Nu har jag heller aldrig betalat det själv då jag bor i lägenhet och på jobbet är det inte jag som handlar dem bitarna men valfri switch med sfp plats behöver ju inte kosta så mycket och så tillkommer kabel samt sfp. 50m förkontakterad patchkabel single mode 112sek plus moms https://www.fs.com/de/en/products/50147.html och två https://www.fs.com/de/en/products/48929.html a 62 plus moms så utan sfp switchar landar det på strax under en 500ing. Sen finns det ju dyrare och bättre varianter också men detta var vad jag hittade lite snabbt och som är till konsumentvänliga priser.
 
H heddan skrev:
Vad kostar riktig fiber, har aldrig betalat för det själv så har dålig koll. Tex 50m med kontaktering i ändarna?
Man är ju inte långt bort ifrån att man börjar se ett behov av att koppla upp uthusen och då är det riktig fiber som gäller, ska ju som sagt fungera under lång tid och då är avskrivningstiden lång. Och då är det återigen tryggast med standard grejer som man vet går att få tag på om 10år också...
Cat-kablage mellan byggnader skulle jag vara försiktig med med tanke på alla problem som åska kan ge. Så där gäller fiber i någon form.
Det billigaste och enklaste är färdigkontakterad fiber (patchkabel) som inte kostar många hundralappar färdig och klar. T.ex https://www.ebay.com/itm/100M-328FT...R40&rt=nc&_trksid=m570.l1313&LH_TitleDesc=0|0

Jag funderar på att köpa mig en fibersvets med tillbehör från ebay och leka lite själv och fiberansluta friggeboden.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det billigaste och enklaste är färdigkontakterad fiber (patchkabel) som inte kostar många hundralappar färdig och klar. T.ex [länk]

Jag funderar på att köpa mig en fibersvets med tillbehör från ebay och leka lite själv och fiberansluta friggeboden.
Jag har fibersvetsare på jobbet och de kan säkert avvara någon fiberstump också. Det var mest som prisjämförelse med POF, men det känns som att POF är dyrare än vanlig fiber också. Så då föll även det argumentet.
 
H heddan skrev:
Ja varför ska man välja en nisch produkt? Där du blir tvungen att köpa separat nätverkskort till varje dator eller enhet du vill koppla in i nätverket. Blir väldigt dyrt i längden och vad händer om något år när det inte längre finns POF-produkter att köpa, då är hela POF-nätverket värdelöst och måste bytas mot något annat. Har haft samma problematik på ett av våra kontor där vi länge hade Token-ring nätverk, väldigt stabilt. Men när varje dator kostar 2000:- extra för nätverkskortet var vi till slut tvungna att byta. Detta var för drygt 10år sedan.
När jag renoverade huset så drog jag CAT6 kablage till alla rum i hela huset.
Fördelar:
Standard, finns i alla datorer och nätverksprodukter som man köper och är förmodligen standard under väldigt lång tid framöver också.
CAT6 ger idag upp till 40Gbit/s på kortare sträckor vilket lär räcka till nästa gång man gör en stor-renovering om 30-40år.

Att nöja sig med en infrastruktur idag som bara ger 1Gbit/s är bara dumt, det ska ju vara användbart om 20-30år också. Vilket ett Cat6 nät förmodligen är. De Cat5 nät vi har idag har ju funnits i 25år och kommer säkert duga bra i många år till.
POF är en nischprodukt och om man inte behöver dess egenskaper eller klarar sig med dess begränsningar ska man välja något bättre.

Jag har också installerat Cat6A till nästan alla rum. Hemmabion och NAS fick bara Cat5e pga det satt 2 spik i VP-röret för gamla antennkabeln. (Ja, hur var det nu? Får vem som helst installera VP-rör...:thinking: Hade snickaren bara otur?)

Nätverkskort med POF ser jag inte riktigt vitsen med.

Token-ring var ju bra för sin tid. Bättre utnyttjande av bandbredden
än den tidens ethernet. Kom ju från företaget som trodde marknaden för datorer var 5 för hela världen...
Stjärnnät med full duplex och switchar är ju inte vad ethernet designades för, men en fantastisk utveckling :D

Jag ser inte längre in i framtiden än 4K streaming och då räcker 1GbE till ett normalt hushåll, men om bandbredden blir billig går den att fylla... Datorer utan disk som bootar och swap'ar över WAN när minnet tar slut?
Gaming har jag ingen erfarenhet av men grabben har spelat ps4 online mycket och inte klagat på 100Mbits och 1GbE LAN.
 
Min framtidsspaning är att nu när POF går från 100Mbits till 1Gbits och Wi-Fi accesspunkterna går från 150Mbits till gigabit kommer POF att ta fart, men inte här utan i södra Europa, USA och Sydamerika.
 
Mja, när det gäller accesspunkter väljer jag nog PoE före POF.
 
  • Gilla
callelo
  • Laddar…
Poe är också något jag skulle sakna med POF.
Idag ser jag inte heller något behov av mer bandbredd internt i huset än 1Gbit/s. Men man vill ju bygga något som man tror har så lång livslängd som möjligt. Och som inte kräver specialprodukter från någon nischtillverkare, då priset blir både högt och urvalet dåligt.
Om jag vill dra fiber skulle jag alla gånger satsa på standard single/multimode produkter istället som inte har alla de begränsningar som POF verkar ha.
 
blackarrow blackarrow skrev:
... Datorer utan disk som bootar och swap'ar över WAN när minnet tar slut?
Lite OT, men det gjorde Lysator i Linköping redan på nittiotalet. :)
 
kashieda kashieda skrev:
Lite OT, men det gjorde Lysator i Linköping redan på nittiotalet. :)
Försökte vara lite ironisk över att fylla Internet med onyttig trafik.
Med streaming av film, musik och minskat TV tittande över the air så går det åt bandbredd. Och om all privat data lagras i molnet isf på egna lokala diskar ökar oxå bandbreddsbehovet.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Försökte vara lite ironisk över att fylla Internet med onyttig trafik.
Med streaming av film, musik och minskat TV tittande över the air så går det åt bandbredd. Och om all privat data lagras i molnet isf på egna lokala diskar ökar oxå bandbreddsbehovet.
Men nu pratar vi ju om det interna nätverket så även om vi inte PXE-bootar över internet så har då i alla fall jag behov av större bandbredd internt än mot WAN(internet).
PXE-boot av mina HTPC
Överföring av foton och filmer från kameror och drönare till lagringsytor på nätverket
Backuper och disk-dumpar av olika system och spegling av mina lagringsytor på nätverket
Osv, osv
Allt detta tar bandbredd internt, det går med 1Gb/s men nog hoppar jag då på 10Gb/s-tåget så fort det blir mer överkomligt prismässigt.
 
Jo nu drog jag i väg lite från ämnet.

<iframe width="320" height="150" src="
" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>

Men skulle POF kunna användas i bebefintliga hus draget i befintliga VP-rör tillsammans med el?

Som alternativ till att spika Cat5e vid golvlister, runt dörrar eller under trösklar etc eller dålig Wi-Fi.

Men ska man upp med en ny låda för POF switchen vid centralen och dra POF kabel i huset blir det ett väl nästan lika stort som att byta motsvarande el i huset. Och så nya dosor för RJ45 uttagen.

Så får man?
Hur skulle man gå ut med kabeln till en ny dosa för POF/RJ45 modulen från eldosan? Nån elektriker som har synpunkter?

Edit: Ser ju jättelätt ut på filmen. Behöves inte ens el till ethernet...nja, gick väl lite för fort på filmen där...
 
Redigerat:
H heddan skrev:
Men nu pratar vi ju om det interna nätverket så även om vi inte PXE-bootar över internet så har då i alla fall jag behov av större bandbredd internt än mot WAN(internet).
PXE-boot av mina HTPC
Överföring av foton och filmer från kameror och drönare till lagringsytor på nätverket
Backuper och disk-dumpar av olika system och spegling av mina lagringsytor på nätverket
Osv, osv
Allt detta tar bandbredd internt, det går med 1Gb/s men nog hoppar jag då på 10Gb/s-tåget så fort det blir mer överkomligt prismässigt.
Blev väl lite of topic där...
Tyckte det var synd att inte 1GbE POF switchen hade 10GbE RJ45.
Jag letar fortfarande efter serverrum i mitt hus... Men Cat6A drar jag där det går och visst är det trevligt att nätverksLEDarna indikerar 1GbE. :cool: men jag har haft mer glädje av USB3 för diskaccess...
 
tommib
Det känns som att POF är den klassiska "solution in search of a problem".

Jag kan inte se något riktigt use case mer än i extremfall. Allt du kan göra görs billigare och/eller bättre med kombinationen Cat6/fiber.
 
  • Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
jag har haft mer glädje av USB3 för diskaccess...
Har man 3-4 PC och några servrar i huset måste man ha gemensam lagring i nätverket. Jag har faktiskt inte lagrat något lokalt på en PC dom senaste 20åren om det inte är för högst temporärt bruk. Med gemensamt lagringsutrymme så blir även backup mycket lättare och så kan man lätt även komma åt alla sina dokument och filer när man är ute på fältet med sina mobila enheter också.
 
H heddan skrev:
Har man 3-4 PC och några servrar i huset måste man ha gemensam lagring i nätverket. Jag har faktiskt inte lagrat något lokalt på en PC dom senaste 20åren om det inte är för högst temporärt bruk. Med gemensamt lagringsutrymme så blir även backup mycket lättare och så kan man lätt även komma åt alla sina dokument och filer när man är ute på fältet med sina mobila enheter också.
Jo...får väl erkänna att jag inte har bra varken nätverksrutiner eller backuprutiner fast jag har prylarna. Och att jag krånglar till livet för mig ibland, bara för att man kan lixom.
Som när jag satt vid "finrummet" med min nya laptop och hade en ssd-usb3-disk med en utvecklarVM på, erbjöd mig att flytta på mig, inga problem, rycker nätsladden till laptoppen, men den gick ju till usbhubben som också strömmatade SSD'n... Krasch...
Några timmars arbete borta. Fast jag har både NAS och git-server..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.