V Vilde skrev:
Och för att förtydliga får det ej dras mer än 5 trådar i ett 16mm rör och max 7 i ett 20mm rör. Det har med värmen att göra, ej platsbristen PUNKT!
Dessa tumregler...
Det finns inget förbud mot fler ledare i ett rör. De tumregler som ges är rekommendationer.
Dessa tumregler tar hänsyn till vad som fysiskt får plats, inget annat.
Man kan inte kategoriskt säga att det är fel med fler ledare än rekommenderat.
Värmeutvecklingen beror av den totala effektförlusten i ledningen, vilket bara har marginell koppling till antalet ledare. Man kan överbelasta två ledare såväl som fem.
Man kan inte kategoriskt säga att sju ledare blir för varmt. Det beror på hur ledningen är dimensionerad och på antalet fullt belastade ledare.

Man kan i detta fall misstänka att det handlar om ett rör från centralen till t.ex köket som nyttjats till två eller fler olika grupper (vilket inte är förbjudet men naturligtvis olämpligt där man kan välja). Detta gör att man kan behöva ta hänsyn till fler än två fullt belastade ledare, det kanske blir tre eller fyra. Inte heller det är kategoriskt fel, utan det beror på hur dessa gruppledningar är dimensionerade och hur man bedömer sammanlagringen.

Så, utan att veta mer ska vi nog inte vara alltför bestämd med bu eller bä.
 
  • Gilla
b_hasse och 8 till
  • Laddar…
Regler finns i denna bok: Elinstallationsreglerna SS 436 40 00
 
Tack, jag kom just på att någon för länge sedan önskade fler citat från reglerna, så här kommer ett utdrag i denna fråga. Notera att en grön ruta betyder råd, och notera även vilket kapitel den finns upptagen i.

Skärmbild av ett utdrag ur regelboken, med en tabell över rekommenderad rörstorlek för olika ledarareor och antal ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
b_hasse och 6 till
  • Laddar…
Vem har påstått att det inte finns "regler" på hur mycket tråd man får dra i ett rör MEN det finns inget som förbjuder mer än 5 ledare i ett 16 rör/slang. Däremot finns det en rekommendation om 5 ledningar men det är en helt annan sak. Och nu menar jag typ FK1,5mm2
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nu har denna tråd spårat ur.

TS frågade hur han skulle gå vidare med sin renovering av kök och badrum!

Hur långt var det kommit då dispyten uppkom ?
Fungerar kök o badrum eller är det dara en massa kartonger som står där??


Att diskutera antal trådar i ett VP rör gangnar inte TS
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Det gagnar TS på så vis att han får en liten varning för den "nya" som kommer med felaktiga påståenden om det som redan är utfört. Är påståendet för att svartmåla den tidigare elektrikern kanske TS ska vara lite på sin vakt för OM det är så kan ju den nya komma med en mängd påhitt för att få mer jobb.
 
  • Gilla
b_hasse och 3 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Nu har denna tråd spårat ur.

TS frågade hur han skulle gå vidare med sin renovering av kök och badrum!

Hur långt var det kommit då dispyten uppkom ?
Fungerar kök o badrum eller är det dara en massa kartonger som står där??


Att diskutera antal trådar i ett VP rör gangnar inte TS
I trådstarten frågade TS om det var fel med 7 trådar i ett rör så det är väl inte en så urspårad diskussion. Det behövs ibland ganska många inlägg i duskussionen för att få fram ett bra svar på frågan.
 
tommib
L Leif i Skåne skrev:
Nu har denna tråd spårat ur.

TS frågade hur han skulle gå vidare med sin renovering av kök och badrum!

Hur långt var det kommit då dispyten uppkom ?
Fungerar kök o badrum eller är det dara en massa kartonger som står där??


Att diskutera antal trådar i ett VP rör gangnar inte TS
Nej, det var inte vad TS frågade. Hen frågade hur hen kommer vidare i situationen som uppstått med elektrikern.

Som andra har påpekat fanns också frågan om antalet trådar i ett rör med. Den är dessutom relevant av anledningen som elmont tar upp samt att vissa i tråden tvärsäkert uttalar sig om hur det ligger till när det är frågan om en tumregel/rekommendation och inte en tvingande regel. Diskussionen är inte OT.
 
tommib tommib skrev:
Nej, det var inte vad TS frågade. Hen frågade hur hen kommer vidare i situationen som uppstått med elektrikern.

Som andra har påpekat fanns också frågan om antalet trådar i ett rör med. Den är dessutom relevant av anledningen som elmont tar upp samt att vissa i tråden tvärsäkert uttalar sig om hur det ligger till när det är frågan om en tumregel/rekommendation och inte en tvingande regel. Diskussionen är inte OT.
I juridikforumet är den OT. Diskussionen om antal trådar per rör kan väl med fördel föras i en separat tråd i El-forumet.
TS undrar hur hen skall hantera situationen att det finns en elcentral som inte verkar vara beställd eller betald inför det fortsatta arbetet med kök och badrum, där det av allt att döma finns mer eljobb att göra.
 
K kindvall skrev:
I juridikforumet är den OT.
Jag håller inte med om det. Elmont ger ett bra skäl i #36.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Var glad förfan att han bytte centralen med ny jfb som du antagligen inte hade ... finns 1000 olika teorier men ibland är man hos folk där jag iaf vägrar sätta upp gammalt skit igen av flera anledningar ...men brand ålder ingen jfb eller nytt kök (mer tråd) med mer effekt ....finns många .. det kan också kosta mer att bygga ut den gamla än att slänga upp en ny normcentral ....
 
V Vilde skrev:
Tråkigt detta, jobbar själv som elektriker och har kund ej anlitat mig är det alltid det företag som "kallat" dit mig som jag fakturerar och har en plan med ang vad som ska göras. Är det ett kök och badrum så krävs JFB i badrum ifall du har elgolvvärme eller uttag där. Har man då en gammal diazed (proppar) är det enklast att byta hel centralen, dock ska detta överläggas med de som anlitat mig då kostnaden för central måste läggas fram. I kök blir det en hel del nya matningar t.ex för häll, ugn, Micro, diskmaskin, bänkuttag, kyl/frys/fläkt varav alla ska ha en egen grupp utom sista då de förbrukar såpass lite. Du ska inte ha någon kontakt med elektrikern om det ej är bestämt så. Han får ta sin faktura till de som anlitat honom och jaga där, ej upp till dig. Att hota dig med att komma och plocka ner central kan han glömma. Och för att förtydliga får det ej dras mer än 5 trådar i ett 16mm rör och max 7 i ett 20mm rör. Det har med värmen att göra, ej platsbristen PUNKT!
Var på ett bygge där vi hade 4 tändningar + vu ..Hur gör man då ? Min chef sa dra ....kan hålla med om det då det gick lätt att dra och allt är led ...ingen belastning alls lätt å dra med mycke aprunk...
 
De flesta är väl ändå överens om att gamla centraler är mer brandsäkra än nya. Men nu är vi OT. Frågan var väl hur röran ska redas ut. Och svaret är att TS ska reda ut det mot den han har avtal med. Elektrikern får sedan reda ut det mot samma part.
 
D Daniel 109 skrev:
De flesta är väl ändå överens om att gamla centraler är mer brandsäkra än nya. Men nu är vi OT. Frågan var väl hur röran ska redas ut. Och svaret är att TS ska reda ut det mot den han har avtal med. Elektrikern får sedan reda ut det mot samma part.
Gamla gjutjärncentraler är superbra ur brandsynpunkt, dock var det knappast en sån som satt i lägenheten.
Förövrigt så borde plastcentraler av billigare (alltid skit) slag förbjudas!
Plast bör endast användas i miljöer där ipklassning och plåtcentraler inte är alternativ.
Antalet trådar är för att du enkelt ska kunna byta trådarna om det behövs. Fast då borde färdig dragenslang inte heller förläggas.,
Andra anledningar jag kan tänka på är om någon skulle skruva i röret så flyttar fqn på sig om man inte maxat röret.


Ts: vad ställer elektrikern för krav då? Vilken summa?
Det verkar trots allt som en ganska omfattande renovering och att inte skaffa jordfelabrytare/byta centralen vore väldigt dumt om ni gjort så mycket i lägenheten. Även om du inte avtalat om jordfelsbrytare/centralbyte så kanske det inte är så farligt att du fått det ändå? Även om det borde påtalats att man frångick offerten.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Mikael_L
U Ugge skrev:
Hej igen, tack för alla svar. Det råder inga tvivel om att vår kontakt ska ske med första företaget A. Att företag C kräver att få tillbaka den fast monterade el centralen till oss direkt är således fel.

All krav på betalning som C har ska göras till den de har avtal med som jag förstår det, vilket inte är oss.
Du har helt rätt i allt detta.
Har du inte själv anlitat elektrikern/elfirman, utan den kontakten har skett genom entreprenör A (oavsett antalet nivåer på UE) så har du inget avtal med elfirman, ni är inte avtalsparter, allt din kommunikation ska ske genom den eller de som är din avtalspart.
Detta är faktiskt viktigare än vad man kanske kan tro. Om jag (som jobbar som elektriker) är på ett bygge såsom UE och rundar vår avtalspart och gör upp om något med en entreprenör högre i kedjan eller med beställaren direkt kan vi få mycket trubbel. Där det lindrigaste är att vi missar att få betalt för jobbet, och det värsta är att vi får betala skadestånd eller för andras merarbete.

T.ex, beställaren kommer och vill ha ett vägguttag extra, eller elcentralen på annat ställe.
Jag utför detta. Sen visar det sig att nu kommer detta ivägen för en vägg, eller avloppsrör osv. Nu kommer vi inte få betalt för detta jobb, dessutom kan vi bli ersättningsskyldiga för merjobb för andra parter, eller försening av hela bygget osv.

Så din elektriker är helt vilse. Han ska inte ens försöka prata med dig i detta, han har sin avtalspart, du har din.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.