A alfista skrev:
Låt routern stå vid TVn, se till att Apple TV och Sonos funkar.
Koppla en kabel från switchen i TV-bänken till uttag 5A och en kabel i skåpet mellan 5A och 3B.
Om samtliga kablar är OK borde det hoppa igång.
Jepp, det borde funka, men jag har planer på att utöka med ytterligare prylar i andra rum så det behövs en switch i kabelskåpet också.
Ska svängs förbi Netonnet och plocka upp en och prova, ett par hundringar är det värt för att se om det ordnar sig.
 
Min tanke med att "koka ner" topologin lite är i felsökningssyfte. Det verkar skumt när du får gul diod på switchen, det skulle kunna tyda på att något är tokigt kopplat. Kanske ett slarvigt kontakterat uttag någonstans.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
J
Enligt dina tester håller jag med dig om switchens trasighet. Blir spännande att höra om bytet snart. Jag har ett antal Zyxel oanvända om du vill ha en mot porto:D
 
  • Hand håller en ny Zyxel ES-105A nätverksswitch i originalförpackning i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A alfista skrev:
Min tanke med att "koka ner" topologin lite är i felsökningssyfte. Det verkar skumt när du får gul diod på switchen, det skulle kunna tyda på att något är tokigt kopplat. Kanske ett slarvigt kontakterat uttag någonstans.
Smart!
Efter ett snabbt test fungerar det när jag utesluter switchen i kopplingsskåpet. Återkommer när lite ytterligare kopplingar är gjorda.
 
J Jocke Best skrev:
Enligt dina tester håller jag med dig om switchens trasighet. Blir spännande att höra om bytet snart. Jag har ett antal Zyxel oanvända om du vill ha en mot porto:D
Stort tack och bock för erbjudandet, jag passar dock på att uppgradera mig till lite fler portar för att kunna bygga ut lite ytterligare och säkra upp för framtida behov. Ska komma ihåg generositeten framöver!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vilket fantastiskt seriöst kopplingskåp! Grattis!

Köp dig en rejäl router och en kabel testare, läs på hur det funkar så har du kanon läge få till bättre system än de flesta!
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Nu verkar nätverket fungera så som jag vill, stort tack till alla som engagerat sig!
Nästa problem visar sig när jag kopplade in NASen och den verkar a brutit ihop också, så nästa projekt blir väl att spana efter en ny sådan för fyra pengar... suck!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
tveksamt tveksamt skrev:
Nu verkar nätverket fungera så som jag vill, stort tack till alla som engagerat sig!
Nästa problem visar sig när jag kopplade in NASen och den verkar a brutit ihop också, så nästa projekt blir väl att spana efter en ny sådan för fyra pengar... suck!
Så det var switchen som gett sig?
 
J Jocke Best skrev:
Så det var switchen som gett sig?
Jepp, vet inte på vilket sätt dock. Den visar ju som sagt att den har kontakt (LED-arna lyser när man kopplar in den) men inget inkopplat efter den fungerar och när jag bytte den och enbart den så fungerar det problemfritt så jag kan inte dra någon annan slutsats.
 
J
Ok, ja men det var ju alltid en bra anledning till att få uppgradera sina teknikprylar utan att behöva köra med tveksamma argument :D:D:D
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.