Vi håller på att göra en valkompass som vi hoppas kunna publicera inom kort. Nu undrar vi hur vi ska tänka matematiskt?

SVT fördelar t ex sina poäng på följande sätt. De har följande alternativ:
Mycket dåligt förslag, Ganska dåligt förslag, Ganska bra förslag, Mycket bra förslag

Beroende på vilket alternativ man väljer får partierna olika poäng på följande sätt:
100%, 73%, 27%, 0%
0%, 27%, 73%, 100%
63%, 100%, 38%, 0%
0%, 38%, 100%, 63%

Hoppas ni förstår hur jag menar.

Nu till min fråga. Hur kommer det sig att de använder just 73 och 27 respektive 63 och 38%?
Någon som är duktig på statistik och matematik?
 
Nej jag förstår inte heller deras indelning, men på SVT är det ju de agendasättande journalisterna som bestämmer agendan.
Och jag tycker att det är galet att inte har ett mitt-alternativ, varken bra eller dåligt alltså.
Alltså 0 - 25 - 50 - 75 - 100.

Men jag förstår inte Bygga Hus-forumets tanke heller.
Här får vi ju varningar och blir raderade så fort vi andas politik.
Och så skall ni sätta upp en valkompass :confused:
 
  • Gilla
SC Aero och 2 till
  • Laddar…
Att inte ha ett mittalternativ gör att du måste ta ställning.

Ingen aning om procentsatserna.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej jag förstår inte heller deras indelning, men på SVT är det ju de agendasättande journalisterna som bestämmer agendan.
Och jag tycker att det är galet att inte har ett mitt-alternativ, varken bra eller dåligt alltså.
Alltså 0 - 25 - 50 - 75 - 100.

Men jag förstår inte Bygga Hus-forumets tanke heller.
Här får vi ju varningar och blir raderade så fort vi andas politik.
Och så skall ni sätta upp en valkompass :confused:
Inom kort öppnar vi delforum Politik tillfälligt i och med valet. Vi arrangerar en bostadspolitisk debatt i forumet. Vår valkompass handlar bara om bostadspolitik.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Tycker likadant.
Jag gjorde tv-testet, och blev Kristdemokrat!!!
Ett flertal frågor var för mig totalt ointressanta, ändå måste jag tycka att de var bra eller dåliga.
Utan alternativet "ointressant", blir testet ointressant.

Staffan.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och jag tycker att det är galet att inte har ett mitt-alternativ, varken bra eller dåligt alltså.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ett flertal frågor var för mig totalt ointressanta, ändå måste jag tycka att de var bra eller dåliga.
Utan alternativet "ointressant", blir testet ointressant.
SVT har också alternativet "Hoppa över frågan" men det alternativet ser lite annorlunda ut än de andra alternativen. Enligt uppgift hade de tidigare ett alternativ som hette "Ingen åsikt" men om det stämmer så har de bytt ut det alternativet till "Hoppa över frågan" (som har ett annat utseende än de andra alternativen).

Aftonbladet har även alternativen "Neutral" och "Ingen uppfattning". Vad det är för skillnad på dessa alternativ förstår jag inte.
 
I svt testet finns ju möjligheten att klicka på "hoppa över frågan".

Men för att återgå till procentsatserna så känner jag igen 63 och 38 procent från kondensatorns upp och urladdningskurva. Det bygger på naturliga logaritmen och du delar upp förloppet 0 till 100% i fem lika steg. Första steget blir då 63% i uppladdning och 38% i urladdning. Kurvorna följer formlerna f(x) = 1 - e^(-x) och f(x) = e^(-x). Detta med reservation att det är över 30 grader varmt och jag inte tänker klart.
 
Ja, det skall bli intressant att se frågorna!
Men nu brinner det i busken Per, en månad till valet ;)
(Och många förtidsröstar också, det börjar om två veckor, 22/8)
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Aftonbladet har även alternativen "Neutral" och "Ingen uppfattning". Vad det är för skillnad på dessa alternativ förstår jag inte.
Jag skulle nog säga att "Neutral" innebär att du har en uppfattning om frågan och du tycker vallöftet är verken bra eller dåligt. "Ingen uppfattning" innebär att du inte kan sätta dig in i vallöftet tillräckligt väl för att ha en uppfattning om du tycker det är bra eller dåligt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.