopplas bort från laddstationen (eller installera ett åskskydd för robotgräsklippare som kopplas in mellan slingan och laddstationen)
 
Det är svårt att få en känsla för hur stor risken är sett till hela landet och alla sålda robotar. Min verkstad för Huskvarna sa att det i städer är extremt ovanligt med åskskadade robotar men större risk om man bor utanför villaområden/stadskärnan/på landet. Om det skulle vara 1 procent av alla sålda robotar som åskskadas per säsong så kanske det inte är så problematiskt så att alla ska köpa åskskydd.
 
M Mike-on-the bike skrev:
[länk]
Eller så köper du ett billigare åskskydd för telefoni och el och ansluter slingan på telefon-delen...
 
J jaga skrev:
Att inte använda överspänningsskydd kan också göra susen! Av alla jag känner som inte använder överspänningsskydd på sin robot har inte drabbats sedan de inte använder sådant :cool:

Skämt o sido, ett överspänningsskydd ger väl bara (visst) skydd mot åsknedslag i elnätet. Robotarnas begränsningsslinga är anledningen till att de är extra utsatta /förhöjd risk eftersom blixten kan slå ner i närheten av slingan och skada roboten den vägen? Så det hjälper exempelvis inte att dra ut (el)kontakten vid åska, för att vara på säkra sidan måste även begränsnings/guidekablarna kopplas bort från laddstationen (eller installera ett åskskydd för robotgräsklippare som kopplas in mellan slingan och laddstationen)
Sannolikheten för att du skall drabbas av problem om elanslutningen är utdragen måste ju vara väldigt nära noll med tanke på att du då inte har dubbla jordpunkter och därmed inte bör få några potentialskillnader. På samma sätt så bör ett överspänningsskydd på elanslutningen räcka väldigt långt...
 
Jag hoppas det är ok om jag bidrar med lite fakta kring detta med robotklippare och åska. Mitt kunnande kommer från många års jobb med att skydda industrirobotar från transienter från annan störande utrustning och även för åska.

Tips nummer 1) Koppla ur begränsningsslinga och guidekablar om möjligt. Ett billigt smart sätt är att använda en flerpolig kontakt, typ släpvagnskontakt till bil eller liknande. Se till att hålla ett rejält avstånd till annan utrustning efter att kontakten är utdragen. En enkel brytare har inte tillräckligt isolationsavstånd för att hindra åskan att hoppa över. Detta förutsätter tyvärr att man är hemma när det börjar åska.

Tips nummer 2) Dra ur nätanslutningen. Inte för att hindra åskan från att komma via nätanslutningen utan för att hindra att åskan letar sig till nätanslutningen. Låt mig förklara. Ett åsknedslag i närheten av en begränsningsslinga kan leda in åskan i begränsningsslingan. Åskan söker sig alltid till en bra jordpunkt. En inte helt ovanlig väg är då från begränsningsslingan, via laddstationen till spänningsmatningsdonet/transformatorn och sedan till nätet. Nätet är en perfekt galvanisk kontakt mot jord. En transformator av koppar och järn klarar oftast detta. Med de omriktarbaserade spänningsmatningsdonen ger oftast upp efter en moderat åskskmäll. De är extremt känsliga. Detta är en av förklaringarna till att elektroniska spänningsmatningsdon ofta ger upp. Den gammaldags transformatorn till de tidiga Automover 220AC var inte alls så känsliga. Genom att dra ur nätanslutningen så blir begränsningsslingan och laddstationen en "flytande" elinstallation som har en mycket större chans att klara sig.

Tips 3) Använd inte andra typer av åskskydd för t.ex. teleutrusning eller finskydd till fastigheter. De är konstruerade för en helt annan signalnivå än de signaler som förekommer i begränsningsslingan. De skyddar inte en laddstation/robot. Ansluter man ett åskskydd avsett för telefoni i ett jordat vägguttag och använder de två "telekanaler" som finns i ett sådant skydd så riskerar man att göra situationen värre. Man kan i värsta fall leda in åskan från begränsningsslingan in i fastigheten via nätanslutningen.

Tips 4) Det finns åskskydd som är avsedda för att kopplas in mellan begränsningsslinga och laddstation som skyddar mycket bra. Se till att välja ett som är CE-märkt och har en så stor yta som jordplan mot marken som möjligt. Ett exempel är det som Clas Ohlson säljer: https://www.clasohlson.com/se/Åskskydd-till-robotgräsklippare,-enkelt/Pr319983000
 
  • Gilla
Janne.J och 4 till
  • Laddar…
Jag har nu läst artikeln och har efter det precis lika lite kunskap om hur vanligt det är med åskskadade robotgräsklippare som innan.

Ska det vara så?
 
Nu är det stor skillnad på att skydda utrustningen mot ett nedslag inom 50-100m och att klara nedslag på lite längre avstånd.

Det är ytterst få som bor så att nedslagen riskerar att komma in via begränsning/guide, och har man den risken så bor man antagligen på en större plan yta eller på en höjd. De flesta bor dock inte så att åskan riskerar att leta jord via begränsningen/guide.

I princip alla som jag känner som har haft problem med åska har haft det pga dubbla jordpunkter där åskan har slagit ned i exempelvis telenätet och hoppat över till elnätet i ett modem (eller liknande).


Transienter i elnätet eller i marken mot slingan är naturligtvis också ett problem men det sköter normalt sett ett vanligt överspänningsskydd på ett acceptabelt sätt. För de flesta så räcker därmed detta skydd.

Jag ser ingen som helst anledning att man skall köpa mer avancerade lösningar eller ha långa galvaniska avstånd för normalanvändaren. Risken för att drabbas tillsammans med kostnaden för lagningen motsvarar inte alls kostnaderna för att skydda sig fullgott. Man skall satsa lagom på att skydda sig.

Sedan får iofs var och en avgöra vad som är lagom...
 
S
Jag tittar just nu på manualen till åskskyddet från Hylte-Lantman. En bild där visar tydligt att tre transientskyddskomponenter är kopplade i serie mellan slingorna ner till jord. Skulle det inte vara mycket bättre att koppla dem parallellt? Kopplade i serie lägger man ju ihop komponenternas alla sämsta egenskaper.

För mig känns det mest logiskt att sätta en TVS (transientskyddsdiod) mellan höger och vänster begränsningsslinga. Har man en guideslinga behövs 2 TVS till mellan guideslingan och höger och vänster begränsningsslinga. TVS är mycket snabba och kan sägas vara ett finskydd.
Om inte tillverkaren redan satt in några GDT (gasurladdningsrör) på just dessa ställen inne i laddstationen så har de gjort ett konstruktionsfel. Anledningen till att sätta några TVS externt är att ta snabbare transienter och "offra" externa komponenter som är lätta att byta ut.

För att skydda nätaggregatet skulle jag kunna tänka mig att slå ned ett jordspett och sätta en MOV (spänningsberoende motstånd) till varje guideslinga och begränsningsslinga.

Nu kommer den svåra frågan som kunnigare personer gärna får svara på. Det borde ju ge nätaggregatet bättre skydd att även koppla ihop jordspettet med skyddsjorden i nätaggregatets 230V kontakt. Eller koppla jordspettet till jordskenan i elcentralen. Finns det nackdelar med att göra så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.