Hejhej. Jag har en gammal torpstuga i timmer på tomten, från sent 1700-tal troligen. Han som ägde fastigheten innan har smetat på något jag tror är lerklining på utsidan, mellan timret, se bilder. Det är poröst som fan och faller bort bara man kollar på det för länge. Tror den förra ägaren passade på att göra detta när de lerklinade torpets insida 2010 (det faller ner i stora sjok, men det är en annan femma).
Jag har aldrig hört talas om att man skulle använda lerklining bitvis på utsidan... På ett ställe i ett hörn har de satt hönsnät som sticker fram under lerkliningen, ser förjävligt ut. Det samlas en massa fukt i skarvarna mellan timret och leran när det regnar, är jävligt fuktigt under den lera som rasar ner när man petar på den och jag misstänker att träet ruttnar under. Vad ska jag göra åt detta? Är massa såna här "lagningar" över hela utsidan i princip. Vill inte låta torpet förfalla ännu mer men har inte råd att lägga så mycket pengar.. Är det bäst att pilla bort all lera, eller vad det nu är, låta timret torka och måla med Falu rödfärg? Vad säger ni?
Jag har aldrig hört talas om att man skulle använda lerklining bitvis på utsidan... På ett ställe i ett hörn har de satt hönsnät som sticker fram under lerkliningen, ser förjävligt ut. Det samlas en massa fukt i skarvarna mellan timret och leran när det regnar, är jävligt fuktigt under den lera som rasar ner när man petar på den och jag misstänker att träet ruttnar under. Vad ska jag göra åt detta? Är massa såna här "lagningar" över hela utsidan i princip. Vill inte låta torpet förfalla ännu mer men har inte råd att lägga så mycket pengar.. Är det bäst att pilla bort all lera, eller vad det nu är, låta timret torka och måla med Falu rödfärg? Vad säger ni?
Jag skulle ta bort det där med skrapa och stålborste och sedan driva springorna där det behövs med lindrev. Är timret ruttet i ytan någonstans så går det att halvsula.
Om färgen är en modern akrylfärg måste den också skrapas bort för den stänger in fukt i timret. Är det slamfärg är det bara att stålborsta och måla om med ny slamfärg.
Tyvärr finns det vissa lerbyggnadsfanatiker som hävdar att man skall behandla timmerhus med lera utvändigt på det där viset men min uppfattning är att de pratar i nattmössan hela bunten.
Lycka till!
Om färgen är en modern akrylfärg måste den också skrapas bort för den stänger in fukt i timret. Är det slamfärg är det bara att stålborsta och måla om med ny slamfärg.
Tyvärr finns det vissa lerbyggnadsfanatiker som hävdar att man skall behandla timmerhus med lera utvändigt på det där viset men min uppfattning är att de pratar i nattmössan hela bunten.
Lycka till!
Medlem
· Västernorrland
· 10 740 inlägg
leran är ju en sak men inte är det där vanlig slamfärg? Du kanske har 90% av problemet i fel färg........
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Är väl stor risk att linoljan gör att slamfärg inte fäster.
Dessutom är rå linolja inte särskilt meningsfullt då det har dunstat bort till nästa år. Det är en behandling som måste upprepas varje år. Eller så använder man kokt linolja, men då kan man ju lika gärna måla hela huset med linoljefärg.
Det enda vettiga alternativet till slamfärg är väl tjärfärg i så fall. Och där timret är i för dåligt skick i för stora partier så är det väl just halvsulning som är påkallat.
Dessutom är rå linolja inte särskilt meningsfullt då det har dunstat bort till nästa år. Det är en behandling som måste upprepas varje år. Eller så använder man kokt linolja, men då kan man ju lika gärna måla hela huset med linoljefärg.
Det enda vettiga alternativet till slamfärg är väl tjärfärg i så fall. Och där timret är i för dåligt skick i för stora partier så är det väl just halvsulning som är påkallat.
Varför skulle linoljan dunsta?
Nä, rå linolja dunstar inte bort. Däremot tar det mycket längre tid för den att oxidera (i jämförelse med kokt) och den tränger därför in i träet, vilket kan se ut som att den dunstat. I själva verket har den gått in i virket och skyddar från fukt på det sättet.Oldboy skrev:Är väl stor risk att linoljan gör att slamfärg inte fäster.
Dessutom är rå linolja inte särskilt meningsfullt då det har dunstat bort till nästa år. Det är en behandling som måste upprepas varje år. Eller så använder man kokt linolja, men då kan man ju lika gärna måla hela huset med linoljefärg.
Det enda vettiga alternativet till slamfärg är väl tjärfärg i så fall. Och där timret är i för dåligt skick i för stora partier så är det väl just halvsulning som är påkallat.
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
139 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 10 740 inlägg
i vilket fall som helst så är det fullt tillräckligt med vanlig slamfärg . Det är en vanlig missuppfattning att allt blir bättre med att dränka trä med olja men riktigt så fungerar det ju inte. Trä som blir blött torkar och under normala förhållanden så håller det i flera hundra år ändå.
Läste för ett gott antal år sedan en artikel om ett hus med linoljade fönsterbågar (alltså ej målade). Där sa den intervjuade som jag förstod det var byggnadsingenjör/arkitekt/lektor på LTH att denna behandling måste upprepas varje år.D Daniel 109 skrev:
Min tolkning att det dunstar är måhända inte helt korrekt, men effekten tycks då försvinna på ett år iaf.
Nu är förvisso fönsterbågar en av de mest extremt utsatta delarna på ett hus, men principen bör vara densamma överallt.
Så för mig är rå linolja ett ämne som lakas ur efter tid. (Såvida det inte stängs inne i träet av ett tätt färgskikt.)
Min egen erfarenhet är den omvända. Jag oljade mina mycket eftersatta källarfönsterbågar som saknade såväl kitt som färg med rå linolja. trät oljades tills det blev mättat genom att jag hade burk och pensel ståendes ute, så när jag gick förbi tog jag en sväng med penseln också. efter ett par veckor var det klart. Tanken var att de skulle målas "vid tillfälle". Efter drygt tjugo år har tillfället ännu inte uppstått, men det gör inte så mycket, fönstren är i gott skick, om ej inte klibbiga längre. Så varför jäkta?Oldboy skrev:
Arbetsnarkomanen Staffan
Medlem
· Västernorrland
· 2 108 inlägg
Det som händer är att linoljan bryts med tiden ner av UV-ljus. Så spelar roll hur solexponerat det är.Oldboy skrev:Läste för ett gott antal år sedan en artikel om ett hus med linoljade fönsterbågar (alltså ej målade). Där sa den intervjuade som jag förstod det var byggnadsingenjör/arkitekt/lektor på LTH att denna behandling måste upprepas varje år.
Min tolkning att det dunstar är måhända inte helt korrekt, men effekten tycks då försvinna på ett år iaf.
Nu är förvisso fönsterbågar en av de mest extremt utsatta delarna på ett hus, men principen bör vara densamma överallt.
Så för mig är rå linolja ett ämne som lakas ur efter tid. (Såvida det inte stängs inne i träet av ett tätt färgskikt.)
Därför färgen börjar krita med tiden, när det blir mindre bindemedel kvar mellan partiklarna på ytan. Och därför den ibland kan "förnyas" med bara en oljestrykning som alternativ till att måla ett lager med ny färg.
Antar att pigmenten i färgen delvis "skuggar" så det kanske går fortare för ren olja som är utan. Men absolut inte varje år man behöver göra om. Och rå olja som sugits in i trädet borde också vara "skuggskyddad" till viss del.
Om man lagt kokt olja ytterst och vill att det ska bli som ett "lackskikt" kanske det behöver oljas oftare för att hålla blankhet, men det är isåfall inte en hållbarhetsfråga för träet (såvida du inte helt hoppat över den råa impregnerande oljan under) Kanske läggs det tunnare från början jämfört med färg, då lär det ju vara slut tidigare också.
Medlem
· Västernorrland
· 2 108 inlägg
Det som man alltid ska undvika är att undre kanten på gliporna lutar bakåt så vatten samlas i gropar istället för att rinna av. Annars är gliporna i sig inte något problem (om man inte har fel färg på väggen!)
Kan bara karva lite med en kniv för att åtgärda det, eller i större hålor gröpa ur mjukt virke och passa in en ny träbit som utfyllnad (helst med ådringen åt rätt håll samma träslag)
Kan bara karva lite med en kniv för att åtgärda det, eller i större hålor gröpa ur mjukt virke och passa in en ny träbit som utfyllnad (helst med ådringen åt rätt håll samma träslag)
Jag skulle tagit bort all lera och annat bös. Sett till att det är rätt färg (slamfärg) och målat hela huset med slamfärg. Sen någon gång i framtiden om jag orkade hade jag halvsulat i där det fattas, eller tagit en bit i taget när man orkar.
Lite skador på timmret spelar inte så stor roll och det tar lång tid innan det ruttnar bort. Färgen skulle kanske inte skydda så mycket men skulle göra huset snyggt tills man orkade laga det.
Lite skador på timmret spelar inte så stor roll och det tar lång tid innan det ruttnar bort. Färgen skulle kanske inte skydda så mycket men skulle göra huset snyggt tills man orkade laga det.
Tack för alla svar hörrni! Bad en timmerman komma ut och kolla för säkerhets skull. Han rekommenderade att jag tar bort all lera som sitter löst eller sitter så vattnet inte kan rinna bort ordentligt. Den lera som sitter hårt tyckte han inte gjorde något så länge den är intakt. Jag ska även hugga bort det trä som är ruttet då det suget vatten och se till så vattnet rinner av lätt. Sen ska jag måla skiten med Falu rödfärg. Troligen nån billig rödfärg som använts innan enligt herr timmerman. Ska gräva bort lite mark också så den inte ligger så nära syllen och så ta bort betongen eller vad fan det är på grunden mellan stenarna som gör att vattnet blir stillastående längs underkanten på syllen på vissa ställen. Får bli helgens projekt det här!