I sommarstugan har jag upptäckt att det luktar träck när man spolar. Jag trodde först att röret från toan genom golvet läckte, men när jag kollade nere i grunden upptäckte jag ett läck (nr 3 på bilden) på en plastslang (nr 4, 30 mm, armerad) som jag inte riktigt förstår mig på. Läckan ser ut som vatten, men varje gång man spolar toan läcker det och då luktar det träck.

Vad kan slangen vara till för? Jag gissar ventilation från den slutna tanken (nr 2) eftersom slangen går upp på taket, men varför passerar den en gammal pump som inte är inkopplad? Kan det vara så att slangen tidigare har varit avlopp, och då hade en pump, men vid installation av ny toa drog man nytt avlopp och återanvände slangen som ventilation? Eller är det någon form av överfyllningsskydd för tanken, som inte längre fungerar?

Och hur kan det komma vatten i läckan? Det kan ju inte komma uppifrån, så jag tolkar det som att det kommer från tanken (nr 2). Vilket i så fall betyder att den är full och att det inte är ”vatten” som läcker, utan grej från tanken, dock utan sediment. Och det känns rimligt, eftersom det stinker i grunden (och ovan mark), mest när man spolat.

Om jag tolkat allt rätt, vad kan man göra, förutom att laga läckan (och tömma tanken, förstås)?

Måste man alls HA ventilation med en sån slang? Kan man inte plugga den och sen se till att gummiproppen till tanken (nr 6) har ett lufthål?

Tacksam för synpunkter och idéer!
 
  • Schematisk illustration av sommarstugans avloppssystem med toa, tank och läckande ventilationslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Bakluft , det kommer luft från tanken när du spolar , det du visar är en ventilation och det kommer kondensvatten ur läckan , den kan lukta illa , finns lite microskit i luften
Täta läckan med något till att börja med , en platspåse runt med lite tape och prova
Den svarta är det en pump eller fläkt , för att det ska ventilera så måste det komma in luft i tanken
från något håll , tror det ska komma från kvarnen in i tanken och gå ut i den läckande slangen
 
P
Kan det svarta vara en backventil som kärvar? När du spolar skall den volym du pumpar in i tanken resultera i att motsvarande volym luft släpps ur tanken. Bakventilen öppnar bara när trycket i tanken ökar men om den kärvar går tankluften ut genom vattenlåset istället.
 
Aha, nu fattar jag. Och "ventilation" är det nog inte, utan utsläpp av övertryck. Och det kan ju inte ske från utsugningsröret i tanken, eftersom det går till botten (=inte luft).

Men kan det komma så mycket kondens, så att det sprayar såna mängder? Gång på gång?
 
P phälle skrev:
Kan det svarta vara en backventil som kärvar? När du spolar skall den volym du pumpar in i tanken resultera i att motsvarande volym luft släpps ur tanken. Bakventilen öppnar bara när trycket i tanken ökar men om den kärvar går tankluften ut genom vattenlåset istället.
Hm, kanske det! Men varför sitter det en sladd på den? Och den är typ 3x1 dm och ser ut som en pump.
Enda gången det kommer luft till toan, är när tanken är full, då bubblar det i vattenlåset.
 
R
D Dan Söderlund skrev:
Hm, kanske det! Men varför sitter det en sladd på den
Kanske en liten fläkt , du får öppna och kolla , är det en sådan kan det kanske lukta någonstans
 
R rävlyan skrev:
Kanske en liten fläkt , du får öppna och kolla , är det en sådan kan det kanske lukta någonstans
Kanske, men man undrar varför det skulle behövas en fläkt. Det är ju väl bara övertrycket som ska ut?
 
P
Svårt att säga, Skulle kunna vara fläkt som skapar undertryck i tanken och hjälper pumpen att pumpa ut? Vad händer om du öppnar gummiproppen i tanken så du är säker att den avluftas. Utgår från att den sitter utomhus? Slipper du lukten då?
 
P phälle skrev:
Svårt att säga, Skulle kunna vara fläkt som skapar undertryck i tanken och hjälper pumpen att pumpa ut? Vad händer om du öppnar gummiproppen i tanken så du är säker att den avluftas. Utgår från att den sitter utomhus? Slipper du lukten då?
Bra idé, ska testa. Men läcket finns ju där (det sprayar), så det verkar bli rejält övertryck i tanken när man spolar.
 
R
Kanske slangen är full av kondens och den kan näppeligen rinna upp på taket ,så då blir det
ett övertryck underifrån och vart ska då kondensen gå ,naturligtvis ut skadan
 
R rävlyan skrev:
Kanske slangen är full av kondens och den kan näppeligen rinna upp på taket ,så då blir det
ett övertryck underifrån och vart ska då kondensen gå ,naturligtvis ut skadan
Smart! Alltså borde man se till att kondens kan rinna tillbaka in i tanken, annars samlas det ju i första bästa krök på slangen?
 
P
Så kan det nog vara men avluftningen bör nog ha kontinuerligt fall så den självdränerar. Om avluftningen är tät kommer samma sak ske. Om man öppnar gummiproppen bör problemet försvinna men det kommer lukta bäver ute.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
P phälle skrev:
Så kan det nog vara men avluftningen bör nog ha kontinuerligt fall så den självdränerar. Om avluftningen är tät kommer samma sak ske. Om man öppnar gummiproppen bör problemet försvinna men det kommer lukta bäver ute.
Jag fattade inte riktigt gummiproppen. Varför skulle det bli skillnad?
 
R
Inte riktigt jag heller fast iden var bra , på skissen så går den ner i botten , är det någon
form av tömningsrör att suga ur skiten ?
 
R rävlyan skrev:
Inte riktigt jag heller fast iden var bra , på skissen så går den ner i botten , är det någon
form av tömningsrör att suga ur skiten ?
Jepp. Jag gissar att den går till botten, eftersom de slamsuger i det röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.