Hej,

Jag håller på att installera downlightbelysning (LED COB) längs vår husfasad (ca 17 dimmers med ca 7w, konstant ström på 180mA, 30-50V). Efter jag installerat en sida av huset inser jag att 7w är lite att ta i och att man egentligen skulle vilja kunna sänka effekten för att få en mer behaglig belysning. Utmaningen är att de drivdon som tillhör lamporna inte är dimbara utan fasta. Enklast vore om jag skulle kunna finna två drivdon som klarar en last på ca 70w med 180mA och sedan med lågvoltskabel seriekoppla dem.

Frågor
- För det första anser jag det märkligt att spänningen står som 30-50V om de inte är dimbara, trodde det var hela grejen.
- Är det någon som känner till ett lämpligt drivdon som skulle passa mig? (de flesta verkar starta vid 350mA)
- Är det möjligt att installera ett drivdon med högre spänning än orginalet dvs 350mA vs. 180mA, eller riskerar själva lampan att fallera pga överbelastning? På samma sätt, är det möjligt att sammankoppla olika spots med olika strömbehov, dvs kombinera 180mA spots med exempelvis 350mA spots?
- Skulle man kunna kombinera parallell- med seriekoppling för att halvera spänningen i den totala kretsen, dvs man gör två paralella seriekopplingar och på så sätt minskar 350mA till 175mA i de båda serierna?

mvh
FF
 
Har du någon länk till dina spottar? Det ger lite mer om man kan läsa ett datablad.

Försöker hänga med i din text, är det så att dina lampor är specade 180 mA.
17 dimmers? Vad menas med det?

Spänningen från drivdonet anpassas så att de seriekopplade spottarna får önskad ström, Spänningen kan alltså bero på antalet anslutna spottar i slingan.
 
Svårt att förstå.
Har du en driver till varje spotlights? Med en spec på kanske 80-240V in på primär och vanligen 350 mA likström ut på sekundär sidan?

Då kan du dimma med en vanlig dimmer.
Väljer du en PLEJD så sköter den det efter solens upp o nergång.
 
Som sagt väldigt svårt att förstå första inlägget. Är armaturerna verkligen på 180mA 7W?

Men för att svara på frågorna. Nej du kan INTE köra 350 mA på en lampa som vill ha 180mA. Den kommer att brinna upp.

Man kan tänka sig parallellkoppling, men då måste man även lägga in strömbegränsande motstånd. Dessa behöver beräknas, och dimensioneras (de kommer att bli väldigt varma).

En Led drivs av en konstant ström, i det här fallet 0,18A. Eftersom effekten är angiven till 7W, så kan man räkna ut att det kommer att ligga ca 35 volt över lampan. Effekt: P = U * I, 7 = 35 * 0,2.

Du kan då seriekoppla flera lampor, samma ström går ju då igenom alla lamporna. Men spänningen över lamporna adderas, det är ju ca 35V över var och en av dem. Över 2 serikopplade lampor får du då ca 70V (mer än drivern kan lämna).

Dina drivers lämnar tydligen 0,18A 30 - 50V. Angivelsen 30 - 50 betyder att drivern ställer in en utspänning som behövs för att lampan skall dra 0,18A. Här kommer (på sätt o vis) Ohms lag in. Den lyder U = R * I. Du har då ungefär 35 = R * 0,20 vilket ger att R = 175 ohm. Nu är en LED inte riktigt som vanliga belastningar. Den innehåller en diod som lyser när det går ström i den. Dioder har en s.k tröskelspänning. Om spänningen är lägre så går det ingen ström alls i den, är spänningen högre så går det i princip oändligt mycket ström i den (det gäller då att ha en matning som inte kan leverera mer ström än dioden tål). Så ohms lag kan bara tillämpas just vid den önskade driftpunkten 35V 0,18 A. Skulle du lyckas mata ex. 36V, så går det kanske 300A i lampan om din driver hade kunnat leverera så mycket, lampan brinner upp omgående.

Det innebär även att en LED kan inte dimmas genom att öka eller minska spänningen. Man skulle kunna minska strömmen till ex. 0.09A, spänningen skulle fortfarande behöva vara ca 35V för att det skall lysa alls.

Men dimmers fungerar normalt genom att hacka strömmen, man låter lampan lysa i 0,02 sekunder, vara släckt i 0,02s för att få 50% dimmning osv. Dessa snabba blinkningar uppfattas inte av ögat, men ljusmängden minskar.

En LED driver fungerar så att den försöker i alla lägen leverera den avsedda strömmen till lampan, oavsett hur inkommande ström ser ut. Om du kopplar en dimmer före, som hackar 230V matningen, så utnyttjar drivern inbyggda kondensatorer som kan lagra ström i uppemot en sekund, så dimningen slår inte igenom. En driver som kan dimmas, mäter perioden på den matande 230V spänningen, om dimmern före hackar 40% på 60% av, så kommer drivern att hacka utgående ström till LED lampan ungefär lika.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Hej,

Tack för alla återkopplingar, bifogat är bilder på spec samt vad som står på de drivdon som tillhör lamporna.
- Givet att det är så låg ström (180mA) och därmed hög spänning (30V-50V) för att uppnå 7W, är det då mer rimligt att parallellkoppla samtliga spots?
- Något förslag på drivdon som skulle kunna fungerat till att dimma ett flertal av spotsen?
Bild på specifikationer för en integrerad LED-spot med information om storlek, IP-klass, strömförbrukning och färgtemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en LED-strömförsörjning från Savia med specifikationer som visar konstant ström på 180mA och spänning på 30V-50V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Något är ju skumt. Fick du med de drivdonen till dina 7W led?
Det står ju "MAX 5W" på drivdonet, så redan där ser det märkligt ut.
 
Titta på själva ljuskällan ifall den har en märkning av ström, spänning och/eller effekt.
Drivdonets märkning av dessa storheter går ju inte ihop.
Och strömmen 180 mA är väldigt udda, men det är visserligen även COB LED.
Varje lampa har troligen ett så högt framspänningsfall att det inte går att driva mer än 1 lampa, kanske två, på ett normalt drivdon, så det blir inte billigt att kunna dimra dessa. Kanske billigare att köpa en helt ny sats?
Du kan ju "prova" att dimra de drivdon du har.
 
Det blir lätt rörigt när man inte kan grunderna. Dioderna har ett fast spänningsfall över sig. De dimmas med andra ord inte genom att variera spänningen. Att drivern klarar 35-50V betyder att man kan seriekoppla diodlampor så att den totala spänningen hamnar i intervallet 35-50V.

För att få mindre ljus ska lamporna drivas med en lägre ström men samma spänning. En lösning är att skaffa en driver som ger lägre ström. Det kan även funka att koppla flera lika parallella slingor, men det kan bli obalans.

En halverad ström ger halverad ljusstyrka, men eftersom man upplever ljus logaritmiskt så kommer det att uppfattas som en mindre sänkning.
 
Ja det är lurigt. Jag vill påstå att man varierar spänningen över lamporna för att reglera strömmen till ett konstant värde. Man kan ju inte sänka strömmen med bibehållen spänning. Dock varierar spänningen väldigt lite jämfört med strömmen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tusen tack till alla som skrivit på tråden!

Daniels förslag gjorde susen, genom att parallellkoppla lampor efter tillhörande drivdon gick det att på så sätt sänka effekten till rimlig nivå. Eftersom lamporna sitter på fasaden är en flexibel dimningsfunktion mindre viktig utan en konstant lägre ljusintentitet är en fullgod lösning.
 
Jo visst kommer spänningen att variera lite. Men en ideal diod uppför sig som min förenklade förklaring. Det är ett annat tankesätt än med resistiva glödlampor.
 
Btw- borde jag inte kunna koppla in ett motstånd parallellt efter varje drivdon för att på så sätt minska strömmen till önskvärd nivå?

Tar jag ett på ca 200-500 ohm så borde det väl vara nog så effektivt så slipper jag parallellkoppla lamporna.

Säg att lamporna i orginalläget ger 7w (håller med om att verkar vara för högt givet de intervall på spänning/ström de ger) då antar jag motståndet tar över den effekt som försvinner från lampan dvs 0-7w beroende på val av motstånd. Blir detta för varmt för att ligga fritt på ett loft dvs en onödigt farlig lösning att ge sig på? Annars kanske man får köpa en skyddsdosa eller något för att vara säker...

Sista utvägen är ju oxå alternativet kvar att parallellkoppla lamporna som tidigare diskuterat så har jag bättre kontroll på vart värmeutvecklingen sker.
 
Ja och nej. Drivdonet som du har reglerar som sagt spänningen för att uppnå strömmen 180 mA. Lägger du ett motstånd i serie kommer den bara att höja spänningen över alltihopa så att strömmen fortfarande blir 180 mA... Men du kommer att nå taket på vad drivdonet förmår, dvs den höjer till max spänning. Därefter kommer det antingen att slå av pga överlast eller så är det snällt och accepterar att det inte kan nå upp till 180 mA.

Så parallellkoppling blir bättre i ditt fall så att strömmen fördelas. Det är inte helt klockrent det heller då lamporna inte har exakt samma framspänningsfall så de kan lysa lite olika starkt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.