Har själv en Tiguan och har sneglat på Touaregen, "min" mek sa att ALLT är dubbelt så dyrt om man jämför service, och att man ska akta sig för luftfjädringen om man inte kan meka själv...

Lexus LS är så tyst så klockorna tickar högt... Håller ihop på ett helt annat sätt än andra bilar...
Underbar bil!
 
Skulle säga att vår grundservice kostade 4:-/mil på vw sharan. Märkesverkstad .. :thinking:
 
K Kanna1978 skrev:
Har en 2012 A6 3.0tdi quattro har inga som helst problem dåliga bromsar vid vårt väglag, sist jag kollade så ingår även Audi i VAG. Har kört vag bilar sedan 2001 har inte varit dyrare än något annat, visst när vår 1998 års a4 ts quattro började närma sig 32000 mil så började det komma lite jobbiga reparationer som spruckna drivaxeldamasker. Men då var den bilen 13år.
Tja, kompendiet jag fick stod det VAG på så det innefattade säkert även Audi.

Det som gjorde service dyrt på Passaten är DSG och 4M då båda har filter och olja som skall bytas med 3år/6000mil och det kostade typ 6000kr vid 6000mil om jag inte minns helt fel. Sedan kamrem typ 12000 - 18000mil beroende på skick. Runt 10000kr ink pump, spännare osv.

Så dyr service är det inte på andra bilar i samma segment.
 
F
R Robert-san01 skrev:
Tja, kompendiet jag fick stod det VAG på så det innefattade säkert även Audi.

Det som gjorde service dyrt på Passaten är DSG och 4M då båda har filter och olja som skall bytas med 3år/6000mil och det kostade typ 6000kr vid 6000mil om jag inte minns helt fel. Sedan kamrem typ 12000 - 18000mil beroende på skick. Runt 10000kr ink pump, spännare osv.

Så dyr service är det inte på andra bilar i samma segment.
Och varför tog bromsarna kasst på en folka när det är blött då? Man blir ju väldigt nyfiken på den kreativa förklaringen.
 
F fsn skrev:
Och varför tog bromsarna kasst på en folka när det är blött då? Man blir ju väldigt nyfiken på den kreativa förklaringen.
För att de blev fuktiga och behövde torka först var förklaringen!

Tycker det är helt fantastiskt att man tagit fram ett häfte för att förklara detta. :)
 
R Robert-san01 skrev:
Tja, kompendiet jag fick stod det VAG på så det innefattade säkert även Audi.

Det som gjorde service dyrt på Passaten är DSG och 4M då båda har filter och olja som skall bytas med 3år/6000mil och det kostade typ 6000kr vid 6000mil om jag inte minns helt fel. Sedan kamrem typ 12000 - 18000mil beroende på skick. Runt 10000kr ink pump, spännare osv.

Så dyr service är det inte på andra bilar i samma segment.
Audi "torkar" skivor och klossar sedan 2005 om man har Vindrutetorkarn igång, även passat verkar ha haft detta länge, VAG hade problem med blöta bromsar på passat och a4 under sent 90-tal som blev bättre med andra bromsbelägg. Angående service priser:
http://www.mestmotor.se/automotorsp...est-salda-bilarna-att-serva-stora-skillnader/

Så ser du att t ex volvo ägare har det värre och v70 och passaten är i samma segment..
 
Redigerat:
Tycker ändå inte Vag är så farliga, kört både octavia (7000 mil) och passat nu (4500 mil) utan några direkta bekymmer. Ett hjullager var kasst på skodan, gick på försäkring och 4wd bak på passaten strula men de täckte garantin. I övrigt har båda bilarna bara tuffat på :D kan iofs hålla med om att 6000mils servicen var dyr när man har 4wd o dsg men thats life. Visst kan man istället skaffa en Lexus ls men den drar istället avsevärt mkt mer så det den kostar mindre i underhåll käkar tanken upp...
 
K Kanna1978 skrev:
Audi "torkar" skivor och klossar sedan 2005 om man har Vindrutetorkarn igång, även passat verkar ha haft detta länge, VAG hade problem med blöta bromsar på passat och a4 under sent 90-tal som blev bättre med andra bromsbelägg. Angående service priser:
[länk]

Så ser du att t ex volvo ägare har det värre och v70 och passaten är i samma segment..
Skulle vara intressant att se kostnaden för en DSG 4M. Skulle även vara kul att se samma för en BMW 520d xDrive. Om jag minns rätt så skulle det bara bli en liten service på 6år och 9000mil man skulle få betala, typ 5000kr.

Att VAG lägger an klossarna för att torka när det är blött verkar både VAG Sverige och verkaren i Täby ha missat 2012. Det var då inget de visste och inget som min bil gjorde, oavsett om jag hade på torkarna eller inte.

BMW hade det då och jag påtalade att många moderna bilar har den funktionen. Men det var man tydlig med att VAG inte hade 2012.
 
R Robert-san01 skrev:
Stämmer verkligen statistiken för problem med avgasrening? ;)
Menar du att det borde vara 100% efter fusket ??

Kan nån gissa varför SEAT har högre motorskadefreqvens än övriga ??
 
Isakare Isakare skrev:
Menar du att det borde vara 100% efter fusket ??

Kan nån gissa varför SEAT har högre motorskadefreqvens än övriga ??
Nej, bara att det var kul med statistik. :)
 
Undviker VAG av 2 anledningar.
1. Dom är äckliga att meka med.
2. Inget företag har ljugit/kommit med så många undanflykter om alla fel som funnits.

Åter till ämnet komfort. Som nån tidigare sa behöver inte en stol vara bara för den är mjuk o mysig.
Min förra firmabil var en Renault Trafic, som på de flesta franska bilar var det mesta bakofram och ogenomtänkt, eller övertänkt kanske.
Stolen var inget man tänkte på alls när man satte sig i bilen, bara en stol, varken mjuk eller hård, bekväm eller obekväm. Men när jag klev ur som inget hänt efter 107 mils sträckkörning, kom jag på att det nog var en ganska bra stol.
 
  • Gilla
blue.b och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Nej, bara att det var kul med statistik. :)
Gissar att det är avgaskylaren på dieselmotorerna som skapat den stapeln.
På firman fick vi byta på alla bilar, den som gått under 8000 mil täcktes av den obligatoriska avgasreningsgarantin, övriga upp till 12" mil av maskinskadan på försäkringen, dom över fick vi betala själva, bara 20.000:-
Vi har inte VAG längre, chefen sa följande "Nu har vi provat Volkswagen, det blev dyrt, nu tar vi nått annat"
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
P
Jag har haft några av de bilar som föreslagits och har således haft möjlighet att jämföra dem.

  1. Citroen C5 kombi årsmodell 2010 med v6 diesel, automatlåda och hydractive fjädring mellan 2010 tom 2012 - Mycket bekväm bil men lite hög ljudnivå och vissa brister i tillförlitligheten
  2. Audi A6 Avant årsmodell 2013 med v6 diesel, automatlåda, fyrhjulsdrift och luftfjädring mellan 2013 tom 2015 - mycket bekväm och mycket stabil på vägen. Den bästa av de tre.
  3. Mercedes E-klass kombi 2016 (alltså inte den nya modellen) med fyrcylindrig diesel, automatlåda, fyrhjulsdrift och luftfjädring bak mellan 2016 fram tills idag - inte lika bekväm som de övriga. Den sämsta av de tre dock inte en dålig bil.
 
  • Gilla
Yrrol och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Tycker ändå inte Vag är så farliga, kört både octavia (7000 mil) och passat nu (4500 mil) utan några direkta bekymmer. Ett hjullager var kasst på skodan, gick på försäkring och 4wd bak på passaten strula men de täckte garantin. I övrigt har båda bilarna bara tuffat på :D kan iofs hålla med om att 6000mils servicen var dyr när man har 4wd o dsg men thats life. Visst kan man istället skaffa en Lexus ls men den drar istället avsevärt mkt mer så det den kostar mindre i underhåll käkar tanken upp...
Lexen drog 0.85 landsväg, ganska bra för en 4 liters V8, Tiguanen drar 0,75 på samma sträcka. Det sura kommer när man ska byta kamrem på V8:an... :)
 
P phälle skrev:
Jag har haft några av de bilar som föreslagits och har således haft möjlighet att jämföra dem.

  1. Citroen C5 kombi årsmodell 2010 med v6 diesel, automatlåda och hydractive fjädring mellan 2010 tom 2012 - Mycket bekväm bil men lite hög ljudnivå och vissa brister i tillförlitligheten
  2. Audi A6 Avant årsmodell 2013 med v6 diesel, automatlåda, fyrhjulsdrift och luftfjädring mellan 2013 tom 2015 - mycket bekväm och mycket stabil på vägen. Den bästa av de tre.
  3. Mercedes E-klass kombi 2016 (alltså inte den nya modellen) med fyrcylindrig diesel, automatlåda, fyrhjulsdrift och luftfjädring bak mellan 2016 fram tills idag - inte lika bekväm som de övriga. Den sämsta av de tre dock inte en dålig bil.
Och vad byter du till 2019? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.